Можливості міжнародної мобільності для студентів театралів. Досвід харківської молоді

Студенти Харківської державної академії культури та Харківського національного університету мистецтв імені Котляревського, навіть, влітку в умовах карантинних обмежень продовжили шліфувати свої ...

Додано:
galyna

240113264_1454504368260630_9089948284692554899_n
Можливості міжнародної мобільності для студентів театралів. Досвід харківської молоді

Студенти Харківської державної академії культури та Харківського національного університету мистецтв імені Котляревського, навіть, влітку в умовах карантинних обмежень продовжили шліфувати свої навички акторської майстерності та поїхали підкорювати Польщу та Берлін. 

IMG_3936
Ця освітня подорож та навчання проходило в рамках «Літньої Театральної Академії». Це 6 тижнів тренінгів, лекцій та спілкування в офлайн та онлайн режимі для української та європейської молоді. Найцікавішою подією проєкту стала поїздка української групи на 2 тижні у Польщу до партнерів — театру «Брама». Цей візит відбувався паралельно ще з п’ятьма міжнародними проєктами,  що сприяло культурному обміну, інформальній та неформальній  освіті та нетворкінгу серед європейської та української молоді. 

Головні персонажі: 

Марія Ванєєва —  координаторка проєкту, актриса ХАРД театру імені О. С. Пушкіна, викладач ХНУМ імені І.П.Котляревського, педагог «Майстерні 55»; 

Андрій Ванєєв куратор та тренер, актор ХАРД театру імені О.С.Пушкіна, викладач Школи акторської майстерності «ТЄСТО »; 

Тетяна Шинякова та Олександр Плехун куратори, випускники «Майстерні 55», студенти-магістри ХНУМ ім.І.П.Котляревського.
36 студентів першокурсників театральних кафедр  Харківської державної академії культури та Харківського національного університету мистецтв імені Котляревського.

Так студентам та кураторам вдалось долучитись  до таких міжнародних проєктів:  

1. Тренінгу «Social Acting» про кооперацію театральних шкіл Європи, де було представлено Харківську театральну школу.  Країни учасники: Данія, Португалія, Румунія, Греція, Польща. 

2. Обміну «Move Your Limits », який передбачав обмін практичним досвідом лідерів європейських театрів через театральні тренінги. Країни учасники: Норвегія, Ірландія, Італія, Польща.

3. Польсько-німецького обміну «Stacja Swiadek»,  в рамках якого, був створений великий імерсивний перформанс «Станція Свідок» (польською «Stasija Swjadek»), в якому брали участь і харківські студенти.

4. Міжнародного фестивалю «BRAMAT», що був заснований у 1999 році. Фестиваль носить соціальний характер та передбачає залучення місцевого населення до артистичного світу. Під час фестивалю театр «БРАМА» запрошує митців з усього світу які працюють і створіть театр за участі місцевого населення. В рамках програми фестивалю відбувся концерт українських студентів.

5. Міжнародного фестивалю малих театральних форм «KONTRAPUNKT». Це один з найстаріших європейських театральних фестивалів, що був заснований у 1965  році.

Куратори та студенти з Харкова добре представили за кордоном сучасну Українську театральну школу, в тому числі  Харківську театральну школу. Студенти організували повноцінний концерт, з живими виступами та перформансами, який був прийнятий міжнародною аудиторією надзвичайно тепло та з захватом. Марія Ванєєва зробила  презентацію Харківської театральної школи, що викликала неабиякий інтерес у міжнародних колег. Це дозволило учасникам обмінятися контактами, особистим досвідом, підсилити палітру професійних навичок, поглибити розуміння великої різноманітності підходів до мистецтва.

240113264_1454504368260630_9089948284692554899_n

Загалом під час проєкту учасники: подивилися 14 вистав, відвідали 2 виставки, 9 концертів, взяли участь у 2-х перформансах та 18 тренінгах.

Онлайн складова творчого навчання.  

Проєкт передбачав також онлайн спілкування та творчість. Розпочалася «Літня Театральна Академія» з онлайн знайомства української та польської груп ще в липні.

В рамках підготовки до проєкту відбулось  три онлайн зустрічі з польськими партнерами театром «Брама». За цей час студенти та куратори встигли не тільки познайомитися, але й розповісти про українську театральну школу, зокрема про харківську школу та методологію Леоніда Садовського, а також послухати про театральну школу Польщі. 

А після подорожі продовжувалися онлайн обговорення, зустрічі та були створені творчі рефлексії, що  представлені у на сторінках «Літньої Театральної Академії» у соцмережах та ютуб-каналі.

Стщелево: перший тиждень

Під час дороги на польському кордоні  в очікування учасники провели понад 13 годин, але вони не витрачали час дарма, а встигли: провели спільну розминку, поснідати на природі, потанцювати, вчити нові пісні, які потім заспівали в Стщелево та Голеньові. 

240633073_1448731468837920_5730612915715088710_n

Практична складова «Літньої Театральної Академії» розпочалась з резиденції Стщелево. Резиденція знаходиться в екологічному місці, віддалена від цивілізації, майже без зовнішніх засобів комунікації, що ідеально підходить для нетворкінгу, творчих рефлексій та генерування ідей. Це прекрасний та великий маєток, який своєю атмосферою нагадує п‘єси Антона Чехова. Театр «Брама» зустрів українську команду надзвичайним дійством у лісі з вистави-легенди про лицаря, який кохав, але обернувся на магічне дерево. За легендою кожен, хто шукає кохання та доторкнеться до цього дерева, отримає бажане. Студенти спробували  та зарядилися енергією цього магічного дерева.

244544163_1476283939416006_7219974296709635876_n

Перша частина проєкту була наповнена великою кількістю тренінгів на природі. Студенти займалися акробатикою, сценічною мовою, вокалом, а також вивчали свою акторську природу. Деякі з цих тренінгів стали справжнім випробуванням: як фізичним, так і психологічних. Але ці тренінги мали великий потенціал та допомогли нам стати кращими, а головне — відновити та зміцнити зв’язок між своїм тілом та душею. Тут у резиденції для гармонізації з природою  створені всі умови. Локація знаходилась поза межами цивілізації. Навкруги нічого не було — тільки поле, ліс та річка. Учасники обмінювалися тренінгами та піснями з  польськими партнерами, займалися  акторськими, співочими, психологічними та акробатичними тренінгами на природі.  

240606885_1448690322175368_995908783204846915_n

 Також під час резиденції в Стщелево учасники зустрілися з Marcin Kęszycki — актором театру «Восьмого дня» та Dorota Porowska — актрисою театру «Гардженице». На воркшопі студенти працювали над своєю концентрацією, а також взаємодією та довірою, з якої все починається. Та  репетирували нашу програму для фестивалю «Bramat», в якому студенти  разом з іншими європейськими театрами беруть  участь в Голеньові. 

 Голеньов: другий тиждень

Другий блок практичних занять відбувався у місті Голеньов, де проходив фестиваль  «Брамат» та інші проєкти театру «Брама». Українська група стала окрасою фестивалю, адже 40 українців створили свою автентичну атмосферу.  За цей час учасники Академії працювали над двома масштабними перформансами: «Станція Свідок» (польською «Stasija Swjadek ») та, разом із німецькими акторами над вуличним перформансом норвезького театру «Стелла Поларіс» «The dream of Shaman».

240803020_1450276278683439_1237488199669057866_n
За перші два дні підготовки студенти встигли пройти новий авторський тренінг від Дороти Поровської — актриси театру «Гардженице». Також  учасники Академії відвідали моновиставу легендарної Роберти Карері з театру «Odin» та виставу «Teatr Wojtka Kovalskiego» з польського міста Ченстохова.

Потім була зустрічі з польськими сдентами-театрознавцями для обміну досвідом та дискусії стосовно театрального процесу в Україні та Польщі.  Загалом було обговорено та опрацьовано такі теми: 

- класичний та альтернативний театр,
- українська та російська мова у культурному просторі,
- польський театр сьогодні, про те, що таке естетика, чи існує в наших країнах свобода слова,
- сприйняття акторської та режисерських професій в іншому середовищі,
- ще говорили про те, чи показують в Україні вистави, які викликають дискусії у пресі, про насилля в театрі, а також про міру допустимого у творчому процесі.

FB_IMG_1633605328888

Кураторка Тетяна Шинякова розповідає про найнасиченіший день Академії: 

«30 серпня у нас був дуже насичений день. Всю першу половину дня ми репетирували перформанс «Stacja Swiadek», показ якого відбувся в рамках фестивалю «BRAMAT». Також до нас у Голеньов приїхали наші партнери з берлінського театру Wheels. У другій половині дня на нас чекало велике потрясіння — ми подивилися виставу Театру «Брам»а «Ghost Dance». Він підкорив наші серця  своєю енергетикою та щирістю та нікого не залишив небайдужим. Нашою місією було завершити цей день концертом, який співпало з днем створення «Майстерні 55». І варто зазначити, що ми впоралися, бо всі глядачі були вражені українською командою. Вони відмічали нашу енергетику, командний дух та запал, і як один бажали не втратити це. Зі своєї сторони ми обіцяємо ще наполегливіше працювати над собою та творити театр разом!» 

FB_IMG_1633605352154

Наступного дня після концерту «Майстерні 55» ми на один вечір повернулися у Стщелево, у резиденцію Театру Брама. У це дивовижне і, без перебільшень, магічне місце. Там відбувалася виставка картин хазяїна маєтку, художника Зігмунда Хеланда, а також Мартіни Штаткевич. Ми потрапили у неймовірну атмосферу і провели один з кращих вечорів у цій подорожі, а можливо, у всьому житті. Наступного дня ми встигли привітати нашу Марію Олександрівну з Днем народження та провести акцію з фарбами Холлі,  зробивши свій день яскравіше. Головною подією цього дня стала прем‘єра перформансу «Stacja Swiadek», який готувала одна з груп учасників. За жанром це історія про довоєнну пору. Перформанс відбувався у новому сучасному приміщенні театру «Брама». Протягом трьох годин ми існували у великому просторі, і це, напевно, найдовший перформанс, в якому ми колись брали участь. 

FB_IMG_1633605317987

Буквально кожного дня студенти дивилися вистави, перформанси, брали участь у тренінгах, а також репетирували. За ці кілька днів вони подивились декілька  вистав:  «Kiedys Ci opowiem» (театру «Przedmiescie»), «Orbis Tertitus» ( познанський театр «Misterium Buffo»), перформанс «Positivo» та виставу «Ghost dance» (театр Брама»),  моновиставу  «Opowiesc o brzydkich slowach» (театр «Wojciech Tremiszewski»,  перформанс «The dream of Shaman» (норвезький театр «Stella Polaris»),  «Entre dos Aguas un Teatro»,  «Pass-Port, Puerto de Paso» . Ще були концерти гуртів: «BAIKA»«Starberg», «Sparrow & Cheek» «Improvised disco»

Ще був спільний тренінг між четвертим набором «Майстерні 55» та театром «WHEELS». Учасники  відкрили нову сторінку у  співпраці та започаткували спільний проєкт «Room After Tomorrow».

«5 вересня ми пакували валізи, рефлексували у групі, а також дякували нашим партнерам та друзям за прекрасний час, який провели разом. Особливо Даніелю Яцевічу – керівникові театру Брама, якому на згадку про нас ми подарували підсвічник зі свічкою.»  — згадує студент  Роман Садовский. 

Освітня поїздка-екскурсія  до Берліну

В рамках проєкту також відбулась освітня поїздка до Берліну, під час якої учасники відвідали Музейний острів, Рейхстаг, театр «Deutsch Theatre Berlin», де дивилися виставу «Тартюф».

240589230_1448686708842396_2479002994465708797_n

Також відбулася творча зустріч з театром «WHEELS». Ця зустріч сприяла створенню проєкту «Room after Tomorrow». Це онлайн кооперації двох театрів «WHEELS» та  «Майстерні 55», яку представляли студенти ХНУМ Котляревського. А також виникненню ідеї нового проєкту «Літньої театральної резиденції 2022» в Україні.

240676754_1448686662175734_6287689448239673986_n

Дуже емоційно згадує ці 2 дні Андрій Ванєєв, куратор та тренер проєкту: «Ми провели насичені два дні в Берліні. За цей час ми встигли побачити Рейхстаг, Бранденбургські ворота, меморіал жертвам Холокосту, відвідали Потсдамер плац, Александр плац, музейний острів, але, мабуть, найголовніше – потрапили на прем‘єру вистави «Тартюф» в «Deutsche Theater». Окремим враженням стала зустріч з театром «Wheels» у День Незалежності України 24 серпня. Цікаво, що наші партнери влаштували в цей день творчу зустріч, присвячену святу. Нам пощастило взяти участь у його підготовці. Ми записали цікаві відео, які «Wheels» використували у концерті, а ще співали українські пісні. Також ми отримали особливий подарунок – ліхтар, який символізує початок нашого майбутнього проєкту «Room After Tomorrow». Ця подорож подарувала нам величезну кількість вражень».

240876440_1448686825509051_5447287380575451835_n

Дорога додому. 

Студенти та куратори успішно та швидко подолали кордон та привезли  із собою безцінний досвід, багато вражень, емоцій та думок. Це був неймовірний проєкт, з якого учасники взяли усе найкраще, в тому числі вміння працювати в команді, бути уважними та піклуватися один про одного.

Координаторка Марія Ванєєва щасливо підсумовує цю пригоду та проєкт:  «В Берліні, Стщелево та Голеньові ми  дізналися про те, що за тією магією, яка відбувалася з нами там стоїть велика праця. І що цю магію можемо створювати ми самі. Своїми діями та вчинками, своєю енергією та бажанням. Ми наповнюємо простір собою. Своєю любов‘ю, своїм теплом та світлом в очах. Тим, як ми приймаємо одне одного, як переживаємо та допомагаємо, як довіряємо, терпимо та пробачаємо. 

Щиро вдячні Українському культурному фонду за допомогу в реалізації нашого проєкту та за ту можливість, яку ми отримали завдяки фонду. Також хочемо подякувати нашим викладачам за кропітку працю та підтримку. Дякуємо одне одному за незабутній час і досвід співжиття та співтворчості. Дякуємо нашим друзям і партнерам з європейських театрів, особливо Театру Брама з Голеньова (Польща), «Wheels» з Берліну, «Stella Polaris» з Норвегії. Нашим глядачам на фестивалі «Bramat» та всім людям, що оточували нас».

FB_IMG_1633605331957

Не дивлячись на те, що проєкт завершився, всі учасники продовжують реалізовувати творчі ідеї, які вони напрацювали в Польщі та готові відкрито ділитися набутим досвідом, можливостями та своїми враженнями. 

Проєкт був реалізований за підтримки «Українського Культурного Фонду». 


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Успіх програми "Дітям війни": роль партнерів

«Сексуальність: асексуальність, моногамія, поліаморія»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Медіаграмотність — це свобода: в Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення