Кочубеївська громада ставить інструменти демократії участі на службу бюджетній прозорості
20 грудня 2021 року в житті Кочубеївської територіальної громади відбулася непересічна подія – громадські обговорення проєкту сільського бюджету на 2022 рік.Формат обговорень проєкту був одним ...
Додано:
Артем Чайковский
20 грудня 2021 року в житті Кочубеївської територіальної громади відбулася непересічна подія – громадські обговорення проєкту сільського бюджету на 2022 рік.
Формат обговорень проєкту був одним з варіантів підвищення прозорості бюджетного процесу, запропонованих експертами Причорноморського центру політичних і соціальних досліджень громаді. Іншим варіантом були загальногромадські слухання. Громада надала перевагу публічному обговоренню в кожному селі, що дозволяє ознайомити з проєктом, відповісти на питання та вислухати можливі пропозиції від усіх бажаючих, тоді як на слухання в адміністративному центрі жителі інших сіл зазвичай не потрапляють.
Цього разу керівник Фінансового відділу Кочубеївської сільської ради Оксана Зимовець разом з експертами Причорноморського центру приготували презентацію в зрозумілій для економічно непідготовлених громадян формі, і протягом дня провели заходи в трьох селах – Заградівці, Кочубеївці і Новобратському. Слід зазначити, що презентація була підготована з використанням методичних напрацювань Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети» до якого входить Причорноморський центр.
Кочубеївські громадяни відомі своєю громадською активністю, і обговорення не обіцяло стати легкою прогулянкою чи формальним відбуттям номеру. Головною проблемою нового бюджету і головною темою запитань став начебто парадокс: обсяг планованих доходів зростає з 22 до 25 мільйонів гривень, причому переважно за рахунок власних податкових надходжень, а бюджет розвитку, те, чий зміст власне і цікавить передусім громадян, навпаки, зменшується в порівнянні з попереднім роком понад ніж втричі, з 1,6 мільйонів до 500 тисяч. Більш того, заходи по цим крихтам ще не розписані, і тим, хто вносив раніше пропозиції, не зрозуміло, чи вони врешті потраплять до бюджету, чи ні. Ведучі докладно і неквапливо пояснювали, як зросли заробітні плати з нарахуваннями в бюджетній сфері, і головне, як дорожчали енергоносії – одні втричі, інші вдесятеро. Саме удорожчання останніх стало тим «чорним лебедем», який перевищив 1,2 мільйони грн, і «з’їв» усе додаткове зростання доходів бюджету, яке не потрібно було витратити на так само збільшені зарплати, а разом з ними знищив також 2/3 коштів, які мали б йти на розвиток.
Є в перевитратах на споживання (яке в просторіччі називають «проїданням») і певна провина самих жителів. Якщо в більшості громад Херсонщини коштів від Національної служби здоров’я вистачає на зарплати медичним працівникам амбулаторій, то значна частина кочубеївців по укладали декларації з лікарями в сусідніх громадах, а то й у сусідній Дніпропетровській області. Причини різні, коли логістичні, коли особисті. А в підсумку громада змушена з власного бюджету утримувати не лише медикаменти і комунальні послуги, але й давати власній медицині півмільйона гривень на зарплату з нарахуваннями.
Однак не все так безнадійно. Пропозиції громадян, а це ремонти державних доріг, придбання сміттєвих контейнерів, відновлення освітлення там, де воно ще не відновлене, не відкинуто, а відкладено. Вже в січні бюджет розвитку збільшиться на поки невідому суму за рахунок перехідних залишків невикористаних в 2021 році. Також невідомо, які саме проєкти громади можуть бути підтримані Державним фондом регіонального розвитку. А оскільки цей фонд вимагає від громад співфінансування, саме на нього наразі і спрямовано без розподілу залишки бюджету розвитку.
В підсумку учасники залишались якщо не задоволеними, то докладно проінформованими, з реалістичними очікуваннями та обґрунтованими сподіваннями. Сам процес виїзного обговорення триватиме ще 2 дні, після чого проєкт бюджету буде винесено на затвердження сесією.