#StandWithUkraine – політика ЄС щодо обмежувальних заходів стосовно російської федерації
Ніякі відшкодування і сатисфакція рф не повернуть загиблих мирних мешканців і воїнів, які змушені стати на захист своєї країни від агресора, а також зруйновного життя мільйонів українців. Водночас ...
Додано:
experthrcenter
Ніякі відшкодування і сатисфакція рф не повернуть загиблих мирних мешканців і воїнів, які змушені стати на захист своєї країни від агресора, а також зруйновного життя мільйонів українців. Водночас відновлення справедливості вимагає того, щоб агресор поніс відповідальність за завдане Україні горе і відшкодував збитки за колосальні руйнування та понівечені долі українців.
Експертний центр з прав людини підготував ряд статей про національні та міжнародні санкційні механізми. В даній статті юрист організації Олена Темченко ознайомить з останніми новинами щодо санкційної політики Європейського Союзу стосовно рф у зв’язку з агресією проти України.
У зв’язку з повномасштабною збройною агресією рф з 23 лютого 2022 року Європейським Союзом прийнято одинадцять пакетів санкцій, мету яких (на офіційному сайті ЄС) визначено так:
- обмеження здатності Кремля фінансувати війну;
- накладення помітних економічних і політичних витрат на російську політичну еліту;
- позбавлення росії економічної опори.
ЄС комплексно підійшов до заходів, які мають привести до досягнення вказаної вище мети. Обмеження ЄС включають:
- санкції проти фізичних осіб, підприємств та організацій;
- візові заходи;
- заборону імпорту та експорту;
- заходи щодо фінансових та бізнес-послуг;
- санкції в енергетиці;
- санкції щодо транспорту;
- санкції на товари подвійного вжитку;
- повернення й конфіскація активів;
- забезпечення ефективності санкцій.
Санкційна політика застосовано не лише проти рф, а й Білорусі. Також у 2022 році були введені обмеження на торгівлю та інвестиції щодо непідконтрольних уряду територій Донецької, Херсонської, Луганської та Запорізької областей України. Цей режим санкцій складається з рішень Ради (CFSP) 2022/266та Регламент Ради (ЄС) 2022/263. Заходи в ньому дуже схожі на заходи щодо Криму та Севастополя, щодо яких введені обмеження на торгівлю та інвестиції з 2014 року.
В листопаді 2023 року Верховний представник ЄС з питань закордонних справ і політики безпеки Жозеп Боррель разом із Європейською комісією представили державам-членам пропозицію щодо дванадцятого пакета санкцій проти рф, яким пропонуються такі заходи:
- призначити санкції ще понад 120 фізичним та юридичним особам за їх роль у підриві суверенітету та територіальної цілісності України;
- ухвалити нові заборони на імпорт та експорт, а також заходи щодо посилення ліміту цін на нафту та протидії обходу санкцій ЄС;
- обмеження щодо російського військового, оборонного та ІТ-секторів, а також інших важливих економічних операторів;
- заборонні заходи щодо організаторів незаконних так званих «виборів» на територіях України, які тимчасово окупувала росія,
- осіб, відповідальних за примусове «перевиховання» українських дітей,
- осіб, які поширюють дезінформацію та пропаганду на підтримку загарбницької війни проти України.
Ці пропозиції спрямовані на посилення системи санкцій у цілому і частиною стратегії ЄС у відповідь на війну росії проти України – так прокоментував запропонований пакет санкцій Жозеп Боррель.
За попередніми оцінками пропозиції 12-го пакета санкцій ЄС передбачають обмеження на торгівлю товарами сукупною вартістю близько 5 мільярдів євро.
Однак поки цей пакет через деструктивну позицію окремих країн залишається не прийнятим.
Водночас країни ЄС вживають заходів до того, щоб притягувати до відповідальності осіб, які сприяють обходити санкційні обмеження. Так, в Нідерландах засуджено до 18 місяців ув’язнення та штрафу 200 тисяч євро росіянину, який займався постачанням мікросхем та інших електронних товарів до рф в порушення встановлених санкцій. Не обійшлося без ложки дьогтю в цьому прецеденті: протиправна діяльність росіянина тривала шість років, а вирок йому оголошено заочно через втечу до росії. Проте Нідерландська прокуратура подає надію, адже за минулий рік відкрила 45 кримінальних справ щодо приватних осіб та компаній, яких підозрюють в обході санкцій проти росії.
ЗМІ інформують про такі розслідування та судові процеси в європейських країнах, зокрема в Німеччині. У земельному суді в Гамбурзі у жовтні поточного року розпочався судовий процес у справі бізнесмена, якого звинувачують у порушенні санкцій – експорту холодильних установок для оснащення російських військових кораблів.
Заморожені активи росії за кордоном могли б допомогти відновленню України. Навіть з рішенням про передачу Україні прибутку від активів рф Франція, Німеччина, Італія та Бельгія не поспішають, виявляючи обережність.
Хоча ще рік тому президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн у своєму зверненні до українців заявила: “В короткостроковій перспективі, ми разом з партнерами створимо механізм управління цими активами з їх подальшим інвестуванням. Доходи ж від такої діяльності будуть передані Україні”.
У жовтні 2023 року на саміті Європейського Союзу в Брюсселі 27 країн ЄС розглядали можливості законного використання заморожених на території ЄС російських активів, які оцінюють у 211 мільярдів євро. Єврокомісія працює над пропозицією, яка на першому етапі буде націлена на надприбутки цих активів. І попри те, що країни ЄС Україні надають і фінансову, і військову допомогу, правове вирішення щодо використання російських заморожених активів для відновлення України було б справедливим.
Довідково:
Дана публікація стала можливою завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини (helsinki.org.ua).
Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США або УГСПЛ. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та ЕЦПЛ.
У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.