Як аналізувати тендерні закупівлі?

ГО “Антикорупційний штаб” підготувала спрощений гайд по аналітиці закупівель, щоб навіть прості люди могли впливати на витрачання державних коштів.Коли відбудова відбувається в умовах війни, на ній ...

Додано:
Eugenia Virlich

dopomahaiemo-oboronnym-zamovnykam-u-vybori-zakupivli-vidkryti-torhy-abo-sproshchena-zakupivlia-abo-katalohy-scaled

Eugenia Virlich

ГО “Антикорупційний штаб” підготувала спрощений гайд по аналітиці закупівель, щоб навіть прості люди могли впливати на витрачання державних коштів.

Коли відбудова відбувається в умовах війни, на ній легше наживатися, аніж у мирний час. Кількість зруйнованих об’єктів зростає, а фінансування поступово скорочується. Для того, щоб не дати внутрішнім ворогам збагачуватися та псувати міжнародну репутацію України, кожен із нас може допомогти правоохоронцям та Державній аудиторській службі у перевірці тендерних закупівель. 

«Яйця по 17», закупівлі квітів для Покровська, ремонт державної адміністрації в Ізюмі на 30 млн гривень – саме такий треш в більшості відбувається в закупівлях. Часто після розголосу подібні закупівлі скасовують або починаються перевірки, а значить є шанс покарати винних. 

  1. Основне джерело для перевірки – система Prozorro. Лише у 2024 році через неї пройшло 379 тисяч договорів на суму 793 млрд гривень. 
  2.  Індикатор чесної закупівлі –  конкурентність. Якщо торги були відкритими – про це буде окрема графа в закупівлі, а значить за тендер могли боротися декілька підрядників. Саме завдяки конкуренції вдалося заощадити 52,6 млрд гривень державних коштів у 2024 році. 
  3. Строк подачі пропозицій повинен бути не меншим за 14 днів, щоб учасники торгів змогли підготувати свої пропозиції. Не останнє місце також займають критерії оцінювання підрядників. Зараз у більшості тендерів на Prozorro переможця обирають за найнижчою ціною пропозиції.
  4. Головний ризик – завищення цін у закупівлях, тож йдемо у кошториси і порівнюємо ціни з ринковими. Завищення до 10% ми вважаємо допустимим, а от більше – вже ознаки корупції. 
  5. Кошторисна частина проєкту повинна бути достатньо чіткою щодо визначення типу матеріалів, які мають застосовуватись під час виконання робіт. Якщо є позиції, які неможливо чітко ідентифікувати – це ризик фінансових маніпуляцій. 
  6. Варто перевіряти інформацію про переможця закупівлі: хто ця юридична особа, хто засновник компанії, а також кінцевий бенефіціар. На цьому етапі зможемо побачити зокрема політичний зв’язок. 
  7. На ресурсі Судова влада України перевіряємо судові провадження переможця, щоб мати повне розуміння про його бекграунд та репутацію. 

Додаткові ресурси перевірки:

  1. Реєстр осіб, які вчинили корупційні правопорушення,
  2. Автоматизована система виконання проваджень,
  3. Єдиний державний реєстр декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Тільки через прозорі та відкриті процеси закупівель можна забезпечити контроль за витратами та ефективністю використання бюджетних коштів. 

Стаття підготовлена в рамках проєкту “Моніторинг закупівель з відбудови та відновлення на території Київської області”, що реалізується в межах проєкту “Контроль витрат на відновлення”, який впроваджують ІЕД / IER, Центр економічної стратегії / Centre for Economic Strategy та Технології Прогресу за підтримки European Union in Ukraine. Аналітичні матеріали в рамках проєкту можна знайти на Big Recovery Portal.


Тематика публікації:            

Останні публікації цього розділу:

Як ефективно управляти командою та підтримувати її ресурс

«Краудфандинг став поширенішим з початку повномасштабного вторгнення, просто більшість не називає це так», — Вікторія Зацнова

Співпраця Архіву Війни з Харківською правозахисною групою: результати аналізу судових рішень

Від нейтральності до відповідальності: еволюція гуманітарних принципів

Інформаційні буклети – форми громадської участі “Знай, застосовуй та впливай!”