12 рекомендацій щодо дотримання прав людини під час перетину кордонів і лінії розмежування
Аналітичний центр “Європа без бар’єрів” оприлюднив аналітичну записку “Права людини на кордоні”, присвячену проблематиці перетину кордону України та адміністративної межі/лінії розмежування з ...
Додано:
Europe without barriers
Аналітичний центр “Європа без бар’єрів” оприлюднив аналітичну записку “Права людини на кордоні”, присвячену проблематиці перетину кордону України та адміністративної межі/лінії розмежування з тимчасово окупованими територіями України.
Згідно з зібраним і проаналізованим матеріалом, громадяни України на кордонах ЄС стикаються з такими порушеннями як необґрунтовані відмови у в’їзді, ненадання інформації про причини поглибленого контролю та відмов, дискримінуюче або таке, що принижує людську гідність ставлення з боку представників органів контролю. Зокрема, громадський моніторинг зафіксував поширеність грубого звертання на “ти” до українців з боку польських прикордонників.
Іноземці на кордонах України можуть стикатися з необґрунтованими відмовами у в’їзді, неналежними умовами утримання в транзитних зонах аеропортів, та відсутністю доступу до процедури отримання захисту на кордоні під час в’їзду.
Також на кордонах України з порушенням своїх прав стикаються самі громадяни України, переважно через інфраструктурні проблеми з облаштуванням кордону та неналежну інформаційну політику з боку влади.
Громадяни України на адміністративній межі з Кримом/лінії розмежування з ОРДЛО стикаються з найсерйознішими викликами. Зокрема, очікування в багатодинних чергах становить пряму загрозу для життя для людей похилого віку, які до пандемії становили переважну більшість мандрівників.
Після початку пандемії окупаційна влада продовжила суттєво обмежувати рух через КПВВ з Кримом та ОРДЛО, що зараз є основним джерелом порушення прав мандрівників. Однак зафіксовано і проблеми з українського боку, зокрема, проблеми з використанням додатка “Вдома”, відсутність місць для медичної обсервації в Луганській області, та проблеми з перевезенням коштів у разі зняття пенсій одразу за кілька місяців.
У зв’язку з цим пропонуємо такі рекомендації:
Офісу омбудсмана, неурядовим і міжнародним організаціям
1. Провести моніторинг дотримання прав громадян України/громадян третіх країн під час в’їзду до країн Європейського Союзу та Шенгенської зони (поза контекстом притулку)
Міністерству закордонних справ України
2. Поінформувати країни-члени ЄС про необхідність включення до переліку підтверджень наявності коштів банківських карток і додатків з огляду на все більше поширення безготівкових розрахунків
3. Ініціювати консультації з польською стороною щодо необхідності усунути грубе поводження співробітників Прикордонної варти Польщі на кордонах з Україною
Державній прикордонній службі України
4. Спільно з Державною міграційною службою розробити дієвий механізм захисту від повернення шукачів притулку у разі відмови у в’їзді
5. Спільно з відповідними аеропортами забезпечити належні умови утримання іноземців у транзитних зонах.
6. Запровадити на наземному кордоні з ЄС електронну чергу та створити доступні сервісні зони для мандрівників
Адміністрації КПВВ у Луганській та Донецькій областях:
7. Забезпечити належний стан модульного приміщення та стабільне підключення до інтернету на КПВВ «Станиця Луганська»
8. Забезпечити прискорення процесу безкоштовного тестування на COVID-19
9. Запровадити електронну чергу для швидкого проходження тестування на COVID-19
Державній прикордонній службі України:
10. Забезпечити можливість проходити медичну обсервацію людям, які не мають можливості встановити застосунок «Вдома», відповідно до Постанови КМУ №1236 від 09.12.20
Міністерству з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України
11. Внести зміни до Наказу № 52 від 14.07.2020 року «Про затвердження переліку і обсягів обмежених або заборонених до переміщення через лінію розмежування та до/з гуманітарно-логістичних центрів товарів», зокрема зазначивши, які документи потрібно надати для визначення законності походження грошових коштів понад 50 тисяч гривень та не обмежувати в такому разі можливість їх переміщення
Державній фіскальній службі України
12. Не обмежувати переміщення через лінію розмежування коштів, отриманих особами в якості соціальних та пенсійних виплат
Ця публікація була підготовлена в рамках проєкту «Підтримка діяльності УНП ФГС СхП у 2021-2023 рр.», який реалізує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за фінансової підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю авторів і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу чи Інституту економічних досліджень та політичних консультацій.