Донецький досвід відновного правосуддя для неповнолітніх: результати, виклики, перспективи
Відновне правосуддя є новим, сучасним підходом до реагування на протиправну поведінку та вчинення злочинів, який враховує баланс інтересів громади, потерпілої особи та правопорушника. Це ...
Додано:
Дар`я Децька
Відновне правосуддя є новим, сучасним підходом до реагування на протиправну поведінку та вчинення злочинів, який враховує баланс інтересів громади, потерпілої особи та правопорушника. Це обговорювали на робочій зустрічі щодо реалізації пілотного проєкту «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні злочину» у Донецькій області.
«З минулого року пілотний проєкт «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні злочину» діяв у Донецькій, Одеській, Львівській, Луганській, Миколаївській та Харківській областях. Проєкт довів свою ефективність і тепер поширений на всю територію України», – розповів в.о. директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов.
Проєкт із відновного правосуддя реалізується на базі системи безоплатної правової допомоги. Його головна мета – максимально раннє виведення дітей із кримінального процесу та ресоціалізація їх у суспільне життя.
«Головне – це діти, і ми маємо робити все можливе, щоб вони були щасливі. Дуже приємно бачити такі позитивні результати нашої спільної роботи в напрямку медіації та процедур відновного правосуддя. Донеччина є лідером по позитивним рішенням щодо неповнолітніх», – сказала Генеральний прокурор України Ірина Венедіктова.
За понад рік реалізації пілотного проєкту на Донеччині до цієї Програми вже залучено 29 неповнолітніх. Позитивні рішення суду про звільнення від кримінальної відповідальності вже отримали 22 дитини, які долучились до проєкту. Переважна більшість учасників пілоту – хлопці, вони здебільшого вчиняють крадіжки (ст. 185 Кримінального кодексу України), дівчат-учасниць лише 10 %.
Обов’язковими умовами участі у Програмі відновлення є визнання неповнолітніми своєї вини, щире вибачення перед потерпілими, а також відшкодування завданої потерпілим шкоди, тобто повернення грошей або майна, виконання певних робіт тощо.
В угоді про застосування «Програми відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні злочину» визначається як і в які терміни порушник відшкодовує шкоду потерпілому, а також додаткові заходи, які допоможуть неповнолітньому будувати соціальні зв’язки, знайти нове захоплення та змінити свою поведінку.
«Відновне правосуддя покликане не замінити офіційне правосуддя, а лише надати йому відновного характеру за рахунок використання певного способу вирішення кримінальних ситуацій. Суть програми відновлення – дати дитині другий шанс, ресоціалізувати її та запобігти вчиненню повторних правопорушень. Україна на даний час знаходиться на етапі формування національної моделі відновного правосуддя», – зазначила керівник Програми захисту дітей Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні Наїра Аветісян.
Для участі в пілотному проєкті залучається адвокат-медіатор, який шляхом медіації допомагає налагодженню зв’язків між людьми, на які вплинуло правопорушення. Неповнолітній повертається до нормального життя. Потерпілий відновлюється емоційно, позбувається страху повторення події.
Медіація – це лише частина Програми відновного правосуддя. Кожен неповнолітній правопорушник проходить індивідуальну програму ресоціалізації. Заходи визначаються з урахуванням його особистості. Це можуть бути заняття з психологами, відвідування гуртків, спортивних секцій, участь у волонтерських проєктах тощо.
«Відновне правосуддя – це альтернатива, яка тільки входить в українську правову систему, але вже має позитивні наслідки як для учасників процесу, так і для суспільства в цілому», – переконаний директор Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Донецькій та Запорізькій областях Павло Наливайко.
Реалізація пілотного проєкту вже довела, що дітей, які оступилися та вчинили правопорушення, необхідно повертати в суспільство шляхом пошуку індивідуальних підходів до виховних заходів та формування почуття відповідальності за вчиненні дії.