Відкрите звернення правозахисних організацій щодо дискримінації кримчан з боку Національного банку України
Майже десяток авторитетних правозахисних організацій адресували звернення до Голови Національного банку України. Публікуємо повністю його текст. Голові Національного банку України Гонтаревій В.О. ...
Додано:
Громадський Простір
Майже десяток авторитетних правозахисних організацій адресували звернення до Голови Національного банку України. Публікуємо повністю його текст.
Голові Національного банку України Гонтаревій В.О.
Шановна Валерія Олексіївна!
03 листопада 2014 року Правління Національного банку України прийняло Постанову № 699 «Про застосування окремих норм валютного законодавства під час режиму тимчасової окупації на території вільної економічної зони «Крим» (далі – Постанова).
Дана Постанова носить дискримінаційний характер, протирічить нормам національного права та порушує права громадян України – внутрішньо переміщених осіб з території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, яких тільки за офіційними даними зареєстровано близько 20 тисяч.
Зокрема, у п.1 Постанови визначено, що «для цілей застосування нормативно-правових актів Національного банку України: особа, місцезнаходження якої (зареєстрована/постійно проживає) на території вільної економічної зони «Крим» …, прирівнюється до нерезидента (за інвестиційними операціями – до іноземного інвестора)». Відповідно до ст.56 Закону «Про Національний банк України», нормативно-правові акти НБУ є обов’язковими до виконання всіма банками України.
З 04 листопада 2014 року банківські установи почали відмовляти громадянам, що мають «кримську реєстрацію» у наданні послуг: відкритті банківських рахунків, обміні валюти тощо, посилаючись на вказаний вище пункт Постанови.
У Постанові Національний банк України зазначив, що її прийнято з урахуванням положень статей 9 та 12 Закону України «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» від 12.08.2014 № 1636-VII (далі – Закон).
Водночас, діюча редакція Закону не містить норм, які б обмежували права громадян на отримання банківських послуг (таких як відкриття рахунків, або обмін валюти). У пункті 12.5 статті 12 Закону мова йде про визнання зазначеної вище категорії громадян нерезидентами лише «стосовно здійснення митних формальностей».
У проекті Закону України «Про податковий та митний контроль у вільній економічній зоні Крим та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» (далі – Проект Закону) в підпункті 1 пункту 12.8. статті 12 містилось положення, про те, що «надання українськими банками і іншими фінансовими установами фінансових послуг, у тому числі через комерційних представників … особам, які мають місцезнаходження (проживання, перебування) на тимчасово окупованій території, забороняється». Це положення викликало справедливе обурення правозахисних організацій, та численні звернення щодо неприпустимості таких обмежень у цивілізованій державі, яка проголосила в Конституції, що вона є демократичною, правовою державою. Результатом висловленої правозахисниками консолідованої позиції стало виключення дискримінаційного положення зі змісту п. 12.8.1 ст.12 Проекту Закону.
Сподіваємось, що п. 1 Постанови НБУ, який фактично відтворює дискримінаційне положення Проекту Закону є технічною помилкою, а не результатом свідомих дій керівництва НБУ, оскільки в такому разі дискримінація десятків тисяч громадян України може свідчити про злочинне перевищення влади його посадовими особами.
Виходячи з наведеного, закликаємо Вас якомога швидше вирішити питання про приведення положень Постанови № 699 у відповідність до діючого законодавства України.
ГО «Регіональний центр прав людини»
ГС УГСПЛ
Центр громадянської просвіти «Альменда»
Алуштинська міська ГО «Новус»
БО «Ми разом»
ГО «Центр зайнятості Вільних людей»
ГО «Кримська діаспора»
ГО «Таврійська гуманітарна платформа»
ГС «Координаційна Рада організацій вимушених переселенців з Криму»
Джерело : Українська Гельсінська спілка з прав людини