Підсумковий звіт ОПОРИ за результатами громадського спостереження під час виборів
У рамках кампанії моніторингу ОПОРА провела довго- та короткотермінове спостереження за позачерговими виборами Президента у кожній з областей. У 2014 році 190 довготермінових спостерігачів ...
Додано:
Громадський Простір
У рамках кампанії моніторингу ОПОРА провела довго- та короткотермінове спостереження за позачерговими виборами Президента у кожній з областей. У 2014 році 190 довготермінових спостерігачів аналізуватимуть перебіг виборчої кампанії від офіційного старту та до оголошення переможців.
У день голосування до них долучилось понад дві тисячі короткотермінових спостерігачів. На основі зібраних даних ОПОРА підготувала 7 періодичних звітів щодо роботи комісій, висування кандидатів, агітації, використання адмінресурсу, перебігу голосування, підрахунку голосів тощо.
Окрім цього, організація оприлюднила результати швидкого статичного підрахунку (PVT), який є репрезентативним для всієї країни та має вкрай незначну похибку, порівняно з іншими дослідженнями.
Вибори в Україні відбулися відповідно до законодавства та міжнародних демократичних стандартів, результат підрахунку є чесним, а порушень, які б вплинули на остаточний результат, не зафіксовано. Всі кандидати перебували в рівних умовах, хоча агітація була утруднена в Донецькій та Луганській областях, тому кампанію важко назвати відносно вільною, але цілком рівною для всіх учасників.
Висновки ОПОРИ ґрунтуються на результатах довготермінового та короткотермінового спостереження, критеріях та принципах демократичних виборів, які визначено документами Венеціанської Комісії, Копенгагенської конференції та Організації з Безпеки та Співробітництва в Європі (ОБСЄ). У своїй роботі спостерігачі ОПОРИ дотримувалися Декларації глобальних принципів непартійного спостереження і моніторингу виборів громадськими організаціям.
ОСНОВНІ ВИСНОВКИ
Вибори Президента відбулися в умовах тимчасової окупації території АР Крим та позазаконної діяльності терористичних груп у Донецькій і Луганській областях, що призвело до перешкоджання реалізації виборчих прав громадян з боку ворожих до держави сил. Такий контекст знизив загальнонаціональну явку, хоча її підсумковий показник став цілком репрезентативним – на рівні 60 %.
До закону «Про вибори Президента України» парламент вніс зміни, що базувалися на рекомендаціях експертів від місцевих неурядових організацій та рекомендацій міжнародних місій спостереження. Крім того, Верховна Рада внесла ряд новацій щодо заходів додаткової безпеки роботи комісій, транспортування виборчої документації, як реакцію на дії терористичних груп на Сході країни. Таким чином, парламент адекватно відреагував і на вимоги експертів, і на загострення безпекової ситуації в країні.
Діяльність терористичних груп була направлена на організацію системи залякування, погроз та тиску на виборців і членів комісії, з метою перешкоджання вільному волевиявленню громадян. Зрив голосування в 14 з 22 округів Донецької та 10 з 12 – Луганської областей є прямим наслідком позазаконної діяльності цих осіб. Всього в країні було утворено 213 окружних виборчих комісій, з яких 24 не змогли виконувати свої обов’язки в день голосування через загрозу життю та здоров’ю громадян.
Порушення, зафіксовані спостерігачами ОПОРИ, суттєво відрізняються з практиками виборів 2010 та 2012 років. Якщо під час останніх кампаній серед найбільш системних порушень було зафіксовано зловживання адміністративним ресурсом та підкуп виборців, то в 2014: недотримання правил передвиборчої агітації та перешкоджання виборчому процесу. Якщо перше з найбільш поширених порушень є наслідком зловживань з боку кандидатів і не має визначального впливу на результати голосування, то друге – прямо пов’язане з протистояннями в Донецькій та Луганській областях.
Кандидати не спромоглись забезпечити якість та в достатній кількості подання до складу виборчих комісій різного рівня, що призвело до постійних ротацій їх членів. Зважаючи на це, не всі працівники ОВК та ДВК були готові на високому рівні організовувати виборчий процес. Як наслідок, спостерігачі ОПОРИ зафіксували 168 процедурних порушень у день голосування.
Проведення позачергових виборів Президента та міських голів, депутатів місцевих рад при невеликій кількості членів дільничних комісій, стали передумовою для черг на виборчих дільницях. Подекуди виборцям у місті Київ доводилось по декілька годин затримуватися в приміщенні для голосування, щоб реалізувати власне виборче право.
Відповідно до Закону, всі громадяни, що зайшли до 20:00 на виборчу дільницю, мають право проголосувати. Втім, через черги та тисняву волевиявлення в столиці на окремих ВД тривало до 23:40 ночі. Формально Закон не було порушено, але через черги відбулася затримка з початком підрахунку голосів.
Робота правоохоронних органів на позачергових виборах Президента не була ефективною в Донецькій та Луганській областях, що повинно стати приводом для службових розслідувань і кадрових рішень на всіх рівнях. Правоохоронна система потребує негайного реформування та переатестації особового складу.
Інформаційна система «Вибори» піддавалась кібератакам у переддень виборів, що призвело до збоїв в її роботі та повільному введенню даних протоколів про підрахунок голосів на більшості ОВК у межах країни. ІТ-безпека повинна стати одною з ключових тем під час виборчого процесу, що сприятиме збереженню даних, оперативному інформуванню суспільства про перебіг кампанії та результатів голосування, перевірці коректності прийнятих протоколів.
РЕКОМЕНДАЦІЇ
Законодавчі та процедурні
Повернутися до розробки та ухвалення Виборчого кодексу із метою уніфікації та забезпечення стабільності виборчих процедур для всіх рівнів виборів;
Законодавчо визначити крайній термін внесення змін до виборчих процедур до дня голосування або передбачити особливий порядок внесення змін до законодавства після офіційного початку виборчого процесу;
Удосконалити Кримінальний кодекс України та Кодекс про адміністративні правопорушення у частині посилення відповідальності за протиправний вплив на волевиявлення громадян, підкуп, адміністративний ресурс, погрози, залякування та тиск, усунути надмірну лібералізацію покарань за подібні злочини;
Продовжити удосконалення законодавства України у частині посилення можливостей реагування держави на безпекові виклики для виборчого процесу, у тому числі посилити координацію між ЦВК та правоохоронними органами. А також невідкладно розпочати напрацювання плану заходів щодо безпеки учасників та організаторів виборів, документації з метою попередження будь-яких форс-мажорів чи дезорієнтації в перспективі;
Додатково врегулювати забезпечення виборчих прав громадян України, які проживають на території тимчасово окупованої АР Крим, із метою розширення практичних можливостей проголосувати для цієї категорії громадян через спрощену процедуру тимчасової зміни місця голосування без зміни виборчої адреси;
Відмовитись від практики одночасного проведення позачергових виборів різних рівнів, зокрема президентських, депутатів міських рад і міських голів, що сприятиме організованості виборчого процесу;
Законодавчо удосконалити функціонування виборчих комісій шляхом введення зобов’язань для кандидатів та партій проводити стандартизоване навчання для їхніх представників у відповідних комісіях, встановити обмеження на відкликання членів виборчої комісії суб’єктами подання, чітко й обмежувально виклавши в законі підстави для відкликання (зокрема, зазначивши конкретні дисциплінарні причини);
Передбачити відповідальність кандидатів на пост Президента України, інших суб’єктів за заклики до членів виборчих комісій протиправно ігнорувати свої обов’язки та саботувати виборчий процес;
Із метою забезпечення прозорості виборчого процесу на всіх рівнях передбачити у законодавстві необхідність створення окружними виборчими комісіями власних веб-сторінок як ефективних та оперативних інструментів поширення інформації, оприлюднення офіційних документів та даних;
Забезпечити подальшу експертну та громадську дискусію щодо розміру грошової застави для кандидатів на пост Президента України та прийняти відповідне рішення;
Посилити законодавчі вимоги щодо прозорості та відкритості партійних з’їздів із висунення кандидатів на пост Президента України (зокрема, наділити партії імперативним обов’язком забезпечувати вчасне інформування ЗМІ про запланований з’їзд та унеможливлення обмежень доступу журналістів на відповідні заходи);
Запровадити дієву систему контролю за формуванням та використанням виборчих фондів кандидатів, моніторингу тіньових витрат у виборчому процесі, а також імплементувати механізм моніторингу фінансового становища виборчих представників до їхнього вступу на посаду і після закінчення терміну дії їхніх повноважень (у тому числі розглянути можливість утворення окремої незалежної інституції із відповідними функціями).
Організаційні рекомендації
Центральна виборча комісія, Кабінет міністрів України, інші органи влади мають посилити інформаційну кампанію серед громадян щодо можливостей Державного реєстру виборців та зміни місця голосування, що сприятиме підвищенню організованості та завчасності взаємодії між виборцем та державою за питань уточнення списку виборців;
Міністерству юстиції України, Центральній виборчій комісії, судовим інституціям доцільно розглянути можливість оприлюднення узагальнень судової практики у виборчих справах, що підвищуватиме якість дискусії про реформування законодавства;
Міністерству внутрішніх справ України, Генеральній Прокуратурі Україні запровадити довгострокові програми підвищення компетентності правоохоронців у виборчих справах.
Виборчі комісії (ЦВК, ОВК і ДВК) на високому організаційному рівні виконали свої обов’язки з підготовки та проведення виборів.
Незважаючи на безпрецедентно складну і часто неконтрольовану ситуацію з організацією виборів у східних областях;
Попри домінування так званих «технічних кандидатів» вдалося сформувати політично збалансований склад окружних та дільничних виборчих комісій. Що значною мірою пояснювалося тим, що процедура жеребкування кандидатур до складу комісій на цих виборах не застосовувалася;
Процес заміни членів комісій знову був масовим та безперервним (замінено більше третини членів ОВК), що справляло дестабілізаційний вплив на роботу комісій. Також масові ротації нівелювали ефект від навчання членів комісій, яке проводилося ЦВК та громадськими організаціями;
Перші засідання окружних виборчих комісій пройшли в безконфліктній атмосфері, а найбільшим недоліком була низька явка членів комісій. Діяльність виборчих комісій стала суттєвим подразником для проросійських угруповань і терористичних рухів, націлених на зрив виборчого процесу в Україні;
Спостерігачі ОПОРИ не зафіксували суттєвих порушень з боку ОВК під час утворення ДВК. Виявлені недоліки у реалізації виборчих процедур більше стосувалися процедурних збоїв, ніж визначалися протиправними намірами членів виборчих комісій;
Кандидати на пост Президента України не в повній мірі скористалися своїм правом формувати ДВК, що спровокувало недобір членів відповідних комісій. Рішення парламенту про внесення змін до Закону України «Про вибори Президента України» щодо зменшення мінімального складу ДВК з 12 до 9 осіб було вимушеним, але необхідним кроком;
Найбільше проблем під час формування ДВК прогнозовано виникло у Донецької та Луганської областей. Із 22 окружних виборчих комісій Донецької області лише 10 повністю виконали процедури із утворення ДВК;
Робота виборчих комісій, насамперед ДВК, була обтяжена фактом одночасного проведення позачергових виборів Президента і місцевих виборів. У таких умовах члени ДВК часто фізично були неспроможні належним чином виконувати свої обов’язки;
Зберегла актуальність проблема інформування громадськості про засідання ОВК. Фактично було відсутнє публічне інформування про час та місце проведення засідань комісій. Це, зокрема, створювало суттєві труднощі для громадських спостерігачів і працівників ЗМІ у справі оперативного та об’єктивного інформування виборців про перебіг виборчого процесу.
Джерело : ОПОРА