ЄС визнав незаконною заборону вивезення лісу-кругляка з України
У Єврокомісії 12 грудня заявили про перемогу в арбітражі з Україною про заборону вивезення лісу-кругляка. Незабаром Україна повинна скасувати прийняту в 2015 році заборону.Про це повідомляється на ...
У Єврокомісії 12 грудня заявили про перемогу в арбітражі з Україною про заборону вивезення лісу-кругляка. Незабаром Україна повинна скасувати прийняту в 2015 році заборону.
Про це повідомляється на сайті Єврокомісії.
«Остаточне рішення комісії з врегулювання суперечок, створеної відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, виявило, що українська заборона на вивезення усієї необробленої деревини несумісна з Угодою про асоціацію. Отже, очікується, що Україна якомога швидше припинить експортну заборону. Це рішення завершує першу в історії торговельну суперечку ЄС за двосторонньою угодою», – йдеться в повідомленні.
У Єврокомісії нагадали, що ЄС допомагає Україні різними проєктами зокрема, й пов’язаними із охороною навколишнього середовища, а також державним управлінням та сталим управлінням лісами. Однак постанова арбітражу підтвердила, що український мораторій не стосується жодної з цих цілей. Постанова також встановила, що заборона на експорт, обмежена десятьма конкретними породами деревини, впровадженими в 2005 році, може бути частково виправдана.
Заступник міністра з питань розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Тарас Качка сказав, що заборона 2015 року має бути відкоригована з урахуванням повного права України регулювати цю сферу діяльності у відповідності зі статтями 290 та 293 Угоди про асоціацію.
«Заходи з коригування мають бути здійснені у співпраці з ЄС. Що є зрозумілим, оскільки хижацький попит з боку компаній ЄС є рушієм незбалансованого експорту лісу (про що свідчать репорти Earthsight) і створює загрозу для Карпатського регіону, про що говорять виконавчий директор програми ООН з питань довкілля Інгер Андерсен. Як не дивно головною причиною того, що ми не змогли до кінця відстояти правомірність заборони експорту 2015 року стало те, що автори цієї заборони надто активно писали про преференції національним виробникам, а не про захист лісу», – зазначив Тарас Качка.
Експерти ГО «ЛІіС» неодноразово вказували на стійке збільшення розмірів вирубок українських лісів, які не зменшились після введення мораторію на експорт деревини до ЄС, а навпаки постійно збільшуються. Ця заборона також не вплинула на попит усередині країни на незаконно здобуту деревину і на незаконні рубки. Натомість вона обмежила українські лісові господарства продавати деревину за ринковими (кращими) цінами, оскільки не допустила європейський деревообробний бізнес до його купівлі.
Водночас захист національного товаровиробника повинен бути у пріоритеті українського уряду, щоб з України виїжджало якомога більше продукції із високою доданою вартістю (наприклад, меблі, високотехнологічна продукція тощо). Також особливо важливим є захист соціально орієнтованих дрібних підприємств, які працюють у віддалених лісистих регіонах і є чи не єдиними виробничими підприємствами для місцевих громад, але не завжди можуть собі дозволити закуповувати деревину за високими ринковими конкурентними цінами.
У зв’язку із цим ми пропонуємо Уряду прийняти державну програму економічної підтримки дрібних соціально орієнтованих деревобробних підприємств, а Верховній Раді – відповідний закон про ринок деревини, у якому забезпечити розподіл наявного ресурсу між різними категоріями споживачів: крупного деревообробного бізнесу (70%), дрібних місцевих підприємств (20%), для соціальних потреб місцевого населення (10%).
Тому ГО «ЛІіС» виступає за виважену політику у цьому досить чутливому для українського суспільства питанні.