Школа активістів 2.0: підсумки навчання, досягнення та перспективи
Агенція регіонального розвитку Таврійського об’єднання територіальних громад за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» впровадила проєкт «Школа активістів регіонального розвитку 2.0» — школу ...
Додано:
[email protected]
Агенція регіонального розвитку Таврійського об’єднання територіальних громад за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» впровадила проєкт «Школа активістів регіонального розвитку 2.0» — школу проєктних менеджерів для ВПО та інших соціальних груп з Херсонської, Миколаївської, Одеської, Черкаської, Вінницької та Кіровоградської областей.
Проєкт спрямований на розвиток громад і підготовку спеціалістів із регіонального розвитку. Це формат довгострокового навчання жителів малих громад навичкам створення проєктів та їх реалізації у напрямках соціального розвитку територій та написання бізнес-планів, а також навчання з формування діалогу в громадах методом ненасильницької комунікації, побудови синергії жителів із різних секторів та співпраці між громадами.
Мета проєкту успішно реалізована
Основною метою проєкту було посилення економічно-соціальної спроможності громад під час війни і після перемоги через впровадження Школи активістів регіонального розвитку 2.0 для ВПО й інших соціальних груп та впровадження мініпроєктів у громадах Черкащини, Вінниччини, Кіровоградщини, Херсонщини, Одещини та Миколаївщини до грудня 2024 року, а також розробку документів, які сприятимуть довгостроковій інтеграції бенефіціарів у громадську та соціальну структуру громади.
Як проходило навчання?
Протягом навчання учасники здобули знання з проєктного менеджменту, соціального підприємництва, фандрейзингу та побудови діалогу із зацікавленими сторонами. Практичні сесії, спілкування з бізнесом й польові дослідження громад забезпечили майбутніх фахівців реальним досвідом розробки проєктів. Проєкт став не лише платформою для навчання, а й кроком до змін у громадах. Окрім цього, громади отримали практикуючих проєктних менеджерів, які вже стають частиною горизонтальної команди з учасників попередніх шкіл “Мережа ПМ”. Під час навчання визначали проблеми, ресурси громад, пріоритетні ідеї для реалізації мініпроєктів за потребами жителів своїх громад, стейкхолдерів та бенефіціарів для їх виконання. Продовження співпраці в команді з територій Черкащини, Вінниччини, Кіровоградщини, Херсонщини, Одещини та Миколаївщини забезпечує сталість.
Протягом серпня-листопада 2024 року було проведено 20 основних навчальних днів для двох потоків:
- Школа активістів Центральна (Черкащина, Вінниччина, Кіровоградщина),
- Школа активістів Півдня (Херсонщина, Миколаївщина, Одещина).
Навчання залучило 30 учасників із 20 громад, а заходи проходили на базі Коблівської, Фонтанської, Гайсинської та Уманської громад. Локальні дослідницькі заходи, або, як ми їх називаємо, робота «в полі» чи «краш-тестування громад», охопили понад 40 локацій у приймаючих та сусідніх громадах. Формати досліджень були надзвичайно різноманітними: хаби, музеї, підприємства, комунальні заклади стали майданчиками для практичного вивчення соціальних, креативних та проєктних підходів. Ці кейси не лише демонстрували ресурси й потреби громад, а й слугували джерелом натхнення та нових ідей для майбутніх ініціатив.
Чого досягли учасники?
За результатами фідбеку отриманим після навчання маємо таку статистику 97% учасників поставили максимальну оцінку за якість знань, отриманих під час тренінгів, 93% – максимальну оцінку за організацію заходів, 90% заявили про значне покращення знань і розуміння тематики, тоді як 10% зазначили, що їхнє розуміння дещо покращилося, 87% переконані, що тренінги певною мірою допоможуть збільшити дохід або побудувати план з його збільшення. Однак, 100% учасників так чи інакше планують використовувати отримані знання у своїй подальшій діяльності.
Розробка проєктів в школі. Кожен учасник створив мінімум два концепти (соціальний і комерційний). Загалом було сформовано 58 проєктних концепцій, багато з яких були доопрацьовані до рівня повноцінних заявок за міжнародними стандартами.
Реалізація ідей. За 2024 рік учасники написали 142 проєктів, подали 94, із яких 43 отримали грантову підтримку на загальну суму 19 647 530 гривень.
Розвиток інституцій. Створено дві нові громадські організації у Кривоозерській громаді Миколаївська обл. і Гайсинській громаді Вінницька обл. Та ініційовано створення ГО у Вапнярській громаді Вінницька обл. та Березняківській громаді Черкаська обл.Активісти ефективно працюють у своїх громадах, наприклад, реалізовуючи проєкти без грантів на теми екології, інклюзивності, освіти, молоді та дітей, культури, є налагоджені партнерства з ОМС, міжнародними фондами, бізнесом. Активісти беруть участь у як у різних подіях на рівні громад, так і великих форумах громадянського суспільства.
В чому інноваційність реалізованого проєкту?
Міжобласне і міжсекторальне змішування учасників дозволило створити синергію між громадами, обмін досвідом і посилення мотивації учасників.
На візійно-стратегічних сесіях учасники розробляли бачення розвитку своїх громад, створювали детальні плани дій і концепції проєктів, спрямовані на покращення управління та інфраструктури.
Хаби, музеї, підприємства, комунальні заклади стали майданчиками для краш-тестування ідей і пошуку нових рішень.
Що учасники школи робили на міжнародному форумі в Ямполі?
Аби сприяти посиленню зв’язків між громадами та учасниками Шкіл і підбити підсумки за річною діяльністю “АРР ТОТГ” та проєкту міжмуніципальної співпраці Кластер “Шляхами Трипільської Праматері” додатково до запланованих заходів 18 жовтня в Ямполі було проведено Міжнародний форум «Туристичними Шляхами Українського Поділля». Захід зібрав близько 200 осіб, в тому числі близько 25 експертів-спікерів та модераторів. На форумі відбувся пітчинг проєктів менеджерів. На панельній дискусії «Презентація проєктів, які реалізовують громади в період воєнного стану» у присутності» зі своїми проєктами виступили двоє активістів (Луцик Ольга та Архірєєв Олексій) у присутності Вікторії Стократюк – менеджерки програми “Громадянська стійкість” Міжнародного фонду “Відродження”. Частина менеджерів також презентували свої проєкти на банерах та налагоджували контакти з гостями форуму.
Мережування і партнерство. Онлайн-лекторій від експертів.
Протягом листопада – грудня, по завершенню всіх офлайн заходів, розпочався онлайн Лекторій. Ми відібрали для учасників 6 експертів з різних тем. 5 з них керували або наразі керують Агенціями регіонального та місцевого розвитку різних областей і знають з досвіду, що працює, а які інновації ще варто доопрацювати в Україні, мають багаторічний досвід, працювали з безліччю донорів та партнерів, розвивали цілі регіони. Експерти ділилися практичними кейсами та консультували учасників із різних питань. Серед них:
- Володимир Петрів – підприємець, керівник громадської спілки “Агенція регіонального економічного розвитку Бойківщини” та спільного комунального підприємства “Інститут сталого розвитку громад Бойківщини”, Івано-Франківська область
- Павло Ярмій – голова ГО “Агенція регіонального розвитку Таврійського об’єднання територіальних громад”
- Наталія Гижко – Голова ГО “Агенція регіонального розвитку “Солідарність”, експертка з розвитку громад
- Ілона Приходько – директорка Агенції регіонального розвитку Черкаської області.
- Анна Гладка – Інженерка Порозуміння, тренерка, фасилітаторка, майстер-фасилітаторка Британської Ради.
- Валерія Гончаренко – керівниця проєктного офісу “Європейсько-української ради співробітництва та розвитку”, експертка з організаційного та інституційного розвитку проєктних офісів.
Підготовка стратегічних документів.
У рамках Школи спільно з Валерією Гончаренко було розроблено кілька документів для органів місцевого самоврядування, зокрема Асоціації ОМС “Кластер “Шляхами Трипільської Праматері”:
- Положення про проєктний офіс.
- Політики управління персоналом, фінансами та закупівлями.
Школа активістів 2.0 — нові перспективи для громад
Школа активістів 2.0 стала важливим кроком до формування нової хвилі лідерів, які вже сьогодні втілюють свої ідеї у життя. Програма не лише дала нові знання й інструменти, а й створила потужну мережу активістів, готових розвивати свої громади навіть у найскладніших умовах.
Попереду нові етапи й можливості, а ми впевнені, що разом із нашими випускниками ми зможемо досягти ще більших змін. Учасники школи продовжать працювати над своїми проєктами, стануть центрами позитивних змін в громадах. А ми й далі будемо їх підтримувати, співпрацювати, вибудовувати команди та розширюватися!
Це лише початок великого шляху, і разом ми зможемо досягти ще більшого!
Організатори: Агенція регіонального розвитку Таврійського об’єднання територіальних громад за підтримки Міжнародний фонд “Відродження”.
#Школа_активістів_2024