Не влаштовує рівень освіти в ОТГ? ДІЄМО!
Децентралізація дає кращі можливості для освіти в малих містах та селах, які створюють об’єднані територіальні громади.Про проблеми якості освіти в малих містах та селах почали дуже активно говорити ...
Додано:
Олександр Равчев
Децентралізація дає кращі можливості для освіти в малих містах та селах, які створюють об’єднані територіальні громади.
Про проблеми якості освіти в малих містах та селах почали дуже активно говорити після введення в Україні системи зовнішнього незалежного оцінювання. Ця система дала можливість комплексно перевірити рівень знань учнів і показала, що школи в малих містах суттєво поступаються результатами обласним центрам та просто великим населеним пунктам.
В середньому результат випускників міських шкіл на 15 балів вищий, за результат випускників освітніх закладів з сільської місцевості. Найбільший розрив традиційно в англійській мові та математиці.
Уряд різними способами намагався підтягувати рівень освіти в школах сільської місцевості, збільшуючи видатки через зміну коефіцієнтів та підвищуючи зарплати вчителям. Проте проблема лишалась.
Найбільш системно до питання покращення якості освіти в малих містах та селах підійшли коли розпочали масштабну реформу децентралізації. Вона дала можливість запустити опорні школи, які є центрами навчання. Це великі потужні заклади, в який найкращі спеціалісти.
Також в Україні почали роботу великі проекти з підтримки децентрації, такі як DOBRE та U-LEAD з Європою, які надають підтримку об’єднаним громадам.
Другий виток розвитку для освіти в ОТГ почався, після запуску системи «Нова українська школа», яка передбачає не лише зміну підходу до навчання дітей вчителями, а і значні урядові субвенції на покращення матеріально-технічного стану шкіл. І не дарма. Найбільш кричущим фактом є те, що в Україні лишаються школи, де вбиральні розміщені на вулиці. І дітям доводиться користуватись ними і в зимовий період.
Проте і реформа децентралізації і «НУШ» стикнулись з проблемами на місцевому рівні.
Обласні адміністрації часто виявились не готовими чи недостатньо мотивованими для розподілу додаткових коштів на освіту. Тому кошти не використовувались і їх просто повертали в бюджет чи перерозподіляли на інші задачі.
Цю ситуацію може змінити активна включеність громади в процес планування освітньої політики своєї ОТГ.
Для цього необхідно звернути увагу на те, які видатки заплановані на освіту в бюджеті громади. Проконсультуватись з експертами – чи достатні вони, аби забезпечити нормальну якість освіти дітям?
Крім цього, варто створити наглядові ради з батьків та активних жителів при закладах освіти. Це дозволить системно моніторити ситуацію з освітою – шукати нові можливості і слідкувати за тим, аби ефективно використовувати ті, що вже є.
В цьому напрямку працює проект ДІЄМО, завданням якого є підвищення прозорості в освіті та медицині на місцевому рівні. 20 громад з 13 областей отримують підтримку від консультантів, щоб запустити в себе інструменти підвищення прозорості. Вони створюють наглядові ради, ухвалюють антикорупційні політики та роблять бюджети своїх громад більш зрозумілими для людей.
Саме таким шляхом можна змінити підхід, коли освіта в малих містах асоціюється з вічними скандалами через закриття шкіл, і перейти до майбутнього де результати шкіл в ОТГ не поступаються результатами великих міста та обласних центрів.