Динаміка децентралізації в Харківській області: підсумки експертної дискусії
13 червня в медіацентрі «Время» відбулась експертна дискусія на тему «Динаміка децентралізації в Харківській області», організована Аналітичним центром «Обсерваторія демократії» за фінансової ...
Додано:
OD
13 червня в медіацентрі «Время» відбулась експертна дискусія на тему «Динаміка децентралізації в Харківській області», організована Аналітичним центром «Обсерваторія демократії» за фінансової підтримки Європейського фонду демократії (EED) та Уряду Канади. В обговоренні одного з найактуальніших напрямків «єврореформування» України взяли участь експерти, представники громадських організацій, депутати, ЗМІ.
В ході дискусії експертом Аналітичного центру «Обсерваторія демократії» Антоном Авксентьєвим був презентований перший сезонний аналітичний огляд децентралізаційних процесів на Харківщині (за період січень-травень 2017 року).
Зокрема, експерт підкреслив наступні три ключові тенденції: по-перше, незважаючи на порівняно низький показник кількості створених ОТГ серед інших областей (6 із 57), процес об’єднання територіальних громад у Харківській області активізувався, і протягом найближчого року можна прогнозувати створення ще 7-ми потенційних ОТГ. По-друге, очевидний тренд збільшення обсягів місцевих бюджетів, можливі бенефіції якого нейтралізуються через одночасне зростання місцевих витрат, а також за умов відсутності доцільних стратегій місцевого розвитку, спрямованих на забезпечення сталого економічного розвитку ОТГ. По-третє, важливий відбиток на реалізацію курсу децентралізації накладають особливості неопатримоніального політичного режиму, внаслідок яких, замість очікуваного суспільством оновлення місцевої влади, фактично відбувається процес відтворення старого керівництва.
Аналітичні тренди, обґрунтовані Антоном Авксентьєвим, були проілюстровані та доповнені безпосередньо практичним досвідом впровадження процесів децентралізації, яким під час обговорення поділились представники органів самоорганізації населення і громадського сектору. Так, Олег Михайлов, представник Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області, зазначив, що серед позитивних результатів реформи варто виокремити появу нових «позасистемних» місцевих владних керівників. Із іншої сторони, додав Олег Михайлов, звичайно, постала проблема «кадрового голоду» та дефіциту кваліфікованих управлінців. При цьому, на його думку, існує й інша серйозна загроза реалізації децентралізації – зі сторони держави, якій, в цілому, невигідне становлення незалежних, непідконтрольних центру місцевих органів влади.
Тарас Бравічев, голова ОСББ селища Високий Харківської області, голова громадської організації «Єдине джерело», також зазначив, що на власному досвіді спостерігає тенденцію «чим далі від міста – тим нижча компетенція управлінців». Взагалі, провідна думка, яка була підтримала учасниками дискусії: «Ахіллесова п’ята» ініційованих децентралізаційних процесів – це неналежний рівень інформованості населення щодо реформи, відсутність інформаційно-освітніх центрів для громад.
Як зауважила Тетяна Барановська, експерт громадської організації «ЕкспертиЗА Реформ», районні адміністрації подекуди також лише створюють видимість впровадження децентралізаційних стратегій, оскільки вони не зацікавлені «ділитись» владними повноваженнями. До того ж ефективне втілення децентралізації, окрім цього, гальмує й відсутність необхідних змін у Конституції України.
За словами Андрія Колоса, депутата Харківської міської ради від партії «Наш край», варто зважувати на фактор застосування адміністративного ресурсу, який «корегує» траєкторію впровадження децентралізації. Передусім, це втілюється в явище, коли основний склад керівників територіальних громад представлений провладною партією. Щодо процесу впровадження «бюджету участі» у Харкові Андрій Колос зауважив, що під час позаминулої сесії Харківської міської ради було ухвалено рішення щодо створення робочої групи з цього питання. Проте жодного засідання цієї групи ще не було проведено.
Окремо було підняте питання й щодо можливих інструментів впливу ОТГ в умовах певного спротиву місцевих адміністрацій та тиску адміністративного ресурсу в цілому. Так, Юрій Пергаменцев, член правління ОСББ «Садова Гірка», на прикладі власного успішного кейсу продемонстрував, яким чином звернення до суду може стати одним із правових інструментів у діяльності ОТГ та органів самоорганізації населення. Олена Горошко, депутат Харківської міської ради від партії «Самопоміч», також згадала про визнання апеляційним судом порушення умов про проведення харківського міського конкурсу на кращий пам’ятник на площі Свободи в якості прикладу ситуації, коли окремі питання можуть бути ефективно вирішені в судовому порядку.
Виокремлюючи певні «збої» під час реалізації децентралізації, учасники обговорення одночасно констатували, що на рівні регіону подібні перетворення стимулюють становлення громад у якості суб’єктів політики, що сприяє демократизації та підвищенню якості регіональної та державної політики в цілому.
Експертна дискусія проведена у рамках проекту, який реалізується за фінансової підтримки Європейського фонду демократії (EED) та Уряду Канади