Як перевірити прозорість благодійної організації/фонду?
В умовах пандемії COVID-19 український відповідальний бізнес прагне допомагати. УФБ щиро вітає це, і нагадує, що допомога через благодійну організацію – найбільш ефективна. Український Форум ...
Додано:
Громадський Простір
В умовах пандемії COVID-19 український відповідальний бізнес прагне допомагати. УФБ щиро вітає це, і нагадує, що допомога через благодійну організацію – найбільш ефективна. Український Форум Благодійників підготував ці поради у відповідь на запит від бізнес-структур.
1. Наявність ЄДРПОУ благодійної організації (фонду) у державних реєстрах:
у єдиному державному реєстрі фізичних та юридичних осіб,
у реєстрі неприбуткових організацій,
перевірка реєстру судових рішень (за ЄДРПОУ та назвою).
2. Видимість благодійної організації
наявність сайту та/або наявність в соціальних мережах.
Ці інструменти зазвичай використовуються фондами для комунікації з власною аудиторією (як кінцевими бенефіцірами, так і донорами). У разі відсутності сайту чи актуальної сторінки в ФБ, варто запитати, як саме організація комунікує зі своєю цільовою?
3. Фізична присутність
адреса фонду є реальною (можна перевірити щонайменше на ресурсі інтернет-карт),
телефони та адреси електронних поштових скриньок, вказані на сайті реальні, та по ним відповідають співробітники організації.
4. Інформація про врядування благодійного фонду:
засновників,
Треба розуміти, що засновники – можуть впливати на діяльність фонду не тільки грошима, але й репутаційно.
членів Наглядової ради,
Контролюючий орган, який хоча б раз на рік перевіряє фінансову діяльність, розподіл коштів за благодійними програмами тощо. А у благодійних установ (організаційно-правова форма для БО, що зустрічається рідко) – Наглядова рада є вищим органом управління.
членів Правління
Правління – орган управління БО, з повноваженнями згідно ЗУ «Про благодійну діяльність та благодійні організації», а також Статуту БО. Голова Правління – не має бути одноосібним розпорядником коштів по всіх програмах, його має контролювати або Наглядова рада, або Загальні збори учасників БО.
дирекцію
Дирекція (Секретаріат тощо) – адміністративно-виконавчий орган БО. Має бути підзвітна та підконтрольна Правлінню, Наглядовій раді та Загальним зборам.
5. Історія фонду:
місія,
благодійні програми на виконання цієї місії,
історія попереднього фінансування (перелік донорів) чи фандрайзингу.
Ця інформація допоможе скласти враження про загальну діяльність БО протягом часу її існування.
6. Наявність персоналу
Співробітники БО мають вільно орієнтуватися як у питаннях врядуванні в організації, так і у питаннях благодійних програм, місії та історії БО. Якщо в організації є кваліфіковані кадри – це запорука того, що благодійні кошти будуть не тільки ефективно витрачені, але і відзвітовані (як донору, так і державі).
7. Звітність фонду:
звіт про використання доходів неприбуткової організації, баланс, звіт про фінансовий стан.
Цю Звітність можна швидко проаналізувати за наступними показниками: скільки людей працює за трудовими договорами, які наявні ресурси на кінець року: майно, грошові ресурси, цільові фонди.
Фінансова звітність про витрати зібраних пожертв (особливо – публічних)
Звітність по витратам пожертв від бізнес-структур чи окремих осіб-пожертвувачів може не публікуватися з огляду на бажання донора лишитися анонімним.
Описова звітність фонду
Найвищий стандарт публікувати річний описовий звіт у вільному доступі на офіційних ресурсах (сайт чи фб-сторінка) не пізніше 6 місяців із спливу звітного року (тобто описовий звіт 2019 – не пізніше червня 2020).
8. Наявність звітів аудитора
Додаткове свідчення прозорості та підзвітності фонду (можуть публікуватися на сайті або надаватися на запит).
Підготували експерти Український Форум Благодійників.