Станіслав Куценко: реєстрація громадських організацій он-лайн – це крок назустріч громадянському суспільству
Станіслав Куценко, начальник Головного територіального управління юстиції у м. Києві (ГТУЮ) - сам виходець із громадянського суспільства, який, скориставшись системою "Соціального ліфту", увійшов до ...
Додано:
Громадський Простір
Станіслав Куценко, начальник Головного територіального управління юстиції у м. Києві (ГТУЮ) – сам виходець із громадянського суспільства, який, скориставшись системою “Соціального ліфту”, увійшов до органів влади. Сюди він прагне привнести енергію третього сектору, робити реформи та пропонувати актуальні ініціативи. Про одну з таких інновацій – Он-лайн Будинок Юстиції, завдяки якому можна не тільки здійснити реєстрацію актів цивільного стану, а також провести правову оцінку документів для реєстрації ГО – Станіслав розповів ексклюзивно Громадському Простору. Сама ініціатива працює поки що лише в столиці, та незабаром до цього може готуватися й уся Україна.
Громадський простір: Пане Станіславе, розкажіть, будь ласка, про Он-лайн Будинок Юстиції: звідки це ноу-хау, це Ваш винахід чи Ви його десь запозичили? З якою метою він започаткований?
Творити в системі юстиції середовище, яке буде повністю безконтактне з чиновником
Станіслав: Безумовно, Он-лайн Будинок Юстиції – це повністю інноваційна ідея, яку запропонувало Головне територіальне управління юстиції в м. Києві. Я був ініціатором цієї ідеї, і мені приємно, що Міністерство юстиції підтримало цю ініціативу. Вона полягає в тому, щоб створити в системі юстиції середовище, яке буде повністю безконтактне з чиновником, представником влади, тобто з нами. Ми хочемо побудувати таку систему, – і ми почали її будувати, – коли громадянин зможе в он-лайн режимі зробити заявку в орган юстиції і так само отримати поштою або кур’єром необхідний документ. Наразі Он-лайн Будинок Юстиції (поки ще українці широко не використовують електронний цифровий підпис) передбачає те, що людина повинна до нас прийти один раз і забрати вже готові документи, а так контактувати з представниками юстиції вже не потрібно.
Громадський простір: Цей сервіс вже якось апробовано, чи є вже прецеденти реєстрації організацій?
Громадяни отримують послуги в три кліки мишкою
Станіслав: Так, звичайно. Послугами Он-лайн Будинку Юстиції кияни вже зараз почали користуватись. Дуже популярними є послуги в сфері державної реєстрації актів цивільного стану, тому що всі громадяни стикаються з тим, що потрібно отримати повторно: свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, про розірвання шлюбу – і ми якраз допомагаємо їм отримати ці документи. Адже хтось, можливо, їх загубив, в когось їх викрали, а ми допомагаємо їх легко відновити. Процедура відбувається таким чином, що громадяни отримують ці послуги в три кліки мишкою. Перший клік мишкою – вони заходять на сайт і обирають потрібну послугу; другий - після заповнення буквально кількох полів – відправляють заявку; і третій – обирають зручний для себе РАЦС, де забирають готові документи – у нашому випадку це свідоцтва та витяги.
Громадський простір: У чому перевага – чому організації простіше звернутись в Он-лайн Будинок Юстиції, ніж надсилати документи поштою чи звертатись безпосередньо, в чому спрощення?
Зазвичай, протягом одного-двох днів документи вже видаються громадянину після того, як він подав заявку
Станіслав: Ми зробили такі умови, при яких люди можуть з будь-якого комп’ютера – вдома, на роботі, навіть перебуваючи за кордоном, подати он-лайн заявку. Для цього потрібно заповнити декілька полів, які вже є фактично і даними для реєстрації в особистому кабінеті. Потім через особистий кабінет відбувається контакт з нашим співробітником: зокрема, він може сказати про те, що потрібне уточнення по деяким документам, про те, що потрібно зробити запит в інший регіон і, наприклад, на один день пізніше оформити документи. Але, зазвичай, протягом одного-двох днів документи вже видаються громадянину після того, як він подав заявку.
Щодо реєстрації громадських організацій, то тут система так само є простішою, тому що зараз не треба фізично приходити до нашого співробітника і приносити документи громадської організації, потім кілька разів приходити і вичитувати коми, крапки. Зараз ми пропонуємо громадським активістам, громадянам завантажити в он-лайн режимі документи по своїй організації і за допомогою електронної пошти відпрацювати з нашим спеціалістом всі необхідні поправки. Лише коли документи вже повністю готові, вичитані обома сторонами, людина приходить у визначений час і забирає готові документи, при цьому пред’являючи оригінали. Фактично до того моменту, поки людина приходить до нас з оригіналами документів, ми їй довіряємо. Ми працюємо зі скан-копіями і таким чином показуємо свою відкритість до громадян, тому що ми дійсно довіряємо заявнику і працюємо з ним в он-лайн режимі.
Я сам прийшов по відкритому конкурсу на посаду начальника
Так само важливим компонентом є соціальний ліфт. Зараз, коли оголошуються конкурси в Управлінні юстиції, ми їх розміщуємо на сайті Он-лайн Будинку Юстиції, пропонуємо людям в простій формі подати своє резюме і запрошуємо їх на співбесіду. Найголовніше, що громадяни можуть побачити у відкритому доступі співбесіду з таким кандидатом, побачити його результати, і так складається об’єктивна думка про те, чи варто таку людину брати на роботу, чи ні. У такий спосіб ми самі запровадили елемент громадського контролю за тим, хто претендує на посади, наскільки вони є компетентними і відповідають тому рівню, який заявлено для цієї посади. Таким чином, соціальний ліфт у нас є в дії. Я сам прийшов по відкритому конкурсу на посаду начальника Управління юстиції в м. Києві.
Громадський простір: То Ви живий приклад, чи не так?
Станіслав: Так. Зараз я намагаюсь запроваджувати ці речі по всій системі для того, щоб максимальна кількість людей «з вулиці», якщо можна так сказати, без хабарів, без знайомств до нас влаштовувалась на роботу. Я скажу, що ця система дуже добре працює, тому що приходять реально талановиті люди, які щось хочуть змінити і покращити, перебуваючи всередині влади – це працює.
Громадський простір: Скільки часу вже діє Он-лайн Будинок Юстиції? Що із сервісів вже працює точно, а що на етапі тестування?
Журналістам буде легше реєструвати свої ЗМІ
Станіслав: Он-лайн Будинок Юстиції працює з квітня 2016 року. Зараз він надає три основні групи послуг: по-перше, це повторна видача свідоцтв та витягів в сфері державної реєстрації актів цивільного стану; по-друге, це реєстрація громадських організацій в он-лайн режимі; по-третє, це соціальний ліфт, про який ми говорили. Найближчим часом ми плануємо запустити ще кілька цікавих послуг – он-лайн реєстрацію ЗМІ, а також розширення дії Он-лайн Будинку Юстиції на всю Україну. Реєстрація ЗМІ не дуже відрізняється від реєстрації громадських організацій, тому нам зараз легко освоїти цей функціонал. Він буде полягати в тому, що ті, хто захоче зареєструвати місцеві ЗМІ, наприклад, в нашому випадку це поки що Київ, подають необхідні документи в он-лайн режимі і так само в електронному вигляді з нашим спеціалістом відпрацьовують усі документи. Я вважаю, що це наш крок назустріч журналістам. Реєстрація громадських організацій он-лайн – це крок назустріч громадянському суспільству. Я сам виходець з громадської організації, тому розумію, наскільки важко готувати та вичитувати документи, а так все можна зробити з комп’ютера вдома або в кафе. Реєстрація ЗМІ – це також демократичний крок, оскільки журналістам буде легше реєструвати свої ЗМІ.
Громадський простір: Якщо не секрет, з якої організації Ви походите?
Ідеї, які були в мене в громадському секторі, я можу реалізовувати на владній позиції
Станіслав: Я був головою Української Студентської Спілки (УСС) – організації, яка заснована 1989 року, найбільш поважної за віком громадської організації. Я радий, що ті ідеї, які були в мене в громадському секторі, я можу реалізовувати, перебуваючи безпосередньо на владній позиції.
Громадський простір: Зараз, після Майдану, виникло чимало громадських ініціатив, і деякі з них реєструються. Хотілось би, щоб вони мали покрокову інструкцію, тому давайте пройдемося по цьому детальніше. Чи для всіх форм громадських організацій така он-лайн реєстрація доступна?
Станіслав: Зараз ми першочергово працюємо з громадськими організаціями, які будуть реєструватись в Києві, незалежно від району. Зараз пройшла чергова реформа в Міністерстві юстиції України, і у нас немає районних управлінь юстиції, а всі реєструються через Головне територіальне управління юстиції в м. Києві, наш відділ легалізації знаходиться на вул. Євгена Сверстюка 15, де раніше знаходилась Реєстраційна служба України. Там людина може отримати вже готові документи, але насправді зараз все спрощено, тому що всі дані про організацію вносяться в реєстр, і можна статут, витяг роздрукувати самому на комп’ютері.
Головне – це зайти на сайт Он-лайн Будинку Юстиції у розділ «Реєстрація громадської організації», заповнити необхідні поля: прізвище, ім’я, по батькові, імейл – і завантажити документи, які є у заявника: протокол, заяву, статут. Зразки деяких документів ми навіть надаємо заявникові одразу на сайті для того, щоб було менше помилок.
Зараз, до речі, створена робоча група в Міністерстві юстиції спільно з громадським сектором. Її мета полягає в тому, щоб відпрацювати Типовий статут для громадської організації, щоб поле для помилок стало ще меншим. Оскільки досвід та практика показують що, якщо у недобросовісного представника юстиції немає можливості присікуватись, наприклад, до певних юридичних формулювань, то використовуються якісь граматичні помилки та інші подібні речі. А так – буде Типовий статут, модельний, і громадські активісти зможуть брати – і на його основі писати свій статут.
Після того, як документи завантажені, людина відправляє заявку, і відбувається її реєстрація в системі. Наш співробітник у своєму кабінеті бачить цю заявку і починає із заявником відпрацьовувати документи в електронній формі: на пошту приходить електронне повідомлення про те, що документи прийняті до розгляду, і відповідно можна їх відпрацьовувати з нашим спеціалістом.
Громадський простір: Тобто в разі виникнення помилки є комунікація з конкретним спеціалістом, який сам виходить на конкретну людину, правильно?
Станіслав: Так, людині приходить повідомлення про те, що документи прийняті і ми почали їх опрацьовувати.
Громадський простір: Це повідомлення від конкретного спеціаліста відділу, тобто це комунікація із живою людиною?
Станіслав: Так. У нас люди, які працюють в Он-лайн Будинку Юстиції, пройшли відповідне навчання, вони в цьому орієнтуються, у них є багаторічний досвід реєстрації організацій офф-лайн, крім того вони пройшли навчання з користування своїм кабінетом і тому легше можуть допомогти людям.
Громадський простір: Чи є якийсь фінансовий збір за такі послуги?
Реєстрація громадської організації безкоштовна
Станіслав: Ні, немає. Заявники самостійно оплачують тільки державне мито, у разі, якщо таке мито справляється, а взагалі реєстрація громадської організації безкоштовна. Он-лайн Будинок Юстиції – це повністю соціальний проект. Зараз він знаходиться під доменом org.ua – obu.org.ua. Наразі ми ще готові до будь-яких пропозицій від громадян України, від киян, щоб їх врахувати.
Коли Он-лайн Будинок Юстиції буде повністю відпрацьований в нормальному режимі, він стане частиною електронних сервісів Міністерства юстиції під доменом gov.ua – це повноцінний державний портал.
Громадський простір: Якщо, наприклад, людина помилково завантажила скан-копію іншого документа, чи можна його замінити в живій комунікації, тобто якщо трапилась помилка в формі?
Зараз потрібно все максимально переводити в електронний режим для того, щоб людям фізично, пішки, на тролейбусі чи трамваї, не доводилось до нас їздити
Станіслав: Звичайно. Ми максимально налаштовуємо наших спеціалістів… Коли я сюди прийшов, звичайно, я зустрів великий опір – і в самому Міністерстві, і в Управлінні, тому що всі звикли працювати за старими процедурами, а зараз потрібно все максимально переводити в електронний режим для того, щоб людям фізично, пішки, на тролейбусі чи трамваї, не доводилось до нас їздити. За сім місяців перебування на посаді я переломив це бачення: всі розуміють, що ми знаходимось в стані реформ, і по-іншому бути не може. Буквально сьогодні у нас була дискусія про те, чи можна буде зареєструвати шлюб он-лайн. Я бачу розділення за поколіннями, – уже зараз є багато молодих співробітників, – старші співробітники кажуть, що це жах, абсурд, і ми ніколи не зможемо знати реальну волю людей. А я переконаний, що вже зараз на багатьох телефонах є ідентифікація через відбиток пальця. Коли в законодавстві буде закріплено Mobile ID, коли людину можна буде ідентифікувати через мобільний, я собі уявляю ситуацію: через той самий Он-лайн Будинок Юстиції молода пара, взявши просто два телефони, чоловік до одного, а жінка до іншого прикладають свій відбиток пальця, і таким чином вони можуть подати і заявку на реєстрацію шлюбу, і он-лайн його зареєструвати – це для тих, для кого це не принципово. Цілком можна уявити ситуацію, коли молода пара вже давно десь на відпочинку, на курорті, і там просто он-лайн реєструє свій шлюб, чому б ні?
Громадський простір: Скажіть, будь ласка, чи є якісь особливі технічні вимоги – наприклад, поштова скринька виключно в ukr.net, чи певний браузер, щоб зареєструвати організацію?
Он-лайн Будинок Юстиції є максимально дружнім до користувача
Станіслав: Ніяких обмежень немає. Ми зробили такий варіант, що Он-лайн Будинок Юстиції є максимально дружнім до користувача, він підтримується на планшеті з діагоналлю екрану більше 9-10 дюймів, і на комп’ютері. Звичайно, ми ставимо собі за мету розробити мобільну версію, на це потрібен іще певний час для того, щоб на Android і на iOs системі можна було ним користуватись, а так – обмежень щодо електронних скриньок ніяких немає, він у вільному доступі, і всі можуть ним користуватись.
Громадський простір: Чи існує якась гаряча лінія, де можна проконсультуватись, з кимось порадитись?
Станіслав: У нас в контактних даних зазначений телефон самого Управління юстиції, можна зателефонувати в нашу приймальню. Я контролюю те, щоб можна було до нас додзвонитись. Є наші сторінки в соціальних мережах, через них також можна звернутись. В майбутньому передбачається он-лайн консультація для громадян, щоб можна було постійно ставити запитання і отримувати компетентну відповідь.
Громадський простір: Як Ваші колеги з інших регіонів реагують на Вашу інновацію, чи плануєте Ви поширювати ідею далі?
Ціль – зробити повністю безконтактне спілкування з чиновником, з представником влади – таким чином буде ліквідована корупція
Станіслав: Колеги з регіонів реагують по-різному. У нас є позитивна практика конкуренції між регіонами, і звичайно, були питання від деяких регіонів: «Чому Куценко нещодавно прийшов на посаду, а його ідея вже прийнята на всеукраїнському рівні, і Міністерство взяло її на озброєння?» Я думаю, що рецепт простий: якщо ідея справді інноваційна, корисна для людей, то вона ляже на потрібний ґрунт і швидко дозріє. Я вважаю, що Он-лайн Будинок Юстиції – це вже наступний крок після відомих Будинків Юстиції в Грузії, тому що там все одно людині потрібно фізично приходити. Моя ж ціль – зробити повністю безконтактне спілкування з чиновником, з представником влади – таким чином буде ліквідована корупція.
Я підтримую думку Міністра про те, що Міністерство юстиції має стати дуже компактним органом. У нас уже відбулось скорочення за два роки з 25 тисяч до 13 тисяч співробітників, і так далі повинно бути, щоб не існувало цілої армії державних службовців, які обслуговуються грошима платників податків. А що стосується інших регіонів, то, безумовно, ми плануємо зробити з Он-лайн Будинку Юстиції всеукраїнський проект, і зараз готується відповідна нормативна база всередині Міністерства юстиції, яка буде виноситись на рівень Кабміну і Верховної Ради. В 2016 році ми плануємо цей процес завершити.
Громадський простір: Якою є реакція самих громадян, громадських організацій? Чи спостерігаєте Ви за два місяці активність? І загалом – що люди говорять про цю інновацію?
Громадяни уже почали подавати заявки в он-лайн режимі через Он-лайн Будинок Юстиції
Станіслав: Звичайно, ми спостерігаємо активність: громадяни уже почали подавати заявки в он-лайн режимі через Он-лайн Будинок Юстиції, великою популярністю користуються послуги в сфері державної реєстрації актів цивільного стану. Люди, які розуміють, що можна не приходити, не займати чергу зранку, вже почали користуватись Он-лайн Будинком Юстиції. Це виглядає таким чином, що людина протягом 10 хвилин заповнює заявку, і буквально наступного дня або через день вона приходить у зручний для неї РАЦС і забирає готовий документ. Зараз у нас діє принцип екстериторіальності, коли людина може звернутись в будь-який район і там забрати документи. Статистика показує, що близько сотні людей на тиждень користуються послугами у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, і це при тому, що проект працює в напівтестовому режимі, бо ми приймаємо пропозиції і готуємо законодавче закріплення Он-лайн Будинку Юстиції.
Громадський простір: Чи можете назвати приблизну кількість громадських організацій, які скористались он-лайн сервісом за ці місяці?
Станіслав: За ці місяці було проконсультовано і надано правову оцінку близько ста користувачам по громадським організаціям, і близько 25 організацій було зареєстровано або були внесені зміни до їх документів – саме через Он-лайн Будинок Юстиції.
Громадський простір: Можливо, є ще якісь особливості, технічні умови, на які варто звертати увагу?
Станіслав: Ми розмістили в Он-лайн Будинку Юстиції зручні інструкції для користувачів. Коли заходиш на відповідні поля і починаєш заповнювати документи, є коротка преамбула, буквально на один-два абзаци, для того, щоб людина зорієнтувалась. Наприклад, є різниця між свідоцтвом і витягом, коли людина бере повторний документ у сфері державної реєстрації актів цивільного стану. Свідоцтво отримується для найближчих родичів, витяги – для родичів другого-третього коліна і т.д. – це роз’яснення є для громадян. Так само по громадським організаціям є роз’яснення.
Чому ми це зробили? Навіть існуючі електронні сервіси інколи є складними для користування громадянами, тому ми передбачили коротку інструкцію. У майбутньому це будуть взагалі відео-інструкції для того, щоб можна було легко зорієнтуватись на сайті. Головне, що коли наші спеціалісти працюють з Он-лайн Будинком Юстиції, так само мають доступ до всіх державних реєстрів, в нашому випадку це реєстр актів цивільного стану. Тобто інформація про людину береться безпосередньо з першоджерела, і так само оброблені дані, документи передаються відповідно в реєстр. Тому Он-лайн Будинок Юстиції – це повноцінний державний проект, який зараз працює на рівні Києва, а далі буде по всій Україні. Зараз фактично його обслуговує Міністерство юстиції, і він є надійним джерелом для отримування послуги у сфері юстиції.
Громадський простір: Що можете побажати представникам громадянського суспільства як молодий, натхненний реформатор? Що кожен з нас може зробити для того, щоб реформи стали реальністю?
Деякі просто декларують, що все погано, але не пропонують нічого натомість
Станіслав: По-перше, я хочу побажати і закликати представників громадянського суспільства до активної позиції, тому що саме вона мені свого часу допомогла в тому, що я зміг прийти в орган влади і почати запроваджувати свої ідеї. Окрім того, мають бути рецепти вирішення нагальних проблем – умовно кажучи, якщо громадські активісти бачать проблему в органі влади, вони повинні максимально точно давати пропозиції, бо деякі просто декларують, що все погано, але не пропонують нічого натомість. Коли є конструктивна позиція, ми завжди раді вислухати. Більше того, представникам громадянського суспільства я рекомендую і навіть прошу заходити в Он-лайн Будинок Юстиції, тестувати його і підказувати мені, над чим потрібно ще попрацювати для того, щоб він краще функціював для самих же представників громадських організацій та пересічних громадян. Тому громадським активістам я бажаю активності, впевненості і закликаю брати участь у відкритих конкурсах Міністерства юстиції України.
Розмову вела Любов Єремічева, фото/відео Галина Жовтко
Робота над текстом Ірина Гузій