«Доступ до правосуддя» за методологією Місцевого індексу прав людини
Завдяки експертам проєкту «МІПЛ-Донбас» громадські активісти отримали можливість проводити професійну оцінку того, як місцева влада забезпечує доступ до правосуддя для мешканців громад. Про те, з ...
Додано:
legal_dev_network
Завдяки експертам проєкту «МІПЛ-Донбас» громадські активісти отримали можливість проводити професійну оцінку того, як місцева влада забезпечує доступ до правосуддя для мешканців громад. Про те, з яких критеріїв складається ця оцінка, що таке Місцевий індекс прав людини (МІПЛ), хто такі монітори та як вони будуть оцінювати новий напрямок індексу у нашій статті.
Місцевий індекс прав людини (МІПЛ) — це інструмент, що дозволяє будь-якому пересічному громадянину оцінити роботу місцевих органів влади за різними критеріями. Ці критерії стосуються таких сфер нашого життя як безпека в громаді, навколишнє природне середовище, охорона здоров’я, соціальний захист, праця та умови її реалізації, інформаційні права та інші. Всього таких напрямків методологія індексу передбачала дев’ять (посилання на методологію індексу). Тепер завдяки команді проєкту «Посилення експертного потенціалу ОГС Донецької та Луганської областей для здійснення моніторингу доступу до правосуддя та безпеки на місцевому та обласному рівнях» можна оцінити й напрямок «Доступ до правосуддя».
Згаданий проєкт втілюють у життя дві національні спілки правозахисних організацій — Мережа правового розвитку та Українська Гельсінська спілка з прав людини, що об’єдналися з партнерськими організаціями з Донецької та Луганської областей, в межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за фінансової підтримки Європейського Союзу та урядів Данії, Нідерландів, Швейцарії та Швеції.
За допомогою індикаторів напрямку «Доступ до правосуддя», які розробила команда проєкту, громадські монітори зможуть оцінити ефективність виконання місцевим самоврядуванням своїх функції щодо сприяння роботі органів поліції, суду, юстиції, системі безоплатної правової допомоги та місцевим державним адміністраціям у здійсненні ними повноважень в частині створення для мешканців громад можливостей та належних умов щодо вирішення їх правових проблем.
Ми запитали Олену Сінчук, експертку з доступу до правосуддя та менеджерку з організаційного розвитку ГС «Мережа правового розвитку»:
«Як та за якими критеріями можна оцінити, як місцева влада забезпечує доступ до правосуддя у громаді?»
«Моніторам буде необхідно підтвердити наявність чи відсутність стратегічного документа (місцевої програми), яким орган місцевого самоврядування керується в питаннях доступу мешканців громади до правосуддя.
Звичайно, важлива не лише наявність документу, а також його зміст та дієвість. Тому необхідно буде його проаналізувати. Перевірити чи вказані там: мета та завдання, спрямованість заходів та підбір методів їх реалізації, чи зазначені виконавці, строки виконання, очікувані результати, способи оцінки ефективності реалізації завдань тощо. Важливо також розуміти, чи виділене фінансування з місцевого бюджету на реалізацію запланованих заходів, чи відбувається звітування про їх виконання.
Також, за спеціально визначеними індикаторами оцінюватиметься активність у цій сфері органів місцевого самоврядування: чи проводяться правопросвітницькі заходи, інформаційні кампанії, консультування громадян за визначеним графіком.
Для того, щоб зібрати інформацію за кожним з індикаторів, монітори мають не лише провести аналіз інформації, яка отримана з відкритих джерел або надіслати запит в органи місцевого самоврядування, але також буквально на власному досвіді пересвідчитися у тому, що критерії дотримані. З цією метою проводяться експерименти, коли монітор безпосередньо звертається за правовими послугами до місцевої ради».
Євген Полтенко, керівник проєкту, виконавчий директор ГС «Мережа правового розвитку» допоміг нам розібратися з наступним питанням:
«Який ви очікуєте результат від проведення дослідження?»
«За результатами дослідження кожен монітор разом з експертами проєкту готує перелік рекомендацій щодо вдосконалення роботи органів місцевого самоврядування. Після завершення місцевих виборів у громадах ми плануємо організувати презентацію звітів для нових очільників громад та депутатського корпусу нового скликання. Це дозволить новим командам зрозуміти наявні прогалини і які напрями їм варто визначити як пріоритетні для створення кращих умов життя у своїх громадах».
МІПЛ дозволяє вирішити одночасно кілька викликів. Він допомагає супроводжувати реформи на місцевому рівні, розвивати громадський активізм й залучати організації громадянського суспільства до участі в місцевій політиці. Важливість обраного підходу полягає, перш за все, в тому, що саме запропонована система через оцінний, по суті, менеджерський інструмент моніторингу забезпечує впровадження головного конституційного принципу взаємодії влади з громадою — права людини, її честь та гідність як основну цінність.
Більше детально про критерії: тут.
Для довідки:
Програму ООН із відновлення та розбудови миру реалізують чотири агентства ООН: Програма розвитку ООН (ПРООН), Структура ООН з питань гендерної рівності та розширення прав і можливостей жінок (ООН Жінки), Фонд ООН у галузі народонаселення (UNFPA) і Продовольча та сільськогосподарська організація ООН (ФАО).
Програму підтримують тринадцять міжнародних партнерів: Європейський Союз (ЄС), Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), Посольство США в Україні, а також уряди Великої Британії, Данії, Канади, Нідерландів, Німеччини, Норвегії, Польщі, Швейцарії, Швеції та Японії.