Відновлення документів про право власності на майно: практика Херсонщини

Мережа правового розвитку почала досліджувати проблематику, з якою зустрілися мешканці Посад-Покровська на Херсонщині,   —  окрім моніторингу відбудови зруйнованого житла, допомагає відновити ...

Додано:
legal_dev_network

обкладинки простір-03 — велике
Відновлення документів про право власності на майно: практика Херсонщини

Мережа правового розвитку почала досліджувати проблематику, з якою зустрілися мешканці Посад-Покровська на Херсонщині,   —  окрім моніторингу відбудови зруйнованого житла, допомагає відновити мешканцям населеного пункту документи права власності на майно.. 

Чому ці документи необхідні, чим загрожує їх відсутність, як відбувається процедура доведення права власності на майно та як це зробити самостійно,  —  ці та інші питання розкрили залучені експерти, юристи членської організації Мережі правового розвитку ГО «СТЕП» («Стратегії та технології ефективного партнерств»), м. Запоріжжя, Антон Стасік та Андрій Александрович у межах проєкту «Право на відновлення: захист майнових прав та прозорість відбудови». Ця діяльність проходить в межах проєкту «Контроль витрат на відновлення», який реалізує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за сприяння Європейського Союзу.  

«Відсутність правовстановлюючих документів  —  це глобальна проблема»

«За моїми спостереженнями, відсутність правовстановлюючих документів на майно — це поширена проблема мешканців сіл і це глобальна проблема. Думаю, це зумовлено тим, що у будинку живе декілька поколінь: просто одне покоління змінюється іншим, то часто цим питанням просто не переймаються. В умовах війни, це ще більш актуально, бо без цих документів не отримати відшкодування за втрачене майно. 

Також досить часто виникають ситуації, коли особа ще не набула права на спадщину, у встановленому законодавством порядку, проте через відсутність фінансових ресурсів не має можливості належним чином оформити відповідні документи. Основне — вчасно подати заяву про прийняття спадщини у встановлений законом шестимісячний строк. Законодавство не зобов’язує спадкоємця одразу оформлювати право власності на спадкове майно, однак для набуття повноцінного права розпорядження таким майном його державна реєстрація є необхідною. Витрати на оформлення можуть бути значними, особливо з урахуванням додаткового фінансового навантаження у зв’язку з впровадженням військового збору», — зазначає юрист Андрій Александрович.

Щоб довести право власності людини на житло, потрібно зробити пласт роботи. Юристи перевіряють архіви та шукають підтвердження для бенефіціарів.

«Брак документів —  це одна із серйозних проблем. Треба довести, що особа є законним власником майна. Тобто людина показує суду, що вона не має зареєстрованого в реєстрі права власності, але натомість  має перелік доказів, які дають можливість суду зробити висновок, що людина все-таки є власником цього майна. З цим рішення потрібно звернутися до ЦНАПу і отримати реєстрацію права власності, так власник з’являється в реєстрі»,  —  ділиться Антон Стасік.

«Дуже багато бенефіціарів показують документи, коли ще в колгоспах щось викуповували, договори 50-го року. Договори, укладені в 50-х роках, або довідки, написані вручну, є документами, проте їх юридична сила може бути обмеженою через відсутність належного оформлення, зміну законодавства або неможливість підтвердити їхню достовірність», — говорить Андрій Александрович.

На цьому складність питання не вичерпується, оскільки є ще ряд фінансових та логістичних питань, що ускладнюють процес: 

Ще однією зі складнощів відновлення права власності на житло є зокрема фінансова складова — судовий збір, який потрібно сплатити при розгляді справи судом. Далеко не усі люди мають можливість це сплатити.

Інше, не менш важливе питання — терміни розглядів: через навантаженість судів такі справи розглядаються впродовж тривалого проміжку часу. Як правило, швидко не виходить.

Документи втрачені, але право залишається: адвокаційний підхід

Через повномасштабне вторгнення зруйновано чимало будинків, велика частина з них були розташовані у сільській місцевості. Експерти припускають, що проблема з відсутністю документів може бути широко поширеною, а отже ситуація вимагає  комплексного рішення.

«Потрібно, запускати адвокаційну кампанію, внести зміни до законодавства  —  розробити спрощену систему відновлення правовстановлюючих документів. Щоб поліпшити умови цього складного процесу — потрібно зробити великий шматок роботи»,  — каже юрист Андрій Александрович.

Також експерт наголошує: щоб запустити процес адвокаційної компанії з питань відновлення документів людей, які зараз потребують відбудови своїх домівок через повномасштабне вторгнення, потрібно провести глибинний аналіз і зрозуміти їхню кількість.

«Якщо це проблема має системний характер  не тільки в одній громаді, а в регіоні, або в декількох регіонах, потрібно вже залучати комісії, депутатів, глобально розглянути це питання і розробити якісь механізми спрощення для відновлення правовстановлюючих документів.

Зазвичай адвокаційна кампанія запускається, коли ініціаторами виступають громадськість або органи місцевого самоврядування, а юристи, проаналізувавши ситуацію, приходять висновку, що існуючі правові механізми не забезпечують належного захисту прав людей або є недостатніми для вирішення проблеми. Тоді, щоб поліпшити ці процеси, створюють локальні правові акти»,  —  розповідає юрист Андрій Александрович.

У межах впровадження проєкту юристи вже уклали договори з 5 мешканцями Посад-Покровського та планують працювати із 10 кейсами.

«Наразі ми збираємо документи, ведемо роботу, коли люди побачать результат  —  спрацює так зване сарафанне радіо. А відсутність документів  —  поширена проблематика, тому немає сумнівів, що людей з таким запитом, на жаль, буде більше, ніж 10»,  — розповідає Антон Стасік.

«У межах програми «єВідновлення» для отримання компенсації за знищене майно, заявки можуть подати тільки власники майна. Тобто дані про цей будинок мають бути в реєстрі нерухомого майна. 

Також наявність цих документів дає можливість уникнути потенційного шахрайства»,  —  підсумовує Антон Стасік.

Юристи Мережі правового розвитку наголошують: правовстанолюючі документи створюють можливість повноцінно володіти і розпоряджатися своїм майном і, відповідно, майбутнім. Це гарантія того, що нащадки залишаться зі спадком. А у випадку, якщо майно постраждає від обстрілів, документи, що доводять вашу власність — це певна гарантія з боку держави, що ви не залишитесь без права власності.

Зареєструвати право власності можна через застосунок «Дія», якщо є необхідні документів і їх оригінали на руках. Можна зареєструвати навіть без походів ЦНАПу чи інші місця.

Перелік документів, які необхідно мати при реєстрації права власності на житло:

  • Документ, що підтверджує право власності на нерухоме майно (договір купівлі-продажу, дарування, міни, свідоцтво про право на спадщину, рішення суду тощо).
  • Паспорт та ідентифікаційний код власника (для фізичних осіб).
  • Документи, що підтверджують право власності на земельну ділянку (якщо реєструється право власності на житловий будинок, розташований на приватній земельній ділянці).
  • Технічний паспорт на об’єкт нерухомості, виготовлений сертифікованим суб’єктом.
  • Квитанція про сплату адміністративного збору.
  • Заява про державну реєстрацію права власності (подається у Центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП), у нотаріуса або через онлайн-систему).
  • Дозвільні документи у разі новобудови (акт прийняття в експлуатацію, декларація про готовність об’єкта до експлуатації).

У разі специфічних ситуацій можуть знадобитися додаткові документи.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Рівень вебдоступності держсайтів в Україні поступово зростає

NED звернувся до суду через блокування фінансування для підтримки демократії в усьому світі

Успішний фандрейзинг: корисні практики від Громадського Простору

Як експерти Мережі правового розвитку працюють для прискорення відбудови Посад-Покровського на Херсонщині

Жодного будинку не побудовано на 100%: що гальмує відновлення села на Херсонщині