Як відкриті дані можуть зорієнтувати нас за кого голосувати на регіональних виборах

У статті обґрунтовується необхідність використання відкритих даних для усвідомленого обрання до органів місцевої влади найбільш професійних та ефективних людей.Напевно, кожен з нас безліч разів ...

1-nk2Vz29LBoSlSdK_NArJpw-563x353
Як відкриті дані можуть зорієнтувати нас за кого голосувати на регіональних виборах

У статті обґрунтовується необхідність використання відкритих даних для усвідомленого обрання до органів місцевої влади найбільш професійних та ефективних людей.

Напевно, кожен з нас безліч разів стикався в своєму житті з необхідністю здійснення того чи іншого вибору, наслідки котрого ще дуже тривалий час впливали на його майбутнє в самих різних аспектах. Можна навести десятки прикладів, коли нам доводилося вибирати постійне місце проживання, школу для своєї дитини, автомобіль, меблі, побутову техніку або керівництво в центральні та місцеві органи влади. Все це може настільки впливати на наше майбутнє, що досить-таки часто стає доленосним для нього.

Тут цікаво те, що майже у всіх описаних вище ситуаціях, щодо вибору потрібних нам варіантів, ми зазвичай дуже ретельно відбираємо, аналізуємо і зіставляємо їх характеристики. І, тільки на центральних та регіональних виборах ми чомусь надзвичайно часто обираємо людей у владу просто виходячи з їх зовнішності, прикольного гасла на агітаційних біл-бордах, або (в кращому випадку) на підставі їх належності до тієї чи іншої партії.

Але, навіть якщо людина балотується від підтримуваної нами партії, то без наявності у неї повноцінної програми з сотнями конкретних цифр і дат, це аж ніяк не гарантує нам того, що вона буде ефективним менеджером та виконає всі свої обіцянки, дані нею під час передвиборної кампанії.

В принципі зараз, під час нинішніх регіональних виборів, єдиним більш-менш надійним орієнтиром для правильного формування органів місцевого самоврядування (ОМС), часто може бути лише той факт, що обирані в вищеназвані органи люди вже там працювали і, при них стало реально краще, ніж було до них. Але, навіть цей орієнтир, який все ж таки найбільш застосовується при обранні голів міст, територіальних громад та сільських рад, не є достатньо об’єктивним. Справа в тому, що внаслідок фінансової децентралізації та розширення повноважень ОМС, потенціал для поліпшення соціально-економічної ситуації в кожному з регіонів України надзвичайно зріс. Отже, на даний момент, завдяки цьому потенціалу, більшості мерів міст і голів громад вдалося надзвичайно легко сформувати для себе той необхідний рейтинг, який забезпечував би їм достатні шанси для повторного переобрання. Але, це аж ніяк не означає того, що вищеназвані керівники регіонів змогли максимально ефективно скористатися тим потенціалом, який за останні 5-ть років був наданий для них новим законодавством у сфері децентралізації регіонів України.

Насправді, дійсно об’єктивна оцінка роботи місцевої влади, як правило, передбачає обширний та багатоплановий аналіз, якісне проведення якого може бути досить складним як для окремих пересічних громадян, так і для більшості громадських об’єднань та профільних аналітичних організацій. Адже в процесі даного аналізу за період каденції пере обираної влади, як мінімум, потрібно спершу дослідити динаміку змін основних соціально-економічних показників відповідного регіону та провести ревізію руху коштів його місцевих бюджетів. Потім всі отримані показники слід привести до єдиної бази порівняння шляхом їх перерахунку на одну одиницю відповідних характеристик досліджуваного регіону (кількість проживаючих, площа посівів, число малозабезпечених і т.д.). Після цього потрібно порівняти приведені до єдиної бази показники з аналогічними показниками характерними для інших регіонів України.

Звісно, завдяки вже наявним на відповідних порталах відкритим даним, а також за рахунок можливості отримання необхідної публічної інформації через запитання до відповідних ОМС, всі перераховані вище етапи оцінки роботи місцевої влади при бажанні можна було б здійснити вже сьогодні. Але часу до виборів вже залишилося настільки мало, що для повноцінної та всебічної оцінки роботи ОМС у всіх регіонах України, його просто не вистачить.

Разом з тим, кожен з нас цілком може встигнути оцінити важливі аспекти діяльності органів місцевого самоврядування в тій чи іншій, цікавою для нього сфері життєдіяльності. Наприклад, можна визначити який відсоток доходів місцевих бюджетів в регіоні витрачається на соціальні потреби і порівняти цей відсоток з аналогічними значеннями відсотків, розрахованими для інших регіонів України. Тоді, за отриманими даними більш-менш об’єктивно можна буде судити про те, чи дійсно, наприклад, мер того чи іншого міста так завзято та пропорційно до фактично наявних у нього фінансових можливостей займається вирішенням соціальних проблем регіону. Погодьтеся, так буде набагато простіше не піддатися поширеною зараз сумнівної практики щодо завищення значущості діянь нинішніх мерів та зробити більш правильний вибір.

Приблизно за таким же принципом можна визначати і реалістичність передвиборчих обіцянок кандидатів на ті чи інші посади керівників регіонів.

Зараз повним ходом йде робота по розширенню переліку стандартних наборів відкритих даних, особливо для органів місцевого самоврядування. Паралельно з цим для ресурсів вищеназваних наборів вже існують необхідні шаблони таблиць, які спільно зі спеціально створеним для них ПЗ «Менеджер форматорів» дозволяють значно спростити збір та підвищити якість формування відкритих даних. Крім того, також розробляється ПЗ щодо «Універсального пошукача і демонстратора відкритих даних», яке зможе попередньо узагальнені по регіонах України однотипні набори даних фільтрувати, аналізувати та візуалізувати виходячи з поставлених користувачами критеріїв.

Все це дає майже абсолютну впевненість у тому, що на наступних регіональних виборах, кожен з нас нарешті легко і швидко зможе всебічно проаналізувати та оцінити об’єктивні результати роботи зацікавивших його ОМС, а отже більш-менш правильно визначитися з обранням в місцеві органи влади людей на наступну каденцію. Разом з тим, напрацьоване за цей період програмне забезпечення дозволить кандидатам в органи місцевої влади не тільки об’єктивно оцінювати нинішній соціально-економічний стан своїх регіонів, а й розробляти настільки деталізовані передвиборні програми, що подальше їх виконання зможе бути повністю проконтрольовано з боку громадськості.


Останні публікації цього розділу:

Громадська участь: купа цегли чи затишний дім?

Як готувати молодіжні інклюзивні проєкти: чекліст

Як залучати молодь до своїх проєктів та активностей

Проблема 21 травня. Легітимний президент чи стан interregnum*?

Напрями безбар’єрності в молодіжній роботі

Що не є форум-театром або культура поваги до авторських методик