Чи втратять бюджети громад Київщини частину свого ресурсу?

Верховна Рада України 20 жовтня 2021 року за підсумками обговорення зняла з розгляду законопроєкт від 15.09.2021 року № 6062 «Про внесення змін до бюджетного кодексу України», поданий Кабінетом ...

Додано:
Darina Privalova

247992682_3132916483698982_4210610251636348726_n
Чи втратять бюджети громад Київщини частину свого ресурсу?

Верховна Рада України 20 жовтня 2021 року за підсумками обговорення зняла з розгляду законопроєкт від 15.09.2021 року № 6062 «Про внесення змін до бюджетного кодексу України», поданий Кабінетом Міністрів України разом з проєктом бюджету на 2022 рік.

Запропоновані Урядом зміни реально можуть призвести до додаткового навантаження, а то і втрат місцевих бюджетів, зауважила консультант з бюджетних питань Київського РА АМУ Тетяна Ревенко.

Про основні з них:

 – Перенесення джерел доходів бюджету розвитку до загального фонду місцевих бюджетів, фактична ліквідація бюджету розвитку, як складової спеціального фонду місцевого бюджету, з якого здійснюються видатки на соціально-економічний розвиток, виконання інвестиційних програм. Такі зміни можуть призвести до додаткового навантаження на місцеві бюджети в частині фінансування делегованих повноважень. Значна частина бюджету, його загального фонду, ймовірно, буде направлятися на поточні видатки бюджетних установ, завідомо скорочуючи капітальні видатки. Технічне вилучення зі статей бюджетного кодексу поняття «бюджет розвитку» позбавить органи місцевого самоврядування права на розміщення коштів місцевих бюджетів та їх обслуговування в установах банків.

 – Під загрозою вилучення до державного бюджету стали залишки у місцевих бюджетах освітньої субвенції. Наявність залишків освітньої субвенції минулих років – це не прорахунки, це свідома економія бюджетних коштів, що виникла за рахунок проведення громадами оптимізації освітньої мережі. У місцевих бюджетах Київщини такі залишки на початок бюджетного року становили 314 млн. гривень, та це не означає, що їх не зуміли використати. Їх економили, аби вистачило, щоб за них придбати шкільний автобус, облаштувати класи фізики, хімії, провести реконструкцію закладів освіти та облаштувати їх протипожежними засобами. Забрати цю можливість у органів місцевого самоврядування означає позбавлення не лише фінансового ресурсу, а й в принципі фінансового інструменту з оптимізації мережі закладів освіти.

 – Ще одна загроза: покладання на місцеві бюджети погашення середньострокових казначейських позик. Заборгованість місцевих бюджетів за середньостроковими позиками в обсязі 9 млрд. гривень виникла у 2009-2014 роках через неправильне планування державними органами видатків з делегованих повноважень. Органи місцевого самоврядування були змушені для виправлення прорахунків Мінфіну запозичувати кошти для забезпечення бюджетної сфери – освіти, охорони здоров’я, соціального захисту. Наразі погашення заборгованості за середньостроковими позиками перед державним бюджетом, яка знаходиться на обліку в Казначействі України, не здійснюється, бо це питання законодавчого не врегульоване. А отже передбачено надати повноваження Кабінету міністрів України визначати порядок погашення середньострокових позик органами місцевого самоврядування. Це призведе до розбалансування місцевих бюджетів, а втрати лише по Київській області складуть 50 млн.грн.

Місцеві бюджети ризикують втратити і від таких нововведень, передбачених урядовим законопроєктом № 6062, як зарахування до державного бюджету 70% надходжень від викупу земельних ділянок комунальної власності, та вилучення із доходів місцевих бюджетів частини розміру плати за видачу ліцензій на провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей.

Ще одне нововведення: надання міністерству фінансів та місцевим державним адміністраціям права ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет до закінчення судового розгляду. Це вже не лише про бюджет, це про пряме втручання держави у самостійність місцевого самоврядування. І наслідком його може бути блокування роботи виконавчих органів ради та неможливість надавати жителям громад гарантовані державою послуги.

Асоціація міст України надала Комітету Верховної Ради України з питань бюджету пропозиції та зауваження до законопроєкту № 6062. А громади Київщини звернулися до народних депутатів України з проханням не підтримувати урядовий законопроєкт.

Зважаючи на те, що за результатами обговорення 20 жовтня 2021 року Верховна Рада України прийняла рішення зняти з розгляду урядовий законопроєкт № 6062, є сподівання, що при доопрацюванні цього законопроєкту Комітетом будуть враховані всі зауваження і пропозиції Асоціації міст України, спрямовані на захист інтересів громад.

 


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

«Сексуальність: асексуальність, моногамія, поліаморія»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Медіаграмотність — це свобода: в Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення

В Україні триває Європейський тиждень тестування на ВІЛ та вірусні гепатити: як потурбуватися про своє здоров’я