Сигарети у вітринах спонукають молодь почати курити. — Дослідження КШЕ
2 березня 2017 р. представлено дослідження Київської школи економіки (КШЕ). Фахівці вивчали, як рекламні інструменти використовують для збільшення продажу сигарет у кіосках Києва. Яскрава викладка ...
Додано:
Nature First
2 березня 2017 р. представлено дослідження[1] Київської школи економіки (КШЕ). Фахівці вивчали, як рекламні інструменти використовують для збільшення продажу сигарет у кіосках Києва. Яскрава викладка сигарет у вітринах стимулює продажі та робить куріння соціально прийнятним, особливо для молоді — йдеться в оприлюдненому документі. Як відомо, в Україні заборонено рекламу, спонсорство та стимулювання продажу тютюнових виробів. Проте тютюнова індустрія обходить цю заборону, коли мова йде про точки продажу.
«Маркетинг тютюнових виробів у точках продажу відіграє важливу роль у збільшенні продажів. Дослідження чітко показують: викладка сигарет стимулює їх споживання – від труднощів у припиненні куріння та спонтанних покупок до ініціації нових курців, особливо молоді», — розповів Павло Яворський, дослідник Київської школи економіки.
Андрій Скіпальський, голова правління ГО «Життя» пояснив: «Вітрини магазинів стали майданчиком для реклами сигарет. Представники тютюнових компаній здійснюють чіткий та регулярний контроль за привабливим оформленням викладки. Ви можете самі помітити, що кіоски з сигаретами мають дуже подібне оформлення вітрин».
Викладка сигарет займає значну частину – переважно половину — вітрини. Майже скрізь (94%) сигарети розміщені безпосередньо у прикасовій (“привіконній” зоні). Популярним є спеціальні бокси чи панно (70%), у оформленні яких використовуються яскраві, привабливі кольори (80%) та освітлення товарів (88%). Також розміщують великі пачки сигарет – муляжі реальних брендів та великі упаковки з сигаретами (Jambo box), які містять кілька пачок всередині (60%).
Аналіз Київської школи економіки показав: обмеження відкритого представлення тютюнових виробів у торгових точках потенційно може значно зменшити рівень споживання тютюну. Натомість, відкрите представлення сигарет веде до збільшення як поширеності куріння, так і споживання. До того ж діти і підлітки, які бачать такі вітрини, мають на 60% більший ризик почати курити.
«Збереження здоров’я громадян одне з наших ключових завдань як законотворців. І в наших руках всі важелі, щоб захистити від шкідливого впливу тютюну найбільш вразливу категорію – дітей та молодь. Законопроект №4030а [2] покликаний зменшити привабливість куріння та захистити підростаюче покоління від впливу прихованої реклами сигарет. Я вірю, що в Верховній Раді вистачить відповідальних парламентарів, щоб його прийняти, незважаючи на шалений спротив тих, хто за рахунок здоров’я нації поповнює власні рахунки на офшорних компаніях», — зауважила одна з авторів законопроекту, голова парламентського Комітету з питань охорони здоров’я Ольга Богомолець.
«Законодавство України не дає чіткого визначення, що є стимулюванням продажу тютюнових виробів. У зв’язку із цим виникають проблеми в імплементації зазначених норм закону. Контролюючі органи стверджують, що яскраве оформлення вітрин тютюнових кіосків та інших місць продажів не є прямим порушенням чинного закону. Щоб вирішити цю проблему, потрібно повністю заборонити викладку сигарет у місцях їхнього продажу. З одного боку, ми вдосконалимо положення чинного законодавства із заборони реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів, а з іншого – убезпечимо дітей та молодь від можливості їх залучення до куріння», – наголосив Петро Король, юрист проекту «Київ без тютюнового диму» Центру демократії та верховенства права.
Сигарети у вітринах вже не розміщують у Канаді, Ісландії, Великій Британії, Норвегії, Фінляндії, Ірландії, Хорватії, Білорусі, Росії, Австралії, Новій Зеландії, Непалі, Панамі, Кенії.
«Через викладку тютюнових виробів бренди сигарет стають впізнаваними, а куріння сигарет сприймається як суспільна норма — молодь починає курити. Проте є універсальний інструмент, який вирішує цю проблему – заборона розміщення сигарет на видноті. Міжнародний досвід підтверджує, що це дієво. Наприклад, у Канаді після заборони викладки сигарет рівень куріння серед підлітків 15-19 років знизився з 22% (2002 р.) до 12% (2011 р.)», – зауважив Джошуа Абрамс, директор програм Євразійського регіону кампанії «За майбутнє дітей без куріння».
У 2016 році у Києві сигаретами торгували 3188 кіосків, 64% з яких встановлені нелегально. Тож міський бюджет щорічно втрачає 1,4 млн грн через торгівлю без ліцензії. Близько половини працівників кіосків працевлаштовані неофіційно. Відповідно через несплату податків (ЄСВ і ПДФО) держбюджет втрачає від 29,5 до 59 млн грн щорічно.
[1] Дослідження мало на меті оцінити ключові економічні аспекти діяльності тимчасових споруд, які торгують тютюновими виробами, описати підходи до маркетингу та просування тютюнових виробів; проаналізувати й описати вплив заборони викладки тютюнових виробів на обсяги їх продажів та споживання у країнах, де було запроваджено відповідні норми.
[2] Проект Закону (№4030а) про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо захисту громадського здоров’я від шкідливого впливу тютюнового диму) пропонує заборонити розміщувати сигарети на відкритих вітринах магазинів. Це положення спрямоване на вилучення тютюнового маркетингу із місць продажу. Відповідно до Керівних принципів щодо втілення Статті 13 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, у пунктах продажу потрібно заборонити будь-яке зображення і видимість тютюнових виробів. Україна як підписант цієї конвенції має виконувати взяті на себе зобов’язання.