Транспарентність попри війну: якою є інформаційна відкритість програм у сільських громадах Харківщини
На території Харківської області було утворено 13 сільських громад (з 56-ти), що робить цю групу найменшою у регіоні. Одночасно із цим, вона є найбільш інформаційно закритою – в останній рік перед ...
Додано:
OD
На території Харківської області було утворено 13 сільських громад (з 56-ти), що робить цю групу найменшою у регіоні. Одночасно із цим, вона є найбільш інформаційно закритою – в останній рік перед повномасштабним вторгненням у ній не було жодної громади з високим рівнем транспарентності цільових програм. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» дослідив, чи спричинила повномасштабна війна ще більшу інформаційну закритість місцевих програм у сільських громадах Харківської області.
Рівні інформаційної відкритості
Питання інформаційної відкритості є актуальним для усіх категорій громад (сільських, селищних, місцевих), оскільки саме наявність публічного доступу до інформації є базовим рівнем залучення мешканців до життя громади. Як і у попередніх дослідженнях, для аналізу транспарентності використовується уніфікована методологія. Відповідно до неї, високий рівень відкритості передбачає публікацію програм та бюджетів у спеціалізованих розділах офіційних сайтів громад, середній – наявність актуальних документів, але ускладнений доступ до них (відсутність спеціальних розділів), а низький – обмежений доступ до інформації (через неактивний сайт, відсутність документів).
Наявність однакових вимог до інформаційної відкритості обґрунтована, зокрема, результатами децентралізації, завдяки якій сільські громади отримали ті самі повноваження самоврядування, які мають міські та селищні. Також цей підхід дозволяє порівнювати не лише окремі громади між собою, але і цілі групи (наприклад, міські з сільськими, або сільські із селищними). За підсумками аналізу офіційних веб-сайтів 13-ти сільських громад Харківської області отримано наступні результати: 9 громад відповідають низькому рівню інформаційної відкритості місцевих програм, 3 – середньому, і лише 1 – високому.
Джерело: сайти сільських громад Харківської області.
Важливою відмінністю сільських громад є те, що 9 (Вільхівська, Вільхуватська, Кіндрашівська, Куньєвська, Курилівська, Липецька, Оскільська, Петропавлівська та Циркунівська) з 13-ти (69%) перебували в окупації. Після звільнення на їх територіях було утворено військові адміністрації населених пунктів, які мають певні послаблення щодо вимог до інформаційної відкритості, зокрема, і бюджетної. У підсумку, саме ці 9 громад і сформували групу низького рівня транспарентності міських програм. А серед 4-х громад які в окупації не перебували, лише одна (Біляївська), з певними зауваженнями, забезпечила високий рівень інформаційної відкритості програм.
Громада із високим рівнем інформаційної відкритості програм
На сайті Біляївської сільської громади у меню присутні розділи «Сільський бюджет» та «Діючі програми сільської ради». У першому з них знаходиться підрозділ «Бюджет», в якому і опубліковано кошторис на цей рік із усіма додатками. У другому – на кожний структурний підрозділ сільради виділено сторінку із програмами. Відповідно до цього програми і розсортовано – їх розміщено на сторінці того відділу (земельних відносин і архітектури, ЖКГ або соціального захисту) чи служби (у справах дітей), які відповідальні за їх забезпечення. Попри публікацію програм та бюджету у відповідних підрозділах, інформація в них є, більшою мірою, актуальною лише на кінець 2022 року. Так, двох програм, фінансування яких передбачено першою редакцією бюджету, у жодному з підрозділів немає. Недостатня актуальність оприлюднених документів стає ще більш очевидною при переході до розділу «Офіційні документи». З 1 січня по 25 березня 2023 року відбулося щонайменше дві сесії сільської ради (10 січня та 21 лютого), на яких було внесено зміни до бюджету, зокрема, й у додаток про видатки бюджету на реалізацію місцевих програм (змінено їхній перелік та суми фінансування). На цих же сесіях вносили зміни і до самих програм: одне подібне рішення ухвалено у січні, а ще тринадцять – у лютому. Втім, даний недолік є, скоріше, недостатньою оперативністю при оновленні власного сайту, аніж обмеженням доступу до інформації. Зважаючи на наявність спеціалізованих розділів «Бюджет» та «Діючі програми» на сайті, а також поступове поповнення їх актуальною інформацією, Біляївська сільська громада віднесена до групи високого рівня інформаційної відкритості програм, попри недоліки, пов’язані з періодичністю оновлення відповідних сторінок.
Джерело: Сайт Біляївської сільської громади.
Громада із середнім рівнем транспарентності місцевих програм
Усі три представники групи середнього рівня інформаційної відкритості програм не перебували під окупацією та розташовані на значній відстані від зони активних бойових дій. Зокрема, це стосується і Наталинської громади. На її сайті розміщено велику кількість документів, втім не завжди їх доступно структуровано. Так, відсутні сторінки із програмами та ухваленим на 2023 рік бюджетом. Але є розділ «Проєкт бюджету Наталинської сільської громади на 2023 рік» із розміщенням у ньому проєкту кошторису із усіма додатками, а також – рішенням Виконавчого комітету про винесення його на голосування на пленарному засіданні. Безпосередньо рішення на сайті відсутнє. У спеціалізованому розділі останню публікацію зроблено 17 червня 2022 року, за підсумками ХХVIIІ сесії (від 16 червня). Так само не оприлюднено і тексти п’ятьох нових програм, ухвалених на 2023 рік, які відповідно до додатку №4 (про витрати на місцеві програми) отримали фінансування. Ще шість, затверджені в 2020-му, знаходяться на сторінці з рішеннями відповідної сесії.
У розділі «Бюджет» сайту Олексіївської сільської громади розміщено кошторис на 2023 рік із усіма додатками, ухвалений на сесії місцевої ради 16 грудня 2022 року. Більш свіжих рішень, якими вносилися зміни до бюджету, в розділі немає. (Під)розділ із місцевими програмами на сайті громади відсутній. Проте актуальні документи розміщено в розділі «Архів документів». У ньому оприлюднено найактуальніші (змінені) кошториси і тексти усіх програм, які отримали фінансування цього року. Пошук по назві документу працює коректно, що полегшує спроби ознайомитись і з бюджетом, і з місцевими програмами громади.
Не створено спеціалізованих (під)розділів із бюджетом та програмами на офіційному сайті Старовірівської селищної ради. Останні зміни на сторінці «Фінансовий відділ», яка міститься у розділі «Відділи Старовірівської сільської ради», було внесено 20 грудня 2021 року, а єдиний оприлюднений тут кошторис – на 2022 рік. Інша ситуація з розділом «Офіційні документи». Він містить рішення сільської ради з червня 2018 року по кінець березня 2023-го. Останнє оновлення пов’язано із проведенням XLI сесії 14 березня 2023 року і на ньому, серед інших, було ухвалено зміни як до кошторису, так і до деяких програм.
Громади з низьким рівнем відкритості місцевих програм
Два роки тому Вільхівська сільська громада не мала власного сайту. За цей час сайт було створено, і він є досить зручним у користуванні при пошуку місцевих програм громади. Так, у розділі «Положення та програми» розміщено підрозділ «Програми», в якому оприлюднено тексти місцевих програм. У розділі «Бюджет» є підрозділи «Рішення про місцевий бюджет» та «Рішення про внесення змін до бюджету». Проте, зручність нівелюється відсутністю оновлень. Зокрема, у підрозділі із програмами розміщено неактуальні, термін дії яких закінчився ще перед початком минулого року. А останній опублікований кошторис, як і зміни до нього – на 2022 рік. Те саме стосується і розділу «Офіційні документи», останнє оновлення якого датується 23 червня 2022-го.
Прикметна ситуація навколо місцевих програм склалася у Вільхуватській громаді. Попри наявність на сайті спеціалізованого розділу «Бюджет сільської громади», востаннє його оновлювали більше ніж рік тому – у лютому 2022-го. Але цьогорічний кошторис було розміщено – із усіма додатками його можна знайти у розділі «Офіційні документи». Згідно із додатком №7, у цьому році передбачено фінансування трьох програм: «Турбота», підтримки КП «Водопостач 1» і «Програма розвитку ЖКГ, благоустрою населених пунктів та екології на території громади». Всі три програми прийнято на сесії 22 грудня 2022 року (коли було прийнято і бюджет) рішеннями №1216-1218 терміном на один рік. Попри публікацію за місяць до цього (17 листопада) змін до програми «Турбота» на 2022 рік, текстів програм на цей рік розміщено не було, як і рішень про їхнє ухвалення. Відсутність оновлень розділу із документами за останні три місяці (рішення про кошторис є останнім станом на початок квітня) може бути спричинене утворенням військової адміністрації 23 грудня 2022-го, на наступний день після ухвалення бюджету.
З 23 лютого 2022-го року немає оновлень на сайті деокупованої та прифронтової Куньєвської громади. Як на головній сторінці, так і в розділі «Новини» саме цим днем датовано останні на даний момент публікації. Хоча на сайті є рішення сільської ради, яке в описі датується 31 серпня 2022 року, в самому тексті вказано іншу дату – 31 серпня 2021-го. І зважаючи на те, що в серпні минулого року громада перебувала в окупації, а жодне з рішень не стосувалося 2022 року, інформація саме з опису є хибною. Ані бюджету на цей рік, ані актуальних міських програм на сайті громади немає. Спеціалізовані підрозділи із програмами та бюджетом також відсутні.
Джерело: сайт Куньєвської сільської громади.
За два роки з моменту попереднього дослідження власний сайт з’явився в Липецької громади. Проте, поки його складно назвати зручним та інформативним. Так, розділ «Бюджет» пропонує до ознайомлення виключно бюджетні запити, паспорти, прогнози на бюджет та звіти про його виконання, втім самих кошторисів, в розділі не наведено, навіть минулорічних. Відсутня на сайті громади сторінка з місцевими програмами, а останні оновлення розділу «Документи» датуються 6-м та 9-м вересня минулого року. Тоді було опубліковано розпорядження голови сільради про скликання двох сесій: 7 та 10 вересня, при тому, що офіційно адміністративний центр громади (сел. Липці) було звільнено лише 11-го числа. Жодних згадок про те, що сесїі відбулися, не міститься ані на офіційному сайті, ані на фейсбук-сторінці громади.
Не зупинялося навіть за часів окупації оновлення новинної стрічки на сайті Оскільської громади. Натомість, оновлення розділу «Офіційні документи» не відбувалось з 24 лютого минулого року. Актуальні документи у ньому не розміщували, зокрема, і після звільнення громади у вересні минулого року. Спеціальних розділів із бюджетом та програмами на сайті немає.
Пустою сторінкою із вітальним написом та двома меню зустрічає своїх відвідувачів сайт Циркунівської сільської громади. В першому, головному меню, знаходяться три розділи: «Головна», «Новини» і «Контакти». Сторінка «Контакти» не відповідає своїй назві, в ній розміщено форму зворотного зв’язку. Розділ «Новини» востаннє оновлювали в грудні 2021 року. Друге меню пропонує доступ до абсолютно пустих сторінок під назвами «Керівництво ради», «Відділи», «Публічна інформація», «Регуляторна політика» та «Розпорядження». Єдиною інформативною сторінкою є «Гаряча лінія», де опубліковано номер гарячої лінії з протидії домашньому насильству. Актуальні кошторис і місцеві програми на сайті відсутні.
Джерело: сайт Циркунівської сільської громади.
До сайтів ще трьох деокупованих громад Куп’янського району, що знаходяться в безпосередній близькості до лінії фронту – Кіндрашвіської, Курилівської та Петропавлівської – доступу немає. Інформаційній відкритості саме цих сільських громад повномасштабна війна завдала найбільшої шкоди.
Висновки
За підсумками дослідження виявлено, що найгірша ситуація із транспарентністю місцевих програм регіону – саме у сільських громадах. Пов’язано це, перш за все, із впливом зовнішніх чинників – 9 сільських громад з 13-ти (69%) перебували в окупації. Для селищних громад ця частка становить 46%, а для міських – 35%. Після звільнення, на території більшості деокупованих громад було утворено військові адміністрації населених пунктів. Інформаційній відкритості утворення цих органів врядування не сприяло – вони мають послаблені вимоги до публічної звітності, зокрема, і стосовно висвітлення бюджетної документації. В результаті, 9 сільських громад на території яких було утворено ВА НП (Вільхівська, Вільхуватська, Кіндрашівська, Куньєвська, Курилівська, Липецька, Наталинська, Оскільська, Петропавлівська та Циркунівська) мають низький рівень транспарентності. Інші 4 сільські громади, які в окупації не перебували (Біляївська, Наталинська, Олексіївська та Старовірівська), мають високий або середній рівень.
В останній рік перед повномасштабним вторгненням жодна сільска громада не мала високого рівня інформаційної відкритості програм. У цьому році, попри війну, перша така громада з’явилась. Позитивну динаміку продемонструвала Біляївська громада, яка, з певними зауваженнями, забезпечила високий рівень інформаційної відкритості, тоді як у 2021-му, на момент попереднього дослідження, актуальних програм на її сайті розміщено не було.
Кількість громад, які віднесені до групи середнього рівня інформаційної відкритості, скоротилась вдвічі – з 6-ти до 3-х. Три громади (Наталинська, Олексіївська та Старовірівська) залишились у цій групі. За два роки вони не покращили і не погіршили доступ до власних програм. Три громади (Вільхуватська, Кіндрашівська, та Оскільська) опустились до групи з низьким рівнем відкритості. На сайті Вільхуватської сільської ради оприлюднено бюджет на 2023 рік, але рішень про прийняття програм, а також – їх текстів не розміщено. Не завантажено актуальних документів і на офіційну веб-сторінку Оскільської громади. До сайту Кіндрашівської сільської ради доступу немає.
Склад групи низького рівня транспарентності міських програм серед сільських громад збільшився з 7-и до 9-ти. В 6-ти громадах (Вільхівській, Куньєвській, Курилівській, Липецькій, Петропавлівській та Циркунівській) зберігся низький рівень транспарентності, який вони мали і два роки тому. Проте і серед них є позитивні зміни. Так, у цьому році мають власні сайти, яких не було на початку 2021-го, Вільхівська та Липецька громади. На сайти наближених до лінії фронту Курилівської та Петропавлівської сільських рад неможливо потрапити, сайт Циркунівської громади майже не містить інформації, а сайт Куньєвської громади не оновлювали з лютого 2022-го. Три громади (Вільхуватська, Кіндрашівська та Оскільська) у 2021 році мали середній рівень відкритості, а у 2023-му опинились у групі низького рівня транспарентності програм.
Підсумовуючи весь цикл досліджень, можна констатувати, що не залишилось жодної громади у Харківській області, яка б не мала власного сайту. Попри це, повномасштабна війна негативно вплинула не лише на соціо-політичну та економічну сфери, але і на інформаційну відкритість місцевого самоврядування, що найяскравіше видно на прикладі сільських громад Харківської області. Отже, доцільним є збільшення інформаційної відкритості шляхом публікації прийнятих нормативно-правових документів, звісно, з урахуванням інтересів національної безпеки. Такий підхід сприятиме більш ефективному самоврядуванню, а також залученню місцевих мешканців до життя громади.
Аналітичний центр «Обсерваторія демократії».
Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду в підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».