Місцева економіка після карантину: як підтримати бізнес у громадах

Як громади і місцевий бізнес в Україні та за кордоном адаптуються до умов карантину? Як подолати наслідки карантину та як сьогодні місцева влада може допомогти бізнесу вижити?Про це та багато іншого ...

main_image_e5b05095dc1812ef22c5021d403d8eae
Місцева економіка після карантину: як підтримати бізнес у громадах

Як громади і місцевий бізнес в Україні та за кордоном адаптуються до умов карантину? Як подолати наслідки карантину та як сьогодні місцева влада може допомогти бізнесу вижити?

Про це та багато іншого говорили під час міжнародної онлайн-конференції “Відновлення місцевої економіки”, яка відбулася 28 квітня.

“Зараз всі країни ставлять собі запитання, як вижити в карантині, як перенести його? В Україні близько 2 мільйонів людей можуть втратити роботу внаслідок карантину. Тому ми зацікавлені мати відкриту дискусію про виклики, які ми маємо, та запропонувати креативні ідеї з приводу того, що робити, – зазначила під час відкриття конференції Сюзан Кутор, виконуюча обов’язки Директора місії USAID в Україні. – Після кризи нам всім знадобиться колективна дія на місцевому і національному рівні для того, щоб подолати її наслідки. По всьому світу Уряд США допомагає подолати епідемію і ми збільшили допомогу Україні”.

“Зараз всі країни ставлять собі запитання, як вижити в карантині, як перенести його? В Україні близько 2 мільйонів людей можуть втратити роботу внаслідок карантину. Тому ми зацікавлені мати відкриту дискусію про виклики, які ми маємо, та запропонувати креативні ідеї з приводу того, що робити, – зазначила під час відкриття конференції Сюзан Кутор, виконуюча обов’язки Директора місії USAID в Україні. – Після кризи нам всім знадобиться колективна дія на місцевому і національному рівні для того, щоб подолати її наслідки. По всьому світу Уряд США допомагає подолати епідемію і ми збільшили допомогу Україні”.

Урядові ініціативи для подолання соціально-економічних наслідків пандемії 

Уряд оприлюднив критеріальний план виходу з карантину, який складається з п’яти етапів. План залежить від динаміки захворюваності, тому може змінюватися в залежності від цього фактору.

Ми розуміємо, що карантинні заходи дуже важкі для економіки – і в першу чергу для малого і середнього бізнесу, в якого недостатньо запасу фінансової міцності. Тому основні заходи зараз направлені на малий та середній бізнес. Зокрема, було прийнято ряд антикризових законів. По-перше, запроваджено деякі податкові та регуляторні спрощення для бізнесу, по-друге, було запроваджено підтримку зайнятості і бізнесу. Нещодавно було виділено приблизно 6 мільярдів гривень для підприємств, які скорочують час роботи чи робітників. Зараз через фонд соціального захисту вони можуть отримати допомогу на збереження робочих місць” – Дмитро Романович, заступник Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.

 5ea32f473ccb1272765987_820x360

Роль місцевої влади у відновленні та розвитку локальної економіки

“Жодна наймасштабніша програма підтримки не замінить того, що дасть поступовий запуск економіки, поступове відновлення економічної активності: відновлення ринків, відновлення попиту для суб’єктів особливо малого і середнього бізнесу. Це і є ключовою ідеєю смарткарантину, про який сьогодні говорить Уряд, – каже Ярослав Жаліло. – Зараз важливо створити умови для адекватної роботи. Пропозиції, які формує наш інститут, полягають у тому, які протоколи та раціональні інструменти можна впровадити на центральному рівні та рівні громад, аби бізнеси запрацювали. Виділити ті бізнеси, які потребують більшої допомоги, забезпечити цільову підтримку бізнесу, виходу, особливо малого бізнесу, на зовнішні ринки” – Ярослав Жаліло, заступник директора Національного інституту стратегічних досліджень. 

98010рь

Програма державних кредитів для підтримки бізнесу

Офіс розвитку малого і середнього підприємництва – це консультативний орган при Мінекономіки. Це те рішення, яке допомагає Міністерству реалізовувати низку ініціатив для бізнесу, до того моменту, коли буде утворена постійно діюча установа з реалізації програм підтримки для бізнесу. Тому всі ініціативи, якими ми зараз опікуємося, пілотуємо, спрямовані на формування системних заходів із розвитку підприємництва на локальному і регіональному рівні. Зараз у нас є декілька ініціатив і проєктів, з якими можна вже ознайомитися. Мова йде про портал для підприємців – пілотна ініціатива створення інформаційних пунктів підприємців саме при органах місцевого самоврядування. Він спрямований на те, аби об’єднані територіальні громади мали потенціал, спроможність, людей, які можуть ефективно взаємодіяти з підприємцями своєї громади, свого району. Оперативно доносити до них ті можливості, які є на національному та регіональному рівні з однієї сторони, з іншої сторони – давати зворотний зв’язок про те, які проблеми постають перед підприємцями саме в їхньому населеному пункті. Часто підприємці не мають жодної можливості відвідувати заходи, конференції, які організовуються в обласних центрах чи в Києві. І зараз практично весь наш портфель адаптується до сьогоднішніх реалій” – Андрій Слабінський, керівник Офісу розвитку малого і середнього підприємництва (SMEDO) при Міністерстві розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства.

Як врятувати місцевий бізнес на карантині

Кризу, спричинену карантинними обмеженнями, можна поділити на три рівні: міжнародний, національний та місцевий – вважає Ярослав Рущишин, народний депутат України, секретар комітету ВРУ з питань економічного розвитку. На місцевому рівні нардеп вважає важливим зберегти бізнес: “Дуже важливо говорити про збереження роботи малого бізнесу. Ще донедавна ми обережно говорили собі про те, що бізнес, який здатен безпечно працювати і створити людям захист від можливого зараження, МОЖЕ працювати. Тепер я би вже говорив, що він ПОВИНЕН працювати, бо в іншому випадку ми втратимо все, що набули до сьогодні. Якщо говорити про Львів, наприклад, то це індустрія гостинності, в якій було задіяно близько 100 тисяч працівників. Ви собі уявляєте, який сильний удар по ній? І тому в мене питання: ми собі ставимо за мету просто пережити цей період чи, можливо,використати його з певними можливостями і перебудовою наших внутрішніх стосунків? Якщо підприємство, підприємець може забезпечити захист своїх працівників від зараження, воно повинно працювати”.

Відновлення туристичного та готельного бізнесів

На думку Сергія Підмогильного, координатор з розвитку мережі Greenways в Україні, після завершення карантину в моді буде “економний” туризм поближче до природи. 

_аиап

Що робити туристичному бізнесу?

У першу чергу потрібно просто пристосуватися до існуючих умов – адаптувати свої туристичні продукти, послуги чи товари, які є в туризмі, під існуючу ситуацію, під безпекову, під нові потреби цільових аудиторій. Кожен продукт має свою певну аудиторію. Корпоративні туристи будуть мати одні очікування, сімейний турист – інші. Кожен продукт має бути адаптований під таку цільову групу.

Налагодити правильну комунікацію зі своїми туристами. Я би на це робив дуже важливу ставку, тому що треба все пояснювати. Правильні меседжі дадуть можливість повернути потік клієнтів.

Важливо створювати нові цікаві продукти, щоб вони не були банальними. Зараз дуже добрий час зайнятися сільським туризмом, який не становить основи діяльності, а є доповненням до фермерської, наприклад, діяльності. І можна успішно розпочати різні дотичні послуги, наприклад, прокат велосипедів, чого в Україні насправді бракує. Також створити місця для кемпінгу – який за кордоном дуже популярний.

І дуже важливо – це створення різноманітних партнерств, кластерів, об’єднань. Наприклад, ми з колегами формуємо всеукраїнську мережу екологічного туризму. Запрошуємо громади, бізнес, який надає послуги в екологічному туризмі. Якщо громаду це цікавить, ми запрошуємо ваших представників, які надають послуги в цій сфері, об’єднуватися в нашу мережу.

 

 Дивитися відео конференції повністю:

 

Конференцію організувала Програма Агентства США з міжнародного розвитку USAID “Децентралізація приносить кращі результати та ефективність” (DOBRE) за сприяння європейського відділення Міжнародної Асоціації менеджерів міст ICMA Europe, польської Фундації розвитку місцевої демократії, Програми “U-LEAD з Європою” та шведсько-українського проекту “Підтримка децентралізації в Україні” SKL International.

 

Більше тут.

 

Джерело: decentralization.uacrisis.org.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Відчуття безпеки та інструменти впливу на його поліпшення: результати апробації у трьох громадах

Впровадження принципів сталого розвитку в Україні поки на початковій стадії, але головне – це залучати громади

На Хмельниччині провели дослідження розвитку соціального підприємництва у регіоні

Молодь Ріпкинської, Городнянської та Менської громад вчились впливати на життя своїх громад

Опитування громадських організацій від Представництва ЄС в Україні

У Городнянській громаді визначали сильні сторони та можливості для розвитку