Чому ОГС роблять одну й ту ж помилку, запускаючи фандрейзингову діяльність?

Фінансування українських проєктів з боку США скорочується, і це стало серйозним викликом для громадського сектору України. Більшість організацій орієнтується виключно на грантрайтинг, нехтуючи іншими ...

slider_CS_2025_2 (2)

Громадський Простір

Фінансування українських проєктів з боку США скорочується, і це стало серйозним викликом для громадського сектору України. Більшість організацій орієнтується виключно на грантрайтинг, нехтуючи іншими можливостями залучення ресурсів. Однак фандрейзинг – це не лише гранти, наголошує Світлана Литвиненко, заступниця голови КОО ВГО “Асоціація сприяння самоорганізації населення”, операційна менеджерка організації. 

people_int_25

Дані опитувань організації про потреби волонтерських і громадських організацій,  демонструють, що більшість респондентів, які працюють у невеликих територіальних громадах, мають брак знань і навичок щодо фінансового менеджменту своїх організацій, виклики із залученням ресурсів, у першу чергу через відсутність підтримки їхніх проєктних заявок у грантових конкурсах. 

Але фандрейзинг – це не лише грантрайтинг! Й орієнтуватися на залучення ресурсів лише через участь у конкурсах грантів, особливо після крайніх дій із боку американського уряду, ознака незрілості організації та незнання загалом можливостей залучати фінанси на свою діяльність. Адже грантові конкурси — лиш один із десятків можливих інструментів, які можна застосовувати для посилення фінансової спроможності організацій. 

Чому фандрейзингова діяльність, яку запускають сьогодні малі громадські і волонтерські організації, не завершується результатом, на який розраховують активісти? Чому мережеві організації, регіональні або всеукраїнські партнерства мають більше шансів залучити ресурси?

Тому що фандрейзинг — це не лише дії назовні! 80% ефективної діяльності із залучення ресурсів складає саме внутрішньоорганізаційна система, яку потрібно спочатку налаштувати, а потім командно застосовувати.

people_int_25 (1)

Фандрейзинг – це системна діяльність по залученню ресурсів. Це кардинально відрізняється від грантрайтингу чи краудфандингу, до яких звикли громадські організації. Аналізуючи досвід нашої організації щодо залучення ресурсів, ми вивели таку формулу ефективного фандрейзингу, завдяки якій із початку повномасштабного вторгнення вдалося залучити 600 тисяч доларів, у 4 рази збільшити кількість людей у команді та допомогти у старті та розвитку 7 соціальних підприємствам на базі громадських і волонтерських організацій, - розповідає голова Кіровоградської обласної організації ВГО “Асоціація сприяння самоорганізації населення”Алла Волошина.

У нашій формулі фандрейзингова система має 6 складових: 

  1. Внутрішньоорганізаційні документи: статут, стратегія, базова бюрократія
  2. Команда
  3. Історія роботи організації / людей
  4. Наявні ресурси
  5. Залучення ресурсів
  6. Публічні комунікації

Фандрейзинг не буде ефективним та результативним, якщо організація фокусує свою увагу лише на одному із пазлів цієї цілісної картини. До прикладу, успішно залучені фінанси через грантовий проєкт (складник “Залучення ресурсів” у фандрейзинговій системі) дадуть поштовх для зростання організації, тільки якщо всередині є злагоджена команда (складник “Команда”) та організація позиціонує себе, своїх людей і свої досягнення через публічні канали комунікації (складники “Історія роботи організації/людей” та “Публічні комунікації”). 

Люди хочуть завжди бути частиною успіху! Коли ви показуєте, що цей успіх можете самостійно творити своїми руками і його результатами можуть користуватися інші, то звичайно вам будуть допомагати і надавати підтримку, – акцентує увагу Алла Волошина

Для налагодження системного фандрейзингу важливо:

  • ефективно налаштувати усі процеси в організації й унормувати їх процедурами 
  • сформувати команду людей, об’єднаних спільними цінностями і цілями, підвищувати професійність кожного і кожної, розвиваючи при цьому персональні бренди 
  • формувати й висвітлювати історію та досягнення організації, розвивати організаційний бренд
  • якісно і регулярно вести зовнішні комунікації на платформах, яким довіряє цільова аудиторія, стейкхолдери, бенефіціари
  • регулярно робити ревізію наявних і потрібних ресурсів
  • формувати та оновлювати списки джерел, з яких ви можете залучати ресурси, включаючи, але не обмежуючись грантрайтингом.

Команда ВГО “Асоціація сприяння самоорганізації населення” розробила чек-лист, який допоможе вам зрозуміти чи наявна у вашій організації система фандрейзингу, які складники потребують вашої уваги та вдосконалення. І команда надає його за підписку на сторінку в Instagram.

Знання про те, що точно має бути у фандрейзинговій системі організації, поради як її сформувати, які навички і як варто розвинути команді, аби диверсифікувати фінансові надходження в організації, команда також зібрала в  курс “Ефективний фандрейзинг у деталях”, друга хвиля якого стартує в березні. Якщо хочете знати більше про системний фандрейзинг і ефективно його застосовувати, реєструйтесь.

А поки зараз ви маєте паузу у реалізації проєктів, які були підтримані американськими програмами, можна зробити професійну перезбірку і подивитися на досвід організації та людей у ній під іншим кутом зору. Бо професійна команда – один із пазлів у фандрейзинговій системі!

У цьому будуть помічними такі питання:

  • Який унікальний досвід має організація?
  • Які експертизу та унікальний досвід мають кожен із нас?
  • Кому ваш досвід може бути актуальним і потрібним? 
  • Які знання вже зараз можна запакувати у продукт?
  • Яка діяльність може стати цікавою для інших донорів? 
  • Як розширити партнерства, щоб посилити свою фінансову спроможність?

ВГО “Асоціація сприяння самоорганізації населення” через менторство, консультації та навчання допомагає трансформувати громадські організації у соціальні підприємства та надавачів соціальних послуг. Обидві моделі дають можливість сформувати організаціям додаткові джерела фінансування та ендавмент.

Команда також має авторські інструменти дослідження компетенцій і навичок членкинь команди, які використовуємо всередині організації. Вони можуть допомогти вам виявити приховані експертизи, які можна використовувати для запуску платних послуг і брендування організації та її членкинь. Із запитами на консультування та супровід ви можете звернутися через сторінки організації в соціальних мережах (Facebook, TikTok, Instagram), а також поштою [email protected].


Вдячні колегам, що поділились своєю експертизою. Ми в Громадському Просторі переконані також, що крізь кризи ми проходимо сильнішими. Вони змушують переосмислювати підходи, ставити нові цілі та шукати нестандартні рішення. Саме в кризові моменти народжуються сильні ініціативи, нові партнерства та проривні стратегії.

Для громадських організацій виклики – це можливість:

  • Переглянути внутрішні процеси та зробити їх більш ефективними.
  • Диверсифікувати джерела фінансування та зменшити залежність від грантових конкурсів.
  • Посилити команди, працюючи над їхньою стійкістю та професійним розвитком.
  • Виходити за рамки стандартних рішень, впроваджувати інновації та формувати нові підходи до фандрейзингу.

Нехай у складні часи все ж з’являються нові лідери, народжуються нові партнерства, розширюються горизонти співпраці. Щоб криза з випробування перетворювалась на точку зростання.

Сьогодні Простір також потребує вашої підтримки! 

prostir_donate

 

prostirdonate

  

 

 

 

 

 


Останні публікації цього розділу:

Пом’якшення вимог до неприбуткових організацій – пил в очі або практика покаже

Як громадським організаціям долати виклики та посилювати вплив в часи турбулентності

Сім складових, що роблять спільноту життєздатною та ефективною

Бути в тренді: як НУО створювати Reels для Instagram та Facebook

10 порад для ГО, які хочуть розробити civic tech-рішення