Чи законно оштрафували директорів шкіл та садочків у Тернополі
Двері шкіл та садочків відчинені для тернопільських дітей. І продовжують працювати, навіть попри накладені на директорів штрафи. Ми ж спробували з'ясувати, чи справді поліція діяла в межах закону і ...
Додано:
Marichka
Двері шкіл та садочків відчинені для тернопільських дітей. І продовжують працювати, навіть попри накладені на директорів штрафи. Ми ж спробували з’ясувати, чи справді поліція діяла в межах закону і чи не порушується право дітей на освіту.
Тернопіль залишається у червоній зоні. Діє офіційна заборона уряду на роботу громадського транспорту, дошкільних закладів та шкіл. Тернопільський оперативний міський штаб боротьби з коронавірусом відмовився посилювати карантин. На директорів шкіл, які не закрили навчальні заклади поліція наклала штрафи.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 №641, залежно від епідемічної ситуації в регіоні, районі чи місті обласного значення встановлюється певний рівень епідемічної небезпеки поширення COVID-19. Послабити карантин можуть не раніше, ніж після 14 днів встановлення у населеному пункті “червоної”, “помаранчевої” чи “жовтої” зони. Однією із заборон, що діють у червоній зоні – відвідування закладів освіти здобувачами освіти, тобто школярами.
Штрафи для директорів
Директорів шкіл та садочків, які не закрили навчальні заклади, оштрафували на 17 тисяч гривень. Керівники навчальних закладів із протоколами поліції не згодні, оскільки посилаються на рішення міської ради від 3 серпня і рішення Тернопільського міського штабу для боротьби з коронавірусом. Директори хочуть оскаржувати штрафи у суді. Зі свого боку міська влада обіцяє надати їм юридичний супровід та адвокатів.
У Тернопільському міському штабі для боротьби з коронавірусом свої дії обгрунтовують тим, що рішення Кабінету міністрів порушує Конституцію України, зокрема право на освіту. Хоча, аналізуючи рішення тернопільського штабу, не бачимо конкретних вказівок щодо відвідування-невідвідування навчальних закладів. У протоколі йдеться:
“Забезпечити повноцінне (належне) функціонування закладів освіти за умови дотримання протиепідемічних вимог, що рекомендовані МОЗ України. Батькам (опікунам) очікувати дітей на вулиці поблизу закладів освіти. НЕ допускати скупчення осіб, які очікують на дітей поблизу закладів освіти.”
Інформації про дозвіл на фізичне відвідування дітей навчальних закладів у протоколі немає.
Не всі батьки такі обмеження сприймають позитивно, адже часто просто не мають на кого залишити дітей.
У той же час у прес-службі Національної поліції повідомляють:
“Якщо батьки приведуть дітей в школу, а вони захворіють COVID 19, то тоді кримінальну відповідальність понесе директор закладу згідно статті 325 ККУ.”
Кабмін vs Місцева влада
Чим же маємо керуватися? Постановою Кабміну, рішенням Конституційного суду щодо цієї постанови чи рішенням міської ради?
Згідно із законодавством, рішення Кабміну має вищу юридичну силу, ніж рішення органів місцевого самоврядування. Тобто, якщо є невідповідність між рішенням місцевої влади і постановами Кабінету Міністрів, то виконувати потрібно постанову Кабінету Міністрів.
У соцмережах активно поширюють інформацію, що ця постанова визнана неконституційною. Але насправді Конституційний суд України закрив провадження по цій справі, оскільки пункти постанови, які оскаржувалися у суді на час розгляду втратили чинність. Тому, заборону відвідувати дітьми школи та садочки ніхто не оскаржував. У рішенні Конституційного суду не йдеться, що заборона відвідувати дітьми школи та садочки порушує Конституцію України.
Обмеження стосуються не права отримувати освіту, а можливості її здобувати у приміщенні навчального закладу. Обов’язок керівників навчальних закладів забезпечити таку форму освіти, яка не передбачає фізичного відвідування приміщення шкіл та садочків дітьми.
Із точки зору законодавства України, директори шкіл та садочків порушили карантинні заборони, відкривши двері навчальних закладів для дітей. У протоколі засідання штабу для боротьби з коронавірусом від 4 вересня 2020 року немає прямої вказівки щодо відвідування учнями навчальних закладів, а є лише теза про “повноцінне (належне) функціонування закладів освіти за умови дотримання протиепідемічних вимог”. Рішення органів місцевого самоврядування не можуть “стояти” вище, ніж постанови уряду. Тим більше, що притягнути до відповідальності за таке рішення неможливо, оскільки воно колективне (таке, за яке проголосували депутати), на відміну від персональної відповідальності кожного керівника навчального закладу.
У будь-якому випадку, адмінпротоколи, які складені поліцією, чинні, якщо їх не оскаржити у суді. А яке рішення прийме суд та як трактуватимуть вчинки своїх підзахисних адвокати – побачимо згодом.
журналістка Центру громадськоо контролю “ДІЙ!” в Тернополі
Центр громадського контролю «ДІЙ!» в Тернополі
Довідка: Центр громадського контролю «Дій!» – проект, який реалізовується у 5-ти містах України (Тернопіль, Вінниця, Запоріжжя, Краматорськ, Маріуполь) за фінансової підтримки чеської організації People in Need, Міністерства закордонних справ Чеської Республіки у рамках програми «Transition Promotion Program» та Посольства Королівства Нідерланди в Україні. Зміст цієї статті не обов’язково збігається з їхньою позицією.