Як ми досліджували інститут радників
Днями ми з колегами створили Національне об’єднання радників з питань молоді. Оскільки ми однозначно за доказовість та відкритість, хочемо поділитися інформацією про те, як досліджували це питання, ...
Додано:
Ірина Полєтуха
Днями ми з колегами створили Національне об’єднання радників з питань молоді. Оскільки ми однозначно за доказовість та відкритість, хочемо поділитися інформацією про те, як досліджували це питання, звідки брали дані, на що опиралися в своїх прогнозах.
1. Повчальна передісторія
Одного разу, коли я працювала в Мінмолоді на посаді керівника підрозділу (тобто в штаті, кабінетна робота, мільйони паперів) виникло проблемне запитання: як під час карантину провести офлайн захід, щоб залучити молодь до розробки кількох нормативних документів, почути їхню думку. Та ще й так, аби всі залишилися живі. Партнери порадили розділити івент на 4 дводенні заходи в різних обласних центрах, але організаційно самі розумієте – чотири рази дублювати одне і те ж навіть солідного задрота зажене в могилу. Аж раптом мій тодішній керівник вирішив підбадьорити і порадити нову методику, розроблену проектом Ради Європи “Зміцнення громадської участі у демократичному процесі прийняття рішень в Україні” під керівництвом Володимира Кебало (в партнерстві з Форум розвитку громадянського суспільства та Київська громадська платформа). Та й знаєте що? Я прислухалась до керівника і жодного разу в житті не пошткодувала, бо це супер-мега-неймовірне рішення для роботи з громадською думкою. Форуми успішно відбули, всі залишились живі та здорові, а в мене з’явилися космічно круті партнери. Мораль: керівників варто слухати, мудрих керівників – й поготів!
2. CivicLab– інструмент, що переслідує
Так, саме така назва в тієї цілющої методики. Вона настільки запала нам з колегами та учасниками заходів, що вирішили серйозно переглянути цифрові інструменти, які застосовували в галузі для роботи з молоддю та партнерськими організаціями. Тому великою ватагою держслужбовців, партнерів, громадських активістів вболівали за закріплення в плані дій Ініціативи “Партнерство “Відкритий Уряд” на 2021-2022 роки таких всяких прикалдесів (себто сучасних цифрових методик з швидкісного збору та аналізу думки громадськості, ну ви зрозуміли). Тут даю собі медальку – все вдалося і тема зайшла!
*На виконання Розпорядження Кабінету Міністрів України; План від 24.02.2021 № 149-р Про затвердження плану дій із впровадження Ініціативи “Партнерство “Відкритий Уряд” у 2021-2022 роках було заплановано провести навчальні заходи для представників молодіжних центрів та консультативно-дорадчих органів щодо застосування інноваційних цифрових методик. В тому числі й методика CivicLab зарекомендувала себе як спроможна і цікава для молоді.
Тож протягом 2021 року такі освітні програми відбулися у Львові, Ужгороді та зумі. До речі, ось дуже теплий фото-спогад з тренінгу в Ужгороді, на який мені вдалося потрапити уже після звільнення:
Пригадуєте цю фразу вчителів? Десь так у мене й трапилося влітку 2021 року: я звільнилася з штатної посади, за традицією жанру поклялася ніколи не повертатися, а вже за 75 днів постила у Фб, що мене призначено радницею Міністра молоді та спорту України Вадима Гутцайта. До речі, зі співбесіди запам’ятала, що Міністр спитав чи я не трешнякова в плані командної роботи (іншими словами, звісно) і дав п’ятюнчік долонею, мовляв гайда до праці.
Вкінці грудня публікувала свою спробу публічного звіту на посаді позаштатного радника (перші 175 днів). Для мене важливо бути відкритою в своїй місії. Єдине що розповідію, коли щось вдалось і мовчу, коли було нестерпно важко. До речі, зверніть увагу, позаштатний радник відповідно не може мати відрядний фонд і відповідно ніякий орган вам не зможе відшкодувати кошти за проїзд та інші витрати. З лайфхаків: ніхто не забороняє реєструватися на події партнерських організацій як учасник, поєднувати в одній подорожі декілька місій та зустрічей (колись окремо розповім).
І за всі ці перші 175 днів я мільярд разів чула запитання “що робить радник Міністра”, “як ним стати”, “що робити”, “шо таке той радник” і д. Щиро – я й сама не одразу знала, розуміла, бо ми створювали цей конструктор (точно не лінійна фігура), щоб підсилити конкретну команду в конкретний період конкретними методами. Думаю, так часто буває й в інших органах. Ніхто не сидить такий і не каже “мені от радника б здалося взяти”. Ні, це під чіткий запит, реформу, відчуття незаповнених ніш і сегментів доукомплектування команди. До речі, ще жодного разу не пошкодувала й за те, що не в штаті, бо я б того всього не встигла, якби сиділа в кабінеті.
4. Інститут радників та молодіжні консультанти
Паралельно до моїх епопей і звикання до ще однієї ролі з кінця серпня 2021 при Мінмолоді відбувалися публічні консультації, робочі групи щодо розробки різних нормативних документів. Якщо пригадуєте, 2021 року прийняли новий галузевий Закон, тож на його виконання Міністерство як ключовий виконавець держпрограми було зобов’язане здійснити ряд важних кроків. В той період вони були пов’язані здебільшого з нормативкою, процедурами, підзаконними актами і це дуже важливо, аби далі кожен міліметр галузі по вертикалі і горизонталі злагоджено працював по новому Закону. Канєха, тоді було не до плясок! Привітики всім умнікам, які корчили незадоволені мармизи. Сорямба, але штатні працівники Міністерства тоді тупо ночували в своїх кабінетах, щоб це все відбулося в реалі, а не фантазіях.
Отоді десь і відбувалися обговорення Рекомендацій щодо засад діяльності радників з питань молоді (під час воєнного стану доступ до деяких розділів на сайті призупинено, тому якось побалакаємо про це в інший раз). Робочі групи, надсилання пропозицій, обговорення, – не дуже ми там всі толком нарадили, але в наративі галузі та загального законодавства на той момент було достатньо набору даних, аби дати життя цьому документу. Дай Бог здоров’я тим, хто його узагальнював після всіх тих багатослівних нарад і лісу рук. Отак в галузі з’явилась друга історична згадка (бо перша в Законі) про так званих молодіжних радників.
Але інститут радників існував десятки років і в загальному законодавстві мав місце. Простими словами апартна служба, нє, не так, основне ядро команди топ-посадовця складають заступники, радники та інші потрібні в роботі люди. І таку ближню команду посадовець в праві обирати самостійно. Ну типу гарантуєш ефективну працю і кажеш, що оці от люди тобі супер тре. Тобто твоє найближче оточення формуєш ти, а тоді вже йдеш підкорювати світ.
5. Папка з скріншотами
Десь тоді я почала активніше моніторити сайт видання “Слово і діло” на предмет чудесних добірок, інфографік про радників Міністрів чинного Уряду. Та виписувати в блокнотик тих, з ким пізніше вдалося познайомитися, ділитися враженнями, переймати цікавий досвід і отримувати прикольні робочі поради. Та та, радники радять радникам, – самій кумедно. Виявляється, чимало людей, яких я знала колись з громадського сектору та освітніх програм, сьогодні є консультантами високопосадовців і це приємно впізнавати таких осіб.
Далі мене затягло глибше і я почала брати консультації ще й у журналістів, політичних комунікацінийків, колишніх радників і так далі. Інтерес до теми ріс як та Білосніжка – не по днях, а по годинах.
6. Такі ж пальнуті соратники
В грудні-січні я вже мала скелет стратегії, чекліст даних, які потрібно перевірити і розуміння того, що готова з цього всього розвивати напрямок. Але ви ж пам’ятаєте, я люблю конструктори, а не якісь там лінійні простушки. На цьому етапі мені та моїм падружаням з Центр розвитку соціального капіталу (яких я вже замучила до того часу) пощастило тісніше запартнеритися з ще однією потужною командою – Українська асоціація молодіжних рад. Я поділилася своїми ідеями з головою Асоціації Володимиром Соньком і їхня команда погодилася у партнертсві здійснити фінальну аналітику всередині ніші щодо молодіжних радників. Ми організували IV Національний діалог молодіжних рад, куди нас вже залучили як повноцінного партнера.
Пригадуєте на початку цієї довгої розповіді була методика CivicLab, задля якої я старалась як коняка? Так-от, уявіть собі, в команді Асоціації трапилися люди (особлива дяка супергерою експерту Максиму Бондаренку з м. Суми), що пройшли ту навчальну програму, яку ми адвокатували для молодіжних рад на моїй попередній посаді. Завдяки спільним заходам, застосуванню методики та закріплення цього всього онлайн опитуваннями, ми отримали цифри і статистику. А ще око, яке сіпалось, жартую. Жартую, що я жартую.
Додатково було проведено 12 інтерв’ю з особами, які мають досвід радників з питань молоді. Дехто з них в лютому доповнив ініціативну групу та став співзасновником Національного об’єднання радників з питань молоді.
Результати наших скромних, але ціннісних для нас досліджень можете побачити на слайдах вкінці матеріалу.
З останніх новин. Днями команда Нацоб’єднання зробила запит на Українську асоціацію молодіжних рад проаналізувати правове поле і положення обласних та місцевих молодіжних рад (там десь 174 пакети документів і ми щиро віримо, що вони справляться). Річ у тім, що вже декілька років до цього існувала така практика і відповідно норма в статуних документах молодіжних консультативно-дорадчих органів, що голова молодіжної ради приймався штатним або позаштатним радником очільника відповідного органу (от при кому створені, тому і радите). Тому зараз нам дуже кортить дізнатися таку статистику, адже це один з наступних стратегічних кроків у напрямку. Вже буквально днями цю інфо можна буде у вільному доступі читнути на офіційних сторінках Асоціації і наших репостах.
7. Реклама
Підписуйтеся на нашу Фб сторінку, ми з колегами вперше виступаємо під спільним брендом і нам сильно важно назбирати однодумців, щоб не відкладати на завтра всьо то, що можна зробити сьогодні. Брендбук в роботі, того поки скромненько.
Скоро у нас буде прікольна пресуха, будемо пресувати деталі команди, найближчі плани, перелік тих організацій, що уже погодилися працювати з нами. Будьте в темі!
Висновки, які зробила команда нашого Нацоб’єднання радників з питань молоді:
говорити про ширше коло знань і компетенцій РПМ;
виокремлювати розгалужений перелік цільових груп, коли говоримо про потенційних «адвокатів молоді»;
будувати спільноту для професійного росту РПМ;
виводити питання молодіжної політики на міжгалузевий рівень;
окреслити різні треки для штатних і позаштатних РПМ;
залучити окрему ЦА тих, хто бажає стати радником;
прокомунікувати концепт РПМ всередині галузі для спільного розуміння ключових аспектів;
розширити перелік функцій РПМ в залежності від формату залучення в орган.