Правова аналітика «Євромайдану»: референдум – як форма безпосереднього народного волевиявлення
Другий тиждень українські мітингувальники стоять на «Євромайдані»… Політичні лідери, громадські організації та громадяни формулюють петиції, заяви, звернення, вимоги до Президента, Уряду, в ...
Додано:
Громадський Простір
Другий тиждень українські мітингувальники стоять на «Євромайдані»… Політичні лідери, громадські організації та громадяни формулюють петиції, заяви, звернення, вимоги до Президента, Уряду, в міжнародні інституції, але, як бачимо, справи просуваються не так вже й швидко… Яким же може бути вихід із ситуації? Чи може зробити щось народ України, щоб бути почутим? Чи є у нього необхідні правові інструменти впливу на уряд та стан справ у державі?
Адже відповідно до ст. 5 Конституції України народ є єдиним джерелом влади в Україні і здійснює цю владу як через обрані ним органи, так і безпосередньо. Одним із способів такої безпосередньої реалізації влади народом України є референдум. В Україні немає сталої практики застосування цього інструменту народовладдя, хоча в багатьох високо розвинутих європейських державах референдуми проводять регулярно, як місцеві, так і загальнонаціональні, таким чином громадяни висловлюють свою думку щодо нових законів, міжнародних угод та інших важливих питань, які цікавлять значну частину суспільства. Та, хоч така практика не притаманні Україні, та можливість її впровадження все ж таки існує.
Отож, відповідно до ст. 1 Закону України «Про всеукраїнський референдум»,референдум є однією з форм безпосередньої демократії в Україні, способом здійснення влади безпосередньо Українським народом, що полягає у прийнятті (затвердженні) громадянами України рішень з питань загальнодержавного значення шляхом таємного голосування в порядку, встановленому цим Законом. Але, знову ж таки, реалізувати таке право без залучення органів державної влади неможливо, адже для цього мають запрацювати існуючі правові механізми.
Народ України може ініціювати проведення референдуму, для цього встановлена певна процедура в Законі України «Про всеукраїнський референдум», та визначено, в якому порядку створюється та реєструється ініціативна група, збираються підписи за проведення референдуму тощо.
Так, відповідно до ст. 15 Закону України «Про всеукраїнський референдум», всеукраїнський референдум проголошується за народною ініціативою на вимогу не менш як трьох мільйонів громадян України, які мають право голосу, за умови, що підписи щодо призначення референдуму зібрано не менш як у двох третинах областей і не менш як по сто тисяч підписів у кожній області. Президент України призначає референдум за народною ініціативою та зобов’язаний проголосити всеукраїнський референдум за народною ініціативою, якщо його питання не порушують вимог Конституції та законів України, за умови збору необхідної кількості підписів громадян України із вимогою про проведення референдуму (ст. 29 Закону України «Про всеукраїнський референдум»).
Збір підписів під вимогою щодо проведення всеукраїнського референдуму організовує і здійснює ініціативна група всеукраїнського референдуму, що утворюється і діє відповідно до Закону. Ініціативна група з проведення всеукраїнського референдуму утворюється на зборах громадян України, в яких бере участь не менш як дві тисячі громадян України, які мають право голосу на всеукраїнському референдумі. Організаторами зборів можуть бути громадяни України, яким на день проведення зборів виповниться вісімнадцять років, політичні партії України, всеукраїнські громадські організації, зареєстровані відповідно до законодавства України (ст. 30 Закону України «Про всеукраїнський референдум»). З дня одержання свідоцтва про свою реєстрацію ініціативна група референдуму має право безперешкодно збирати підписи громадян України під вимогою про проведення всеукраїнського референдуму. Підписи громадян України збираються на підписних листах, форма яких встановлюється Центральною виборчою комісією (ст. 32 Закону України «Про всеукраїнський референдум»).
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про всеукраїнський референдум» предметомвсеукраїнського референдуму можуть бути питання: про схвалення нової редакції Конституції України, внесення змін до Конституції України, скасування, втрату чинності чи визнання нечинним закону про внесення змін до Конституції України (конституційний референдум); про зміну території України (ратифікаційний референдум); щодо прийняття чи скасування закону України або внесення змін до чинного закону України (законодавчий референдум); з будь-якого питання за винятком тих, щодо яких референдум не допускається згідно з Конституцією (загальний референдум).Конституцією встановлено обмеження, що референдум не допускається щодо законопроектів з питань податків, бюджету та амністії (ст. 74).
Результати народного волевиявлення на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою є остаточними та не потребують затвердження або схвалення будь-якими органами державної влади і є обов’язковими для виконання громадянами України, органами державної влади України, яких воно стосується та до повноважень яких віднесено (ст. 95 Закону України «Про всеукраїнський референдум»).
Адреса для листування: А/с 3060, м. Львів-17
Джерело : Експертно-дорадчий центр “Правова аналітика”
Автор : Булгакова Мар’яна Григорівна