Україна у війні – поточні події та процеси в контексті міжнародного правосуддя
Україна не є державою-учасницею Римського статуту, але вона двічі скористалася своїми прерогативами, щоб визнати юрисдикцію Суду щодо ймовірних злочинів за Римським статутом, які відбуваються на її ...
Додано:
experthrcenter
Україна не є державою-учасницею Римського статуту, але вона двічі скористалася своїми прерогативами, щоб визнати юрисдикцію Суду щодо ймовірних злочинів за Римським статутом, які відбуваються на її території, відповідно до статті 12(3) Статуту, зазначається на сайті Міжнародного Кримінального Суду. Стаття 12 Римського Статуту передбачає певні передумови здійснення юрисдикції, тобто компетенції судового органу. Так, за змістом названої статті, держава може подати заяву Секретареві, якою визнати здійснення МКС юрисдикції стосовно того чи іншого злочину.
Перша заява, подана Урядом України, визнала юрисдикцію МКС щодо ймовірних злочинів, скоєних виконавцями та посібниками, на території України з 21 листопада 2013 року по 22 лютого 2014 року. Цією заявою Україна повідомила, про погодження на дію юрисдикції МКС на підставі Постанови Верховної ради України, що набула чинності 25 лютого 2014 року. Перша заява стосувалась наступних обставин: “…Протягом трьох місяців в Україні правоохоронні органи за наказом вищих посадових осіб держави неправомірно застосовували заходи фізичного впливу, спеціальні засоби та зброю до учасників мирних акцій у м. Києві та інших містах України. Системними стали перевищення їх посадовими особами влади та посадових повноважень, а також вчинення інших тяжких та особливо тяжких злочинів, які призвели до вбивства понад 100 громадян України та інших держав, поранення та каліцтва понад 2000 осіб, понад 500 з яких перебувають у тяжкому стані, застосування щодо мирних громадян катування (незаконного затримання та тримання роздягненими догола при температурі повітря нижче 15 0С, застосування водометів проти учасників мирних акцій протестів при температурі повітря нижче 10 0С, нанесення тілесних ушкоджень різного ступеня тяжкості тощо). Характерною ознакою в цей період стало викрадення та зникнення людей, насильницьке та протизаконне позбавлення їх волі, насильницький вивіз у безлюдні місця з метою катування та вбивства, безпідставне тюремне ув’язнення великої кількості людей у різних містах України, їх жорстоке побиття, протиправне знищення майна учасників мирних акцій (житла, автомобілів тощо).
Безпрецедентним стало використання владою на місцях та міліцією організованих злочинних угруповань з метою залякування та викрадення людей, катування, вбивства, знищення їх майна тощо. Як правило, переслідування людей велося за політичними мотивами (активістів опозиційних партій, громадських організацій, “Євромайдану”, “Автомайдану” та інших).
Вищезазначене, як правило, призводило до спричинення сильних страждань, серйозної шкоди психічному та фізичному здоров’ю учасників мирних акцій протестів…”.
Друга заява продовжила цей період на безстроковій основі, щоб охопити передбачувані злочини, що тримають, скоєні протягом усього періоду на території України з 20 лютого 2014 року. Зокрема, заява ВРУ “Про визнання Україною юрисдикції Міжнародного кримінального суду щодо скоєння злочинів проти людяності та воєнних злочинів вищими посадовими особами Російської Федерації та керівниками терористичних організацій “ДНР” та “ЛНР”, які призвели до особливо тяжких наслідків та масового вбивства українських громадян” схвалена від 04.02.2015 року. Згідно із текстом заяви: “…З 20 лютого 2014 року проти України триває збройна агресія Російської Федерації та підтримуваних нею бойовиків-терористів, під час якої було анексовано Автономну Республіку Крим та місто Севастополь, які є частиною території незалежної та суверенної держави Україна, окуповано частину Донецької та Луганської областей України, загинуло тисячі громадян України, серед яких діти, поранено тисячі осіб, зруйновано інфраструктуру цілого регіону, сотні тисяч громадян вимушені були покинути свої домівки.
Останнім кричущим актом насильства з боку військових підрозділів Російської Федерації та підтримуваних Російською Федерацією бойовиків-терористів став обстріл з систем залпового вогню “Град” мирного населення у житлових кварталах міста Маріуполь на південному сході України 24 січня 2015 року, внаслідок якого загинули понад 30 мирних жителів, серед яких 2 дитини, та було поранено понад 100 осіб. Російська Федерація продовжує також постачати найманців та зброю, з якої бойовики-терористи вбивають громадян України.
За час цієї неоголошеної війни в полоні на території Російської Федерації протиправно опинилася низка громадян України…”.
28 лютого 2022 року прокурор Міжнародного кримінального суду Карім Хан оголосив, що шукатиме дозволу на відкриття розслідування ситуації в Україні на основі попередніх висновків Офісу Прокурора, що випливають із його попереднього вивчення, і охоплюють будь-які нові ймовірні злочини, що підпадають під юрисдикцію Суду. Попередні висновки проводяться для того, щоб визначити, чи є розумні підстави для продовження розслідування ситуації, наприклад прокурор враховує: юрисдикцію (часову, територіальну чи персональну, матеріальну); допустимість (доповнюваність і серйозність); та інтереси справедливості.
Водночас Прокурор ще раз підкреслив, що Україна не є учасницею Римського статуту Міжнародного кримінального суду, тому сама не може передати ситуацію на розгляд. Саме прокурор зазначив про існування альтернативного шляху, що передбачений статтею 14 Статуту, який міг би ще більше пришвидшити справу: коли держави-учасниці МКС передають ситуацію до Офісу Прокурора, що дозволяє активно та негайно розпочати незалежне та об’єктивне розслідування офісу.
1 березня 2022 року Офіс Прокурора МКС отримав направлення держави-учасниці від Литовської Республіки. 2 березня 2022 року наступна скоординована група держав-учасниць подала спільне звернення: Республіка Албанія, Співдружність Австралії, Республіка Австрія, Королівство Бельгія, Республіка Болгарія, Канада, Республіка Колумбія, Республіка Коста-Рика, Республіка Хорватія, Республіка Кіпр, Чеська Республіка, Королівство Данія, Республіка Естонія, Республіка Фінляндія, Республіка Франція, Грузія, Федеративна Республіка Німеччина, Грецька Республіка, Угорщина, Республіка Ісландія, Ірландія, Республіка Італія, Республіка Латвія, Князівство Ліхтенштейн, Велике Герцогство Люксембург, Республіка Мальта, Нова Зеландія, Королівство Норвегія, Королівство Нідерландів, Республіка Польща, Республіка Португалія, Румунія, Словацька Республіка, Республіка Словенія.
2 березня 2022 року прокурор оголосив про відкриття розслідування ситуації в Україні на підставі отриманих звернень. Відповідно до загальних параметрів юрисдикції та без шкоди для фокуса розслідування, обсяг ситуації охоплює будь-які минулі та теперішні звинувачення у воєнних злочинах, злочинах проти людяності чи геноциді, скоєних на будь-якій частині території України будь-якою особою з 21 листопада 2013 року.
У зв’язку з тим, що зараз триває активне розслідування, Прокурор закликав всіх, хто бере участь у бойових діях в Україні, суворо дотримуватися застосовних норм міжнародного гуманітарного права. Жодна особа в ситуації з Україною не має ліцензований дозвіл на вчинення злочинів під юрисдикцією Міжнародного кримінального суду.
11 березня 2022 року Прокурор підтвердив, що ще дві держави, Японія та Північна Македонія, передали Офісу ситуацію в Україні. 21 березня 2022 року Чорногорія додатково повідомила Офіс Прокурора про своє рішення приєднатися до групової передачі ситуації державою-учасницею, а 1 квітня 2022 року Республіка Чилі приєдналася до групової передачі ситуації державою-учасницею. Всього звернулось 39 держав-учасниць Римського Статуту.
Наразі Офіс Прокурора МКС створив спеціальний портал через який будь-яка особа, яка може мати інформацію, що стосується ситуації в Україні, може зв’язатись зі слідчими МКС. Ця платформа розроблена з метою допомоги ідентифікувати осіб, які можуть мати інформацію чи докази, пов’язані з розслідуванням. Платформа не призначена для збору такої інформації чи доказів, як реєстрація жертв чи проведення іншої діяльності.
Довідково:
Дана публікація стала можливою завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини (helsinki.org.ua).
Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США або УГСПЛ. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та ЕЦПЛ.
У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.