Комунальне майно: як тягар утримання перетворити на дохід для бюджету громади?

В рамках КРОКів для спеціалістів «Управління комунальною власністю» від U-LEAD профільні фахівці вивчають, як забезпечити ефективне управління комунальним майном, оптимізувати витрати на його ...

19

Наталія Вінничук

В рамках КРОКів для спеціалістів «Управління комунальною власністю» від U-LEAD профільні фахівці вивчають, як забезпечити ефективне управління комунальним майном, оптимізувати витрати на його утримання та отримувати дохід від нього до бюджету громади.

 Управління комунальним майном — одне з ключових повноважень місцевого самоврядування. Адже на комунальному майні, а ширше — комунальній власності, базується забезпечення діяльності ОМС, комунальних установ й підприємств, а в певній мірі й наповнення бюджету громади.

 Як засвідчили дані опитування учасників навчальної програми КРОКи для спеціалістів «Управління комунальною власністю», найчастіше громади звертаються за консультаціями з питань оренди та приватизації комунального майна, безхазяйного майна. Експерти ж називають найбільш проблемним питання передачі комунального майна у концесію. Така практика є рідкістю для ОМС через досить складну процедуру з багаторівневим законодавчим регулюванням. Також експерти наголошують, що певні непорозуміння виникають в роботі з так званим майном спільної комунальної власності громад.

 «В Законі про місцеве самоврядування досі є таке специфічне поняття як «спільне майно територіальних громад». Ми до нього відносимо майно районної ради або обласної ради. Також до спільного майна можуть належати активи спільних підприємств, коли йдеться про міжмуніципальне співробітництво. Але законодавство, якщо говорити про комунальну власність, в цьому аспекті недосконале», — наголосив Андрій Погорілий, радник з питань децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу U-LEAD у Волинській області.

 Адже в Господарському кодексі України є поняття суб’єкта господарювання (юридична особа або ФОП), який має майно у власності. А орган місцевого самоврядування (в тому числі і районні та обласні ради) в розумінні Господарського кодексу не є суб’єктом господарювання, а лише наділений такими компетенціями як володіння, користування та розпорядження майном. Тобто вони є лише суб’єктами управління майном, власниками ж такого майна є сама громада.

 Одним з ключових аспектів для управління комунальною власністю є її належна реєстрація.

 «Для того, щоб мати майно у комунальній власності та управляти ним, його необхідно зареєструвати. Тому що будь-які інші речові права в майбутньому є похідними від власності (в т.ч. оренда, закріплення майна на праві оперативного управління та господарського відання тощо)», — зазначила радниця Чернівецького регіонального офісу U-LEAD, керівниця робочої групи Управління комунальним майном та комунальними підприємствами Вікторія Чебан.

 Оскільки найбільшу частку комунальної власності становить майно (рухоме й нерухоме), то для громад вагому роль відіграє саме ефективне управління комунальним майном. Адже воно є не лише базою для роботи ОМС та джерелом надходжень до бюджету, а й потребує видатків на утримання в належному стані. Тож постає питання, як ефективно управляти комунальним майном , бодай збалансувати потенційні доходи й видатки.

 Одним з шляхів забезпечення ефективного управління комунальним майном експерти вважають комплексний підхід, зокрема, розробку та впровадження Програми з управління комунальним майном. Такий документ дозволяє розуміти загальний склад майна громади, обсяг видатків на його утримання та потенційні доходи від цього майна. Це дозволяє бачити повну картину та приймати відповідні управлінські рішення.

 «Для того, щоб комплексно управляти комунальним майном, варто мати єдиний документ. В ньому можна передбачити кошти, наприклад, для встановлення права власності. Адже, щоб чимось розпоряджатися, потрібно зареєструвати це право власності належним чином. А на це часом необхідні досить великі кошти. Наприклад, якщо необхідно виготовити технічну документацію на об’єкт нерухомості або, якщо є необхідність звернення до суду щодо безхазяйного майна чи відумерлої спадщини — це судовий збір», – зазначила радниця Чернівецького регіонального офісу U-LEAD Вікторія Чебан.

 З практики окремих громад випливає, що програма з управління комунальним майном громади має містити такі складові:

  •  визначення загальної структури майна громади;
  • заходи щодо здійснення реєстрації земельних ділянок, на яких розміщені об’єкти комунального майна;
  • заходи щодо виявлення безхазяйного майна та відумерлої спадщини;
  • заходи щодо оренди комунального майна;
  • заходи щодо приватизації, відчуження та списання комунального майна;
  • заходи по виготовленню правовстановлюючих документів на комунальне майно.

Також експерти додають, що базовим документом для ефективного управління комунальною власністю є реєстри комунального майна. У найбільш загальному розумінні такий реєстр повинен містити:

  •  основну інформацію про вид майна, його характеристики;
  • реєстраційні дані;
  • інформацію про передачу у користування третім особам;
  • вартість майна;
  • інформацію щодо наявності та реквізитів правовстановлюючих документів та інше.

«Законодавчої вимоги щодо створення реєстрів комунального майна поки немає. Але тенденція наближення українського законодавства до європейського вказує, що рано чи пізно це стане вимогою закону. І досвід громад, які вже мають реєстри комунального майна говорить, що він спрощує процес пошуку потенційних покупців, орендарів, інвесторів, а також дає можливість ефективніше управляти комунальним майном», — наголосив радник з питань децентралізації та місцевого самоврядування Тернопільського РО Програми U-LEAD Михайло Лисиканич.

 Варто також відзначити, що в певному сенсі закон на сьогодні частково вимагає від громад узагальнювати і систематизувати інформацію про наявне у громаді комунальне майно. Адже є вимога закону щодо оприлюднення інформації ОМС у формі відкритих даних, у переліку яких є комунальне майно.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Курс обміну валют за грантами від Європейської Комісії: як звітувати донору?

Що робить місцеву демократію необхідною для країни у воєнний час?

Всесвітній день пам’яті жертв ДТП: як Україна може знизити смертність на дорогах?

Говоримо про ВІЛ / СНІД з дітьми: як, коли та що врахувати

Захист вебресурсів для громадських організацій: чому це важливо сьогодні?

Структура ОМС: порядок внесення змін (відеоурок)