Правозахисники на системному рівні надають правову підтримку внутрішньо переміщеним особам на Харківщині

Чугуївською правозахисною групою з вересня 2015 року за підтримки Програми розвитку ООН в Україні (проекту «Швидке реагування на соціальні та економічні проблеми внутрішньо переміщених осіб в ...

Додано:
kobzar

Прес-конференція
Правозахисники на системному рівні надають правову підтримку внутрішньо переміщеним особам на Харківщині

Чугуївською правозахисною групою з вересня 2015 року за підтримки Програми розвитку ООН в Україні (проекту «Швидке реагування на соціальні та економічні проблеми внутрішньо переміщених осіб в Україні») реалізовувалася ініціатива «Надання правової підтримки внутрішньо переміщеним особам на території Харківської області на системному рівні».

Завдання проекту:

  • захист прав внутрішньо переміщених осіб, через надання первинної та вторинної правової допомоги на території Харківської області у місцях їх найбільшого проживання.
  • Підвищення правових знань ВПО шляхом проведення семінарів, тренінгів, школи правових знань, широкої інформаційної кампанії.
  • Привернення уваги до правових проблем ВПО шляхом проведення широкої інформаційної кампанії.

В його рамках ми здійснювали наступні заходи:

  1. Консультування та правова допомога:

– на базі 5 офісів ЧПГ у Харкові, Чугуєві, Купянську, смт. Печеніги, смт. Шевченкове тощо – загалом за час реалізації проекту ми надали правову допомогу 2 556 внутрішньо переміщеним особам;

– проведення виїзних консультацій в села, селища, де проживають внутрішньо переміщені особи для надання правової допомоги в найвіддаленіших куточках Харківської області – провели 100 виїзних консультацій, проконсультували 373 особи;

– телефонні консультації за допомогою створеної «гарячої лінії» – 121 консультація.

Найбільше питань, з якими зверталися ВПО, стосувалися призначення та виплат адресної допомоги та інших соціальних виплат (523 із 2556) – 20% всіх звернень. Питання відновлення втрачених документів – 437 (17%). Питання, пов’язані із сімейним правом (розлучення, призначення та виплата аліментів, стягнення заборгованості по аліментам, позбавлення батьківських прав) – 387 (15%). Питання майнового характеру (порядок прийняття спадщини, можливість відчуження майна, яке залишилося на підконтрольній території і т.д.) – 311 (12%). Порядок оформлення пропуску на територію проведення АТО – 204 (8%).

  1. Заходи з судового та позасудового супроводу, спрямовані на запобігання та відновлення порушених прав ВПО

Нашими юристами було підготовлено 124 заяви до суду та 297 заяв/звернень/скарг до органів державної влади, місцевого самоврядування, депутатів тощо.

Проводився судовий супровід юристами у 118 справах у цивільному та адміністративному процесі та у 5 справах у кримінальному процесі.

48 судових справ стосувалися встановлення фактів, які мають юридичне значення (встановлення факту народження, смерті, вступу в шлюб і т.д.)

37 судових справ стосувалися сімейних спорів (розлучення, стягнення аліментів, позбавлення батьківських прав)

13 – трудові спори (розірвання трудового договору, стягнення заборгованості по заробітні платі)

11 – оскарження незаконних дій місцевих органів державної влади

Справи, які стосувалися встановлення фактів, що мають юридичне значення

Стратегічними є справи про встановлення факту народження. Так, наші юристи допомогли молодій сім’ї, в якій народилася дитина на окупованій території, зареєструвати дитину за новим місцем проживання. Батьки хлопчика, переїхавши до Харківської області та оселившись тут, хотіли узаконити свідоцтво про народження, для того щоб отримати всі необхідні документи для отримання соціальних виплат. Ми підготували заяву до суду про встановлення юридичного факту народження – як того вимагає чинне законодавство.

Дуже важко підтвердити факт народження на окупованій території, адже наші суди не визнають дійсним ні один документ, на якому стоїть штамп самопроголошених «республік». Однак нам все-таки вдалося обґрунтувати свої позовні вимоги та домогтися позитивного рішення суду.

Справи про оскарження незаконних дій місцевих органів влади

У лютому за позовною заявою наших юристів було винесене рішення у справі за адміністративним позовом переселенки з міста Попасна Луганської області до управління праці та соціального захисту населення адміністрації Фрунзенського району Харківської міської ради.

УПСЗН відмовив переселенці, яка має луганську реєстрацію, у виплаті адресної допомоги, та позбавив статусу ВПО з причини того, що вона у 2013 році отримувала допомогу в Харкові як одинока мати малолітньої дитини, а тому нібито під час АТО не проживала в Луганській області та «ввела УПСЗН в оману».

Чомусь отримання соціальної допомоги у 2013 році перекреслювало в очах у чиновників той факт, що жінка, повернувшись додому у вересні того ж року, потім була вимушена бігти від бойових дій до того ж таки Харкова – міста, в якому в неї вже буди друзі і знайомі. І надія на те, що тут вона знайде допомогу.

Зіткнувшись із такою несправедливістю, переселенка вирішила звернутися по допомогу до правозахисників.

Розглянувши документи й доводи сторін, судова інстанція визнала, що у своїй роботі чиновники мусять керуватися не своїми фантазіями й домислами, а фактами й законодавчими нормами, і постановила повернути переселенці виплати, встановлені законом.

Захист прав неповнолітнього рома-переселенця у кримінальній справі – подробиці див. тут:

  1. Школа правових знань для ВПО шляхом проведення 20 тренінгів та 20 практичних занять правозахисної направленості
  1. Розробка тематичної інформаційної літератури, спрямованої на підвищення рівня правової обізнаності ВПО

За результатами діяльності проекту ми випустити та розповсюджуємо 10 інформаційних буклетів та довідник «Свідомий громадянин» (для внутрішньо переміщених громадян).

Друковані матеріали поширюємо серед ВПО, організацій-партнерів, у різних закладах та державних установах.

Рекомендації Чугуївської правозахисної групи щодо відновлення прав ВПО:

–           Визначити в Законі України «Про державний бюджет України на 2016 рік» формули, за якою визначається показник обсягу перерозподілу освітньої та медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам інших областей України з врахуванням фактичної кількості внутрішньо переміщених осіб, взятих на облік у відповідній області.

–           Визначити механізми підтримки (зменшення податкового тиску, запровадження пільгового кредитування, цільової фінансової допомоги тощо) для ведення внутрішньо переміщеними особами малого та середнього бізнесу, у т. ч. у сільській місцевості.

–           Запровадження адміністративної процедури державної реєстрації актів цивільного стану (народження і смерті) осіб, які проживають на тимчасово окупованій території України та на території, неконтрольованій українською владою в зоні проведення антитерористичної операції.

–           Визначити та встановити особливості оподаткування житлової нерухомості, яка надається в оренду внутрішньо переміщеним особам.

–           Сприяти інтеграції та включенню внутрішньо переміщених осіб до числа членів територіальних громад за їх новим місцем постійного проживання;

–           Визначити можливості зміни виборчої адреси внутрішньо переміщеними особами на підставі їх особистих заяв та довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

–           Визначення статусу осіб серед цивільного населення, які отримали тяжкі поранення, контузії під час бойових дій в районі проведення антитерористичної операції;

–           Визначити порядок та умови надання державної цільової підтримки для здобуття професійно-технічної та вищої освіти відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо державної підтримки учасників бойових дій та їхніх дітей, дітей, один із батьків яких загинув у районі проведення антитерористичних операцій, бойових дій чи збройних конфліктів або під час масових акцій громадянського протесту, дітей, зареєстрованих як внутрішньо переміщені особи, для здобуття професійно-технічної та вищої освіти».

–           Внести зміни до законодавства щодо правового статусу місць компактного проживання внутрішньо переміщених осіб та порядок надання у тимчасове користування житлових приміщень у місцях компактного поселення.

–           Визначити порядок збереження трудового стажу та нарахування пенсій громадянам України, які забезпечували роботу об’єктів комунального господарства, комунальних служб, закладів охорони здоров’я, освіти на тимчасово окупованій території України та на території, неконтрольованій українською владою в зоні проведення антитерористичної операції, які не брали участі у діяльності незаконних збройних формувань і не вчинили тяжких злочинів.

–           Встановити порядок відновлення зруйнованого та пошкодженого житла громадян, розташованого в зоні проведення антитерористичної операції на території, контрольованій українською владою.

–           Вдосконалити процедуру отримання внутрішньо переміщеними особами дублікату втраченої/знищеної трудової книжки.

–           Забезпечити виконання законодавства щодо взяття на облік як внутрішньо переміщених осіб малолітніх, неповнолітніх дітей, які переміщуються без супроводу батьків, а також надання їм щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

–           Спростити механізм переведення пенсійних виплат внутрішньо переміщених осіб за новим місцем проживання шляхом внесення відповідних змін до Постанови правління Пенсійного фонду України «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 25.11.2005 № 22-1.

–           Місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування в установленому порядку розробити та затвердити комплексні регіональні цільові програми щодо підтримки та соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб із визначенням джерел та обсягів їх фінансування.

 

Чугуївська правозахисна група

тел.: 097-179-38-22

https://www.facebook.com/Чугуївська-правозахисна-група-1479379072325073/


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

В американському університеті презентували виставку з історії «Щедрика»

Клуб Добродіїв шукає менторів/ок для участі в проекті підтримки підлітків

"Майбутнє конкурентоспроможності Європи" та його уроки для євроінтеграції України

Рейтинг інституційної спроможності відновлення малих і середніх громад до 150 тис. мешканців на прикладі Дніпропетровської області (пілот)

Кодимська громада розпочала розробку стратегії розвитку

Зимноводівська громада: спільний пошук рішень для розвитку