Завершення процесу формування дільничних виборчих комісій: проблеми на Донбасі залишаються

Відповідно до попередніх результатів громадського спостереження ОПОРИ, лише на 7 з 21 округах Донецької області та 6 із 11 округах Луганської області практично завершено формування ДВК. Через ...

Вибори
Завершення процесу формування дільничних виборчих комісій: проблеми на Донбасі залишаються

Відповідно до попередніх результатів громадського спостереження ОПОРИ, лише на 7 з 21 округах Донецької області та 6 із 11 округах Луганської області практично завершено формування ДВК. Через постійну збройну агресію з боку проросійських терористичних угруповань процес утворення дільничних виборчих комісій (ДВК) не завершений у інших округах Донбасу.

Відповідно до попередніх результатів громадського спостереження ОПОРИ, лише на 7 з 21 округах Донецької області та 6 із 11 округах Луганської області практично завершено формування ДВК. Через постійну збройну агресію з боку проросійських терористичних угруповань процес утворення дільничних виборчих комісій (ДВК) не завершений у інших округах Донбасу.

Координатор виборчих і парламентських програм ОПОРИ Ольга Айвазовська зауважує: “«Двійники» у списках подань, а також наявність там осіб, які не можуть бути членами ДВК – це основне процедурне порушення, зафіксоване спостерігачами ОПОРИ на етапі формування дільничних виборчих комісій. Такого типу зловживання, насамперед, зумовлені безвідповідальними діями партій і кандидатів, які належним чином не проводять відбору кандидатур до складу ДВК і не проводять перевірки наявних в них списків подань”. Іншим частим порушенням, до якого вдаються партії і кандидати, є внесення однією особою подань від різних суб’єктів. Зловживання ж, які найчастіше допускали ОВК спричинені недосвідченістю членів ОВК (повторні жеребкування) або є результатом їх свідомого наміру «спростити» чи на власний розсуд модифікувати чітко визначені виборчі процедури. Зокрема, спостерігачі звернули увагу на непоодинокі порушення допущенні головами ОВК, які всупереч Закону не оголошували персонального складу ДВК за результатами проведеного жеребкування або проводили розподіл керівних посад у закритому режимі.

Як відзначає аналітик ОПОРИ Олександр Клюжев: «Лише 7 з 21 окружних виборчих комісій (ОВК) Донецької області виконали процедури, пов’язані із утворенням ДВК (ОВК № 46, 47, 48, 50 57, 58, 59) станом на 14 жовтня. При цьому, 9 округів регіону (№ 41-44, 51, 54, 55, 56, 61) знаходяться під контролем незаконних формувань, що унеможливлювало спостереження за перебігом формування ДВК». Разом з тим значну стурбованість викликає ситуація з утворенням ДВК в окрузі № 49, який знаходиться під контролем української влади. У цьому окрузі ОВК досі не спромоглася утворити ДВК. Необхідно зазначити, що ОВК №49 не має доступу до інформаційно-аналітичної програми «Вибори» і здійснює процедури із утворення ДВК в ручному режимі. Процес утворення ДВК в регіоні все ж триває, не дивлячись на недотримання передбачених законом строків.

Ольга Айвазовська, координатор виборчих і парламентських програм ОПОРИ, зауважує: «У Луганській області 6 з 11 ОВК (№104, 106, 107, 112, 113, 114) фактично завершили процес формування ДВК, хоча й провели його із запізненням. Попри очевидну небезпеку, суб’єкти виборчого процесу подали достатню кількість кандидатур необхідних для повної комплектації ДВК. Разом з тим, спостерігачі ОПОРИ звертають увагу, що якість зроблених подань до складу ДВК не є задовільною». Як виявилося, подання робилися поспіхом, без належної перевірки внесених кандидатур й часто без підтвердження їх згоди на участь у роботі ДВК. Це знову призведе до масових замін членів ДВК й матиме додатковий дестабілізаційний вплив на організацію виборчого процесу. Решта ОВК Луганської області, які знаходяться на територіях підконтрольних терористичним угрупованням, з великими труднощами і з порушенням відведених строків намагаються завершити процес утворення ДВК.

Громадськими спостерігачами ОПОРИ виявлені випадки (в Кіровоградській, Луганській і Черкаській областях), коли жеребкування розподілу членів ДВК відбулося після відведеного Законом строку (після 23:59 10 жовтня). Частіше мало місце проведення «повторного» жеребкування (Волинська, Дніпропетровська, Київська, Львівська, Харківська, Хмельницька, Черкаська, Чернігівська області), коли результати жеребкування скасовувались, а процедура відтворювалась знову. Причинами «повторного» жеребкування були процедурні помилки, допущені ОВК на етапі опрацювання списків подань.

Порядок розподілу керівних посад між суб’єктами подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій визначався окружними виборчими комісіями згідно з постановою ЦВК № 80 від 18.04.2013р. [2]. На цьому етапі спостерігачами не виявлено суттєвих порушень. Однак спостерігачі ОПОРИ оцінили процес розподілу керівних посад в окремих виборчих округах (Волинська, Дніпропетровська, Івано-Франківська, Тернопільська, Черкаська області) як недостатньо публічний.

За винятком поодиноких випадків (в Дніпропетровській, Житомирській, Львівській, Харківській областях) перешкод законній діяльності громадських спостерігачів ОВК не створювали. В цілому, процедурні порушення й зловживання, виявлені спостерігачами Громадянської мережі ОПОРА, не були системними чи спланованим.

ЗВІТ про завершення формування дільничних виборчих комісій

За коментарями звертайтеся :

Ольга Айвазовська,
координатор виборчих і парламентських програм Громадянської мережі ОПОРА
063 617 97 50, [email protected]

Довідково:
Громадське спостереження ОПОРИ – це сфера діяльності мережі, спрямована на об’єктивну оцінку процесу підготовки та проведення виборів, а також на запобігання порушенням виборчого законодавства через ефективно організований громадський контроль.

Починаючи з вересня 2014 року, Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за позачерговими виборами народних депутатів України. Мережа залучить до моніторингової кампанії 213 довготермінових спостерігачів, які працюватимуть у всіх регіонах України від офіційного старту виборчої кампанії до оголошення остаточних результатів виборів. У день голосування, 26 жовтня, до них долучаться більше 2 000 активістів для здійснення швидкого статистичного підрахунку голосів.

ОПОРА системно інформуватиме суспільство про перебіг кампанії, дотримання чинного законодавства суб’єктами виборчого процесу, участь посадових осіб у перегонах, дотримання міжнародних стандартів організації виборів усіма зацікавленими сторонами. Масштабне громадське спостереження має на меті попередити порушення протягом передвиборчої кампанії та унеможливити зловживання під час підрахунку голосів. Також ОПОРА проводитиме інформаційно-просвітницьку кампанію та надаватиме юридичну підтримку громадянам щодо захисту їх виборчих прав за номером гарячої лінії (044)221-44-06, (094)821-44-06.

Website: http://oporaua.org/ 
Мапа порушень: http://map.oporaua.org/ 
Додаток для Android “Вибори 2014“: http://goo.gl/I7M3TN 
Facebook: https://www.facebook.com/cn.opora
Twitter: https://twitter.com/opora (@opora, #вибори14, #elect_ua)

[1] За винятком окремих округів Донецької та Луганської областей

[2] Постанова ЦВК від 18.04.2010 р. №80 «Про Порядок розподілу керівних посад у дільничних виборчих комісіях з виборів народних депутатів України між суб’єктами подання кандидатур до складу цих комісій»

Джерело : ОПОРА


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Зимноводівська громада: спільний пошук рішень для розвитку

Будувати спільноту в часи війни: як партисипативний театр змінює громади в Україні

Молодіжні ради отримали компʼютерну техніку та оснащення для роботи

ProjectPro: підтримка Європейського Союзу для українського бізнесу

Практика Театру Пригноблених увійшла до альбому інклюзивних мистецьких практик в Україні

Відчуття безпеки та інструменти впливу на його поліпшення: результати апробації у трьох громадах