Фінансовий план чи фандрейзингова стратегія: що важливіше для неприбуткової організації?

Аби відповісти на це питання, потрібно спочатку розібратись, що таке фінансовий план, а що таке фандрейзингова стратегія.Фінансовий план  – це план по визначенню кількості ресурсів для статутної ...

Лариса Шкурка
Фінансовий план чи фандрейзингова стратегія: що важливіше для неприбуткової організації?

Аби відповісти на це питання, потрібно спочатку розібратись, що таке фінансовий план, а що таке фандрейзингова стратегія.

Фінансовий план  – це план по визначенню кількості ресурсів для статутної діяльності неприбуткової організації в розрізі доходів та статей витрат. Його можна ще назвати кошторисом/бюджетом діяльності.

Основне його завдання – забезпечення стратегічних напрямів діяльності необхідними фінансовими ресурсами.

 До процесів складання фінансового плану відносять:

  • складання робочого плану діяльності на наступний період та планування ресурсів, які необхідні для виконання даного робочого плану;
  • складання прогнозних кошторисів на наступний період;
  • визначення існуючих проблем в джерелах фінансування;
  • прогнозування структури джерел фінансування статутної діяльності.

Форму річного плану кожна організація може затвердити самостійно, у практиці використовують наступні форми:

  • план доходів та витрат;
  • план руху грошових коштів (періоди надходжень та виплат за робочим планом);
  • плановий баланс.

Терміни складання фінансового плану та його види Організація має право встановити самостійно. Фінансовий план може бути довгостроковим та бути частиною сформованої стратегії. Фінансовий план може бути річним та коригуватись, наприклад, поквартально.

Більшість неприбуткових організацій в Україні звикли складати тільки прогнозний кошторис надходжень та витрат. Фінансовий план – це не про те, коли доходи = витратам. Фінансовий план – це про майбутню фінансову стабільність неприбуткової організації. І формула: Доходи = Витратам повинна мати наступний вигляд: Витрати+Майбутній розвиток+Резерв.

Отже, фінансовий план для неприбуткової організації – це документ, згідно якого Організація здійснює визначення обсягу необхідних коштів для ведення її статутної діяльності та визначає їх спрямування в розрізі цих статутних напрямів.

Фандрейзингова стратегія – це план залучення фінансових ресурсів для діяльності неприбуткової організації. Якщо у фінансовому плані ми спланували, скільки нам потрібно ресурсів для того, щоб організація не тільки могла покрити свої витрати, але й мала кошти на свій організаційний розвиток, то у фандрейзинговій стратегії ми думаємо, як ми будемо працювати над залученням джерел фінансування, і якими методами ми будемо залучати фінансові ресурси для своєї діяльності. Ідеальний варіант, – це коли неприбуткова організація вже склала свій стратегічний план, і фандрейзингова стратегія будується на основі сформованого стратегічного плану. У своїй фандрейзинговій стратегії організація визначає цільові групи для залучення джерел фінансування, прописує чіткий план та напрацьовує чіткі цілі роботи з визначеними цільовими групами. При складанні фінансового плану потрібно не забувати, що фандрезинг теж має свою складову витрат.

Отже, і фінансовий план,  і фандрейзингова стратегія є важливими частинами в діяльності неприбуткової організації, які чітко повинні бути пов’язані зі стратегією діяльності неприбуткової організації.


Останні публікації цього розділу:

Громадська участь: купа цегли чи затишний дім?

Як готувати молодіжні інклюзивні проєкти: чекліст

Як залучати молодь до своїх проєктів та активностей

Проблема 21 травня. Легітимний президент чи стан interregnum*?

Напрями безбар’єрності в молодіжній роботі

Що не є форум-театром або культура поваги до авторських методик