Можливості ІПВГ для громад: інсайти презентації ГО “НОВА Енергія”

За тиждень до проведення публічного обговорення “Прозорість у добувній галузі: успіхи України та недоліки змін у регулюванні ІПВГ” ми вирішили поділитися інсайтами тез представників ГО НОВА Енергія ...

Що може дати належне впровадження ІПВГ для громад
Можливості ІПВГ для громад: інсайти презентації ГО “НОВА Енергія”

За тиждень до проведення публічного обговорення “Прозорість у добувній галузі: успіхи України та недоліки змін у регулюванні ІПВГ” ми вирішили поділитися інсайтами тез представників ГО НОВА Енергія підготовленими до заходу.

ІПВГ відкриває для українських громад нові можливості, роблячи фінансові потоки прозорими та зрозумілими. Це не просто набір інструментів для відстеження ренти чи витрат, а спосіб змінити підхід до управління ресурсами, що сприяє зміцненню довіри між мешканцями, владою та бізнесом.

Належне впровадження ІПВГ має дозволити громадам мати чітке уявлення про майбутні надходження від видобувних компаній. Розкриваючи інформацію про обсяги видобування, у короткому Звіті ІПВГ та на Порталі ІПВГ щороку розраховували    показник, який демонструє на скільки років при поточній інтенсивності видобутку вистачить розвіданих запасів корисних копалин загальнодержавного значення, проте оновлений Стандарт вимагає попроектного звітування, тобто такі дані мають бути доступними по кожному спецдозволу. Така практика дозволить органам місцевого самоврядування планувати витрати на розвиток, а в окремих випадках справедливу трансформацію громади.

Зміни в адміністративно-територіальному устрої, можуть призводити до  помилок  у деклараціях платників ренти (описки у КАТОТТГ, старі коди, або зазначення коду сільради замість ТГ), через які частина податкових надходжень не доходить до місцевого бюджету. Завдяки інструментам ІПВГ, таким як національні звіти та відкриті дані, громади можуть відстежувати ці процеси та вчасно виявляти помилки, що забезпечує надходження всіх належних коштів до бюджету. Це дозволяє уникнути втрат і забезпечити справедливий розподіл фінансових ресурсів.

Підхід планування надходжень на основі даних за попередній рік не працює з 2022 року. Надходження ренти залежить не лише від обсягу видобутку, але й від вартості товарної продукції, ціни на міжнародних ринках, курсів валют, глибини видобутку, року введення свердловини в експлуатацію та інше. 

Додатковим викликом є “відкладена” рента, передбачена Законом №2261-IX. Відповідно до нього, компанії сплачують ренту за видобутий газ лише після його реалізації, що дозволяє їм відкладати платежі, закачуючи газ у підземні сховища. Це створює невизначеність для громад, які не отримують належне фінансування вчасно, оскільки частина рентних платежів може надходити лише в майбутніх періодах, створюючи коливання у 40-60%.

ІПВГ має відігравати ключову роль у вирішенні цієї проблеми, надаючи громадам доступ до даних про нарахування та фактичні надходження ренти у розрізі територіальних одиниць та спеціальних дозволів. Завдяки розкриттю інформації видобувними компаніями громади можуть виявляти недоотримані кошти, аналізувати розбіжності та планувати витрати з урахуванням майбутніх надходжень. Це дозволяє мінімізувати ризики, зміцнити довіру та забезпечити стабільне фінансування розвитку громад.

Для підтримки громад, навесні 2024 року на Порталі ІПВГ було запущено ще один корисний інструмент для планування місцевого розвитку — Калькулятор ренти. Раніше для розрахунків потрібно було вручну враховувати безліч змінних, таких як курси валют чи нормативи Мінфіну. Тепер громади можуть швидко й точно визначати обсяг ренти за конкретними родовищами чи свердловинами, плануючи використання цих коштів для свого розвитку.

Разом з тим податкові надходження не єдині переваги від роботи видобувних підприємств на території громади. Попри те, що у громадах видобувні компанії можуть приносити найбільшу частку доходів, вони ще реалізують соціальні програми для підтримки громади у сфері освіти, благоустрою, охорони здоров’я, екології тощо. До впровадження ІПВГ та публічного розкриття цієї інформації, таку допомогу маніпулятивно називали “соціальний хабар”, чим знижували готовність компаній до співпраці.

Стандарт ІПВГ, зокрема пункт Вимоги 6.1, зобов’язує розкривати інформацію про обов’язкові соціальні витрати видобувних компаній, якщо такі є суттєвими. І саме в цій вимозі Україна вже розкриває дані у розрізі територіальних громад. Хоча й тут не все ідеально.

Минулого року до нас звернулися мешканці однієї з громад Сумської області, які виявили, що за даними звітності однієї газовидобувної компанії для Чернеччинської громади Охтирського району  у 2021 році реалізувала проект з модернізації освітнього простору в одній зі шкіл. У рамках проекту було придбано інтерактивний смарт-комплекс, ноутбук та проведено монтажні роботи. По факту ж така допомога громаді не надавалася. 

Завдяки даним Порталу ІПВГ вдалося з’ясувати, що ця ж компанія здійснює видобуток і на території Чернеччинської громади Дніпропетровської області у якій є Заплавська ЗОШ у якій і було реалізовано цей соціальний проєкт. Завдяки ІПВГ вдалося легко розібратися в ситуації та попередити конфліктну ситуацію з компанією та керівництвом громади. Проте цей приклад знову повертає нас до питання про верифікацію кодів адмін одиниць при поданні та опрацюванні звітності.

ІПВГ — це більше, ніж звітність. Це живий та динамічний інструмент змін, що при належному впровадженні надає громадам силу впливати на своє майбутнє. Прозорість, відкриті дані, ефективне використання ресурсів і соціальна відповідальність — це ключові принципи, які роблять громади більш сильними та самодостатніми. 

Більше цікавих прикладів та корисної інформації вже під час заходу та на ресурсах ІПВГ в Україні. 

 

Додатково. Розвиток Порталу ІПВГ Міністерства енергетики України та залучення регіональних стейкхолдерів відбувається за фінансової підтримки проєкту “Ефективне державне управління завдяки GovTech та прозорості”, який реалізує федеральна компанія Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за дорученням Уряду Німеччини, через ініціативу “ГО “НОВА Енергія” “Підтримка впровадження Порталу ІПВГ для забезпечення прозорості відновлення видобувного сектору та енергетичного переходу в Україні” (EITI4RESETUA).

 


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Фіни живуть дуже просте життя - молодіжні обміни в дії

Розпочався 2-й блок курсу "Абетка саморегуляції 7.0" для НУО

Мережа правового розвитку модернізує інструменти та напрацьовує стандарти правничої допомоги в Україні

Громади окуповані, приймаючі, звільнені: актуальні виклики та досвід

Призупинення фінансування: які правові ризики слід врахувати організації?

Кіптівська громада на Чернігівщині деталізувала форми громадської участі в Статуті