Як громади інформують мешканців і мешканок про стратегії розвитку
Відкрита комунікація процесів розробки та реалізації місцевих стратегій є важливою для порозуміння в громаді з питань, які стосуються її розвитку. Нерідко в громадах виникають конфлікти на рівні ...
Додано:
ГО “СТЕП”
Відкрита комунікація процесів розробки та реалізації місцевих стратегій є важливою для порозуміння в громаді з питань, які стосуються її розвитку. Нерідко в громадах виникають конфлікти на рівні окремих населених пунктів через те, що вони залишаються осторонь інфраструктурних проєктів і помітних якісних змін.
Така ситуація не в останню чергу зумовлена тим, що мешканці не знають про план розвитку громади, наявні фінансові ресурси та можливість залучити додаткові кошти, першочергові проєкти та послідовність їх виконання.
Стратегія як інформаційний привід
Стратегія – це не лише план діяльності органу самоврядування, але й можливість поінформувати мешканців про важливі заходи в перспективі кількох років. Як саме буде здійснюватись інформування часто зазначається в тексті стратегії. Найчастіше це:
- публікація повної версії стратегії на офіційному вебсайті громади;
- публікація найважливіших тез стратегії на головній сторінці вебсайту громади;
- публікації в місцевих медіа (інтерв’ю голови громади, витяги стратегії тощо);
- публікації в соціальних мережах.
Звісно, інформування громадськості мусить бути систематичним: новини про хід виконання стратегії, щорічні звіти із зазначенням досягнутих результатів.
Як часто згадують про стратегію на практиці? На жаль, переважно не згадують.
Раніше ми запропонували громадам-партнерам проєкту «Зміцнення демократичного врядування» оцінити досвід інформування за такими критеріями:
- доступність і легкість пошуку повного тексту стратегії на сайті громади (ОМС);
- наявність адаптованого викладу стратегії для кращого сприйняття й розуміння (коротка версія на сайті, презентація);
- використання додаткових каналів і форм комунікації для окремих груп населення (напр., тематичні буклети для підприємців, плакати – для відвідувачів комунальних закладів, статті в ЗМІ – для людей старшого віку);
- регулярне згадування стратегії розвитку в публікаціях на сайті ОМС, зокрема новинах про місцеві зміни, статтях про розвиткові проєкти, інтерв’ю;
- публічне роз’яснення важливості тих чи інших місцевих рішень, проєктів, заходів з посиланням на конкретні цілі Стратегії.
Спостереження та висновки з цієї роботи наводяться нижче. Одразу зауважимо: на сьогодні майже всі партнерські громади посилили інформування про стратегії розвитку, використовуючи для цього власні медіаресурси та підтримку проєкту.
Доступ до стратегічних документів
Позитивним є те, що всі громади оприлюднюють офіційні документи на своїх сайтах: повний текст стратегії, рішення про її затвердження, склад робочої групи з розробки стратегії, подекуди – протоколи засідань, аналіз умов місцевого розвитку, презентації результатів опитувань.
Створення на сайті окремого розділу або підрозділу «Стратегія розвитку» є більш поширеною практикою, ніж просто розміщення файлів у розділі «Документи» або «Діяльність місцевої ради». Посилання на такий розділ зазвичай подається в боковому чи верхньому меню сайту.
Документи, що стосуються стратегічного планування, нескладно відшукати та можна завантажити в форматі *pdf або *doc. Деякі громади подають разом і стратегію, і програму соціально-економічного розвитку.
Інформування про процес розробки
Найактивніша комунікація про стратегію відбувається на етапі її розробки, зокрема через офіційний сайт громади. Тут публікуються:
- новини про засідання робочої групи;
- результати зустрічей з експертами, що супроводжують роботу над стратегією;
- опитувальники для мешканців;
- результати опитувань;
- оголошення про збір ідей проєктів;
- анонси громадських обговорень (консультацій).
Ця інформація частково дублюється на офіційних фейсбук-сторінках, залежно від їхньої активності та популярності.
Наявність таких публікацій на офіційних ресурсах громади є беззаперечною перевагою. Водночас інформування часто є формальним, а реальне охоплення аудиторії – невідомим.
Посилити офіційну комунікацію може співпраця з медіа – в тих громадах, де такі є. У сільській місцевості важливим інформаційним каналом залишаються місцева преса, бюлетені та вісники громад. Для прикладу, в Покровській селищній ТГ до роботи над стратегією долучались місцеві журналісти, а сам процес розробки висвітлювався на сторінках районної газети «Покровський край».
А що ж далі?
Після затвердження стратегії цікавість громад до інформування про неї слабшає. Принаймні, так може здатися за підсумками моніторингу вебсайтів і фейсбук-сторінок. Справді: про подальші зустрічі робочих груп або комітетів з управлінням впровадження стратегій на офіційних ресурсах майже не йдеться. При цьому деякі громади регулярно інформують про проєкти, що реалізуються в громаді, та успіхи за ними, публікують щотижневі звіти про роботу комунальних підприємств, інформують про розробку галузевих стратегій.
Отож, перемога чи зрада?
Новоутворені громади дійсно більш відкриті до людей та намагаються в межах наявних ресурсів (людських, фінансових, технічних) покращувати взаємодію з населенням. Оновлюють сайти, адмініструють сторінки в соцмережах. Апостолівська громада робить відеотрансляції з засідання сесій. На новому сайті Нововодолазької громади можна ознайомитись з мапою реалізації проєктів бюджету участі. Загальною практикою є інформування про співпрацю з донорськими організаціями та її результати.
І все ж публічна комунікація поки що зводиться переважно до висвітлення окремих подій і заходів, звітування про розпочаті чи завершені проєкти. У фокусі такої комунікації – поточні проблеми, потреби, процеси чи навіть окремі зміни, які майже не розглядаються в контексті стратегії розвитку або ж, простіше, майбутнього громади.
Недостатнім залишається і врахування потреб та інтересів різних груп мешканців/ок при плануванні публічної комунікації. Як зацікавити молодь, пояснити людям старшого віку, привернути увагу підприємців чи громадських діячів, які обрати канали й формати інформування, за рахунок яких ресурсів можна це зробити – ці питання поки що не в пріоритеті комунікаційної політики громад. А тим часом для деяких з них вже минув перший етап впровадження стратегії розвитку…
Що ми рекомендуємо?
- Переглянути вебсайт громади. За потреби створити окрему рубрику (розділ, підрозділ) сайту для розміщення на ньому повного тексту стратегії та відповідних документів, а також презентаційних матеріалів.
- Адаптувати файл стратегії для зручного використання: фінальна версія документу, з датою затвердження та зазначенням відповідного рішення місцевої ради (*pdf або *doc формат для завантаження чи документи Google). При цьому pdf-версія або текст у Google Docs більш зручні, оскільки такі документи можна відкрити безпосередньо в браузері.
- Розробити коротку версію стратегії (місія, бачення, цілі, очікувані результати) у вигляді ілюстрованої презентації, буклету або плакату. Так ознайомитися з нею стане легше й цікавіше. Для прикладу, Покровська громада зробила таку презентацію на своєму сайті – на вебсторінці також зібрані новини, що стосуються стратегії розвитку. Миколаївська громада на Донеччині розробила буклет – коротку версію стратегії.
- Адаптувати візуалізацію, залежно від цільової групи, на яку вона розрахована. Залежно від того, чи це діти, молодь, підприємці або ж люди старшого віку, може бути різний формат, зміст, дизайн.
- Розмістити візуалізацію стратегії на сайті громади та в приміщеннях ОМС, комунальних закладах, ЦНАП, бібліотеках, поширити в старостатах. Це можуть бути інформаційні плакати про проєкти за окремими цілями стратегії (в галузі освіти, медицини, ЖКГ тощо).
- Запланувати інформаційні кампанії для залучення зацікавлених осіб до процесу реалізації стратегії (бізнес, громадські організації, ОСН, інші).
- Організувати інформаційні майданчики під час масових заходів, зокрема до дня громади (міста, селища, села). Такі майданчики, наприклад, працювали протягом вересня в Миколаївці, Новій Водолазі та Васильківці. Ось тут чудовий фоторепортаж з дня селища Нова Водолага.
- Використовувати місцеві свята як інформаційні приводи розказати про стратегію. Зокрема, добра нагода для цього – річниця утворення громади. Ділимось лінком на інтерв’ю з селищним головою до п’ятиріччя Чернігівської ТГ.
- Створити електронну та/або друковану мапу громади, де позначити завершені та перспективні проєкти, локалізацію заходів з виконання стратегії. Приклад онлайн-мапи є в Широківської громади, яка брала участь у попередніх фазах проєкту «Зміцнення демократичного врядування».
- Створити тематичну рубрику на сайті громади чи в друкованому віснику.
- Комунікувати про стратегію через місцеві ЗМІ, зокрема для тих мешканців і мешканок, які не користуються соцмережами і сайтом громади.
- Залучити до інформування громадські організації, ОСНи (вуличні та квартальні комітети), молодіжну раду та інші осередки громадської активності.
Підготували: Інна Стащук, Віталій Лисенко.
Ілюстративне фото надане Миколаївською міською радою.
Проєкт «Зміцнення демократичного врядування» реалізується ГО «Стратегії і технології ефективного партнерства» (ГО «СТЕП») за підтримки National Endowment for Democracy. В дослідженні взяли участь Берестівська сільська ТГ, Оріхівська міська ТГ, Розівська та Чернігівська селищні ТГ Запорізької області; Апостолівська міська ТГ, Васильківська та Покровська селищні ТГ, Новопокровська сільська ТГ Дніпропетровської області; Миколаївська міська ТГ Донецької області; Нововодолазька та Роганська селищні ТГ Харківської області.