Людям з інвалідністю – доступні аптеки
Для успішної інтеграції людей з інвалідністю в суспільство дуже необхідна наявність доступних будівель, тобто – щоб людина як на візку, так і з паличкою, або порушенням зору могла без перешкод зайти ...
Додано:
Громадський Простір
Для успішної інтеграції людей з інвалідністю в суспільство дуже необхідна наявність доступних будівель, тобто – щоб людина як на візку, так і з паличкою, або порушенням зору могла без перешкод зайти в перукарню, аптеку, кафе, театр. Не є таємницею, що Україна не може похвалитися абсолютною доступністю громадської інфраструктури, зокрема – аптечних закладів.
Необхідність у відвіданні аптек, збільшується у тих громадян, що мають певні негаразди зі здоров’ям, в тому числі для людей, що пересувається за допомогою візка… Доступність лікарняної та аптечної інфраструктури для людей з обмеженими фізичними можливостями це ознака сучасної, демократичної держави, яка дбає про своїх громадян. В Україні ж незважаючи на те, що законодавством передбачено створення доступного середовища для людей з обмеженими фізичними можливостями, а у випадку з аптечними закладами, створення доступності є обов’язковою вимогою законодавства. На даний момент працюють тисячі аптек недоступних для людей з порушеннями опорно-рухового апарату та зору. Очевидно, що без корупційних дій окремих чиновників, які закривали очі та відкривали кишені тут не минулося. Загальновизнаним є факт, що фармацевтичний бізнес є одним з найприбутковіших, оскільки люди завжди мають потребу у ліках.
Так, з серпня 2014 року по березень 2015 року в Києві, Миколаєві та в Одеській області реалізовується проект «Стоп корупція!». В ході проекту в зазначених населених пунктах відбувся моніторинг аптечних закладів на предмет їх відповідності Ліцензійним умовам провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів та оптової і роздрібної торгівлі цими товарами.
Організатором та виконавцем проекту виступила Громадська організація «Європейська асоціація з прав інвалідів», партнером по місту Києву виступила Громадська організація «Правозахисна організація «Права людини». Проект був реалізований за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні. Аптечні заклади Києва, Миколаєва та Одеської області було перевірено на предмет їх відповідності частині 5 пункту 3.5.7. Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, затверджених Наказом МОЗ № 723 від 31.10.2011, зареєстрованим в Міністерстві юстиції 01.12.2011 за № 1420/20518, а саме «створити необхідні умови для доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями до аптек».
Завданням моніторингу було виявлення аптек та аптечних пунктів, які в порушення ліцензійних вимог не створили необхідних умов для доступності осіб з інвалідністю до них. Перевірка умов доступності аптечних закладів проводилася у формі заміру та фотофіксації з визначенням умов доступності, відповідно до державних будівельних норм – ДБН В.2.2-17:2006 «Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення».
Об’єктами моніторигу були:
аптеки, які розміщувалися на першому поверсі та мали окремий вихід назовні;
аптеки розміщенні у приміщеннях торговельних центрів;
аптеки (аптечні пункти) розміщенні у приміщеннях медичних закладів.
Які результати виявила перевірка?
Загалом, об’єктів моніторингу було 1008 – Київ, 236 – Миколаїв і 800 – Одеська область. Доступними було визнано 612 об’єктів у Києві, 127 – в Миколаєві та 387 – в Одеській області. На жаль, не можуть похвалитися доступністю 396 закладів у Києві, 109 – в Миколаєві та 413 – в Одеській області. Тож загалом 1126 аптечних закладів та аптек із 2044 перевірених по всій території, де проводився моніторинг, можна називати “доступними” для людей з обмеженими фізичними можливостями
Однак, якщо брати ситуацію загалом, то цю доступність можна називати лише умовною, тому, що під час аудиту було виявлено майже повну відсутність системи засобів орієнтації для людей з ураженням зору. Зовсім не було виявлено тактильних направляючих чи попереджувальних ліній. Ще одна проблема – створення часткової доступності об’єкта, яка фактично не робить його доступним. Як правило, немає альтернативного входу при недоступності головного входу в аптеку для людей з порушеннями опорно-рухового апарату. Та, навіть, якщо такий вхід і був, то не було інформації (піктограми) про нього і це також становило проблему.
Наявність високого порогу на вході чи недостатня ширина дверей також робить аптеку недоступною для людей, що пересуваються на інвалідному візку. Відсутність поруччя по обидва боки сходів є частим порушенням, як і те, що немає системи тактильної, візуальної (кольорові смуги) та звукової інформації для людей з ураженнями зору. Проблеми траплялися як у аптечних закладах, що мали своє приміщення, так і в установах, розташованих в торговельних центрах, медичних закладах в ізольованих приміщеннях без улаштування окремого самостійного входу.
Що стосується пандусів, то основною проблемою є недотримання державних будівельних норм щодо куту нахилу та ширини пандуса. Часом траплялись пандуси з великим кутом ухилу, вузькі, слизькі чи у формі двох металевих швелерів (рейок). Також проблемою була відсутність поруччя чи порушення норм його нормативної довжини.
Кнопки виклику персоналу загалом використовують, однак серед проблем їх експлуатації є: відсутність піктограми біля неї, розташування кнопки у місці недоступному для осіб, що пересуваються на інвалідному візку. Також частими є випадки, коли аптечні заклади зловживають кнопкою виклику персоналу, як компенсаторним засобом, що нібито дозволяє не створювати де-факто доступність для людей з інвалідністю.
За фактами виявлених порушень були направленні звернення до територіальних відділень Держлікслужби України щодо перевірки правомірності надання ліцензій аптечним закладам, які не виконали пункт 3.5.7. Ліцензійних умов…. не створили необхідні умови для доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями до аптек.
Проблем дійсно є багато, але сам факт того, що проводяться такі перевірки, дарує оптимізм, хай і обережний поки що. Адже, якщо небайдужі люди об’єднаються і будуть постійно створювати попит на поліпшення умов життя, зокрема людей з інвалідністю, якщо будуть постійно і невтомно доводити до владних та інших структур необхідність змін на краще, то вони неодмінно настануть.
Віталій Дроботун
Керівник проекту «Стоп корупція!»
Тел. (066) 955-31-31
prava-lyudyny.org
www.socio.org.ua
Джерело : ГПО «Права людини»
Автор : Віталій Дроботун