Чому підзвітність постраждалому населенню є важливою
Підзвітність перед постраждалим населенням, більш відома в своєму англомовному варіанті “accountability to affected populations”, звичне поняття для міжнародних гуманітарних організацій, які зараз ...
Додано:
Олександр Равчев
Підзвітність перед постраждалим населенням, більш відома в своєму англомовному варіанті “accountability to affected populations”, звичне поняття для міжнародних гуманітарних організацій, які зараз допомагають Україні. Проте для українського громадського сектору, за невеликим виключенням, цей термін є новий і незрозумілим.
Я зустрівся з ним вперше, коли почав готувати тренінги в рамках навчальної програми, яку проводить організацій RedR UK. Їх профіль – навчання управлінню та необхідним навичкам для роботи в ситуаціях гуманітарних криз. І в 2022 році вони відкрили спеціальні програми для навчання українських активістів. Зокрема, курс з Мінімальних стандартів управління центрами прихистків, для тих організацій, які опікуються ВПО.
Підзвітність перед постраждалим населенням це активне зобов’язання відповідально використовувати владу. Вона означає, що люди, які постраждали мають право голосу в питаннях, які стосуються їх життя.
Для нашого менталітету це може звучати незвично, проте саме підзвітність є одним з основних принципів захисту.
Про важливість цих ідей наголошують в Мінімальних стандартах управління центрами прихистку, які є “робочої книгою” всіх міжнародних організацій, які допомагають переселенцям та біженцям. Та є окремий розділ, який розповідає про важливість та правила організації участі та представництва ВПО в управлінні центром.
Хоча підзвітність є скоріше ідеологічною категорією, і спеціалісти наполягають, що вона має бути присутньою в усіх етапах роботи організації чи центру, існують деякі практичні поради, як можна покращити цей показник в роботі вашої організації.
Для цього треба знати, що існують рівні участі:
- Пасивний
- Передача інформації
- Консультації
- Функціональність
- Інтерактивність
- Володіння
Ви можете самостійно провести оцінку вашої діяльності, щоб зрозуміти який рівень участі постраждалого населення є характерним для цього напрямку. І можна навіть одразу спланувати яким чином ви можете підвищити участь. Головне тут пам’ятати, що це процес, який потребує планування, бюджету та навчання персоналу використовувати методи участі.
Іншим практичним моментом покращення участі є оцінка того, наскільки ваша діяльність є інклюзивною та залучає думку представників різних сторін. Інколи буває так, що попри те, що організація хоче чути думку людей, яким вона допомагає та навіть має інструменти участі, вона може не знати позицію окремих груп через недоступність інструментів зворотного зв’язку чи стигматизацію. Наприклад, якщо у вас тільки цифровий формат подачі скарг та пропозицій, то він буде складним, а подекуди і недоступним для громадян старшого віку. Так, само, якщо не передбаченого захисту конфіденційності людей, то вони можуть боятись розповідати про проблеми в центрі.
Найкращим варіантом підвищення власної обізнаності про інструменти участі та підзвітність постраждалому населенню буде онлайн навчання. Зокрема, і та програма, яку проводить RedR UK для України.
Навіть якщо ви працюєте в громадському секторів вже давно, ніколи не пізно дізнатись щось нове щодо міжнародних стандартів надання гуманітарної допомоги і ви як раз маєте чудову можливість долучитись до цих вебінарів.