Розвиток реабілітаційних послуг у Хмельницькому: досвід і перспективи
Леся Шевчук, директорка Хмельницького міського центру комплексної реабілітації дітей з інвалідністю «Школа життя», виступила на форумі «Світ без обмежень», представивши стан та перспективи розвитку ...
Леся Шевчук, директорка Хмельницького міського центру комплексної реабілітації дітей з інвалідністю «Школа життя», виступила на форумі «Світ без обмежень», представивши стан та перспективи розвитку системи надання соціальних послуг та послуг реабілітації на прикладі роботи «Школи життя».
Основні зусилля та ініціативи
Леся Шевчук є директоркою цього центру, головою ГО «Орфанні за життя» та увійшла до списку 50 найкращих учителів України за версією премії Global Teacher Prize Ukraine. Також вона мама підлітка з рідкісним захворюванням.
Леся Шевчук приділила особливу увагу найбільш резонансним заходам, які проводила ГО «Орфанні за життя», включаючи просвітницькі події, активний відпочинок, заходи, що протидіють емоційному вигоранню матерів, а також реалізацію проєкту «Інклюзивний модний показ «Окрилені ангели» в межах програми «Громадські ініціативи» Хмельницької міської ради.
Базові соціальні послуги та принципи надання соціальних послуг
Відповідно до Закону України «Про соціальні послуги», в центрі реабілітації «Школа життя» надаються такі базові соціальні послуги:
- денний догляд;
- соціальна адаптація;
- консультування;
- інформування;
- супровід під час інклюзивного навчання.
Послуги денного догляду надаються дітям віком від 3 до 18 років з інвалідністю та тяжкими захворюваннями. Основні заходи включають створення умов для перебування та догляду за дітьми, організацію харчування, спостереження за станом здоров’я, допомогу в самообслуговуванні, соціальну реабілітацію, психологічну допомогу, соціально-трудову адаптацію та організацію дозвілля.
Центр керується основними принципами надання соціальних послуг, серед яких:
- дотримання прав людини, прав дитини та прав осіб з інвалідністю;
- гуманізм;
- забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
- повага до честі та гідності;
- толерантність;
- законність;
- соціальна справедливість;
- доступність і відкритість;
- неупередженість і безпечність;
- добровільність;
- індивідуальний підхід;
- комплексність;
- конфіденційність;
- максимальна ефективність і прозорість використання бюджетних та інших коштів;
- забезпечення високого рівня якості соціальних послуг.
Психолого-педагогічна корекція та інноваційні підходи
Психолого-педагогічна корекція в центрі спрямована на покращення взаємодії із соціальним оточенням, розвиток комунікативних навичок, корекцію звуковимови та розвиток загальномовленнєвих навичок. Особлива увага приділяється заняттям фізичними вправами, допомозі у виконанні лікувальних фізичних вправ, формуванню навичок здорового способу життя, проведенню занять із сенсорно-комунікативного розвитку та використанню методик арттерапії.
Центр активно впроваджує цифрові інструменти альтернативної та додаткової комунікації, такі як застосунки «Я кажу» та «Tippy Talk». Ці інструменти допомагають фахівцям і батькам у процесі корекційних занять і поступово інтегруються в повсякденне життя дітей.
Виклики та потреби. Перспективи розвитку
Леся Шевчук також звернула увагу на слабкі сторони процесу надання соціальних послуг у сфері реабілітації дітей з інвалідністю, включаючи низький рівень обізнаності батьків щодо надавачів соціальних послуг, високий рівень бюрократії, нестачу висококваліфікованих фахівців, низький рівень оплати праці та обмежені можливості центрів надання соціальних послуг.
Одним з ключових напрямів розвитку є реорганізація центрів надання соціальних послуг у комунальні некомерційні підприємства, що забезпечить більшу автономію, управлінську гнучкість і можливість залучення додаткового фінансування. Це дозволить покращити якість надання соціальних послуг та створити стимули для їх поліпшення.
Реабілітаційний центр «Школа життя» продовжує відігравати важливу роль у підтримці та розвитку дітей з інвалідністю. Завдяки зусиллям Лесі Шевчук та її команди центр забезпечує високий рівень соціальних і реабілітаційних послуг, що сприяє покращенню якості життя дітей та їхніх сімей.
Виступ Лесі Шевчук на форумі «Світ без обмежень» підкреслив важливість комплексного підходу до надання соціальних послуг та окреслив перспективи розвитку системи реабілітації в Україні, зокрема на прикладі планування роботи Хмельницького міського центру комплексної реабілітації дітей з інвалідністю «Школа життя».
Проєкт «Адвокати покращення соціальних послуг в умовах воєнного стану для постраждалих та громад Львівської та Закарпатської областей» реалізовано громадською організацією «Жінки та діти з інвалідністю Північного Донбасу» та став можливим завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Зміст цього матеріалу не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.